ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

  • Тетяна Семакова Херсонський політехнічний фаховий коледж Національного університету «Одеська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-1457-5983
  • Любов Бойко Херсонський державний аграрно-економічний університет https://orcid.org/0000-0002-8045-3864
Ключові слова: навчальна діяльність, пізнавальна діяльність, студенти, кліпове мислення, психолого-педагогічні особливості, коледжі, університети

Анотація

У статті підкреслена проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів вищої та фахової передвищої освіти. Автори пов’язують її з кількома факторами, серед яких є зміни у психологічній сфері молоді та зміни в ментальній сфері людей.

Проведено аналіз літературних джерел, в яких розглянуті психологічні аспекти активізації пізнавальної діяльності молоді, наведені шляхи розвитку пізнавальної активності, інтересу та пізнавальної потреби учнівської молоді.

Розглянуто психологічні особливості здобувачів освіти, що навчаються на І-ІІ курсах коледжів та університетів.

В роботі наведено складений науковцями середньостатистичний портрет сучасного першокурсника вишу, якого характеризують як не дуже самостійного, некритичного до своїх дій, більш чутливого до покарання, ніж до заохочення, такого, що не має навичок самоорганізації і потребує організуючої і спрямовуючої допомоги дорослого.

Виокремлено таку особливість ментальної сфери сучасної молоді як кліпове мислення. Розглянуті позитивні і негативні прояви кліпового мислення, які необхідно враховувати при організації навчального процесу в закладах освіти. Визначені методи і прийоми активізації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти з урахуванням розглянутих психологічних особливостей.

Через обмеженість можливостей кліпового мислення при вивченні певних дисциплін, з метою розвитку цільного мислення доцільно використовувати розвиваючі методи й прийоми. Одним з таких прийомів є застосування ментальних карт. З власного досвіду викладання рекомендуємо роботу з інтернет-джерелами та засобами медіа освіти, використання смартфонів на заняттях. Також добре себе зарекомендував метод проєктів.

Вважаємо, що використання відомих методів навчання спільно з новими розробками, у тому числі е-learning технологіями підвищить ефективність процесу навчання і значно поліпшить рівень професійної підготовки студентів.

Посилання

Karapetian, A. (2020). Osoblyvosti navchannia predstavnykiv pokolinnia Z u vyshchii shkoli. [Peculiarities of teaching Generation Z representatives in higher education.]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. (186). P. 115-120. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/537/479 [in Ukrainian]
Klipove myslennia ta shkola: sumishchaiuchy nesumisne [Clip thinking and school: combining the incompatible]. URL: https://osvita.ua/school/57359/ [in Ukrainian]
Klipove myslennia u shkoliariv: shcho varto znaty dlia uspishnoho navchannia. [Clip thinking in schoolchildren: what you need to know for successful learning]. URL: https://osvita.ua/school/57359/ [in Ukrainian]
Korchova, H. (2022). Klipove myslennia yak naukovo-metodychna problema u profesiinii osviti. [Clip thinking as a scientific and methodological problem in professional education]. Visnyk KrNU im. M. Ostrohradskoho. Vyp.1. P.49-53. URL: https://visnikkrnu.kdu.edu.ua /statti/2022_1_6.pdf. [in Ukrainian]
Korostil, L.A. (2022). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [ Generation Z: search of ways of pedagogical interconnection]. URL: https://visnikkrnu.kdu.edu.ua /statti/2022_1_6.pdf. [in Ukrainian]
Lumpiyeva, T.P., Volkov, A.F. Pokolenie Z: psy-khologicheskie osobennosti sovremennykh studentov [Generation Z: psychological peculiarities of modern students]. URL: https://ea.donntu.edu.ua/
Korolchuk, M. (2019). Chym nebezpechne klipove myslennia? [Why is clip thinking dangerous?]. URL:https://learning.ua/blog/201902/chym-nebezpechne-klipove-myslennia [in Ukrainian]
Metody aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti uchniv i studentiv [Methods of activating of cognitive activity of students and pupils]. URL: https://stud.com.ua/85589 /psihologiya/metodi_aktivizatsiyi_piznavalnoyi_diyalnosti_uchniv_studentiv [in Ukrainian]
Semakova, T. O., Boiko, L. M., Vasenova, Yu. O. (2019). Aktyvizatsiia navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv v suchasnykh umovakh: psykholohichnyi aspekt. [Activating of educational and cognitive activity of students in current conditions: psychological aspect]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. (185). S.165-169. [in Ukrainian]
Yahupov, V.V. Poniattia pro metody aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti [The concept of methods of activating educational and cognitive activity]. URL: http://eduknigi.com/ped_view.php?id=195 [in Ukrainian]
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Семакова, Т., & Бойко, Л. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 230-234. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-230-234