ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУЧАСНІЙ ПАРАДИГМІ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглядаються актуальні проблеми формування інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті сучасної освітньої парадигми. Обґрунтовується необхідність комплексного підходу до підготовки студентів, що поєднує традиційні методики і сучасні освітні інновації. Стаття акцентує увагу на суперечностях між академічною традицією навчання і вимогами новітніх освітніх стандартів, що потребують адаптації методів викладання та індивідуалізації навчальних програм.
Наголошується на ролі викладача як фасилітатора освітнього процесу, здатного створювати умови для самостійного творчого пошуку студентів, розвитку їхньої ініціативи, рефлексії та професійного самовизначення. Проаналізовано важливість розвитку навичок читки з листа як складової інструментально-виконавської компетентності, що забезпечує професійну мобільність. Підкреслюється значення імпровізаційного акомпанементу як уміння, що сприяє креативності та професійній гнучкості майбутнього вчителя музики. Окрему увагу приділено розвитку навичок ансамблевої гри, що формує соціокомунікативні компетентності, відповідальність за спільний результат і вміння працювати в колективі.
У статті окреслено ефективні педагогічні стратегії, серед яких – використання кооперативного навчання, залучення цифрових ресурсів, інтеграція міждисциплінарних зв’язків. У контексті аналізу сучасних досліджень підкреслено, що формування інструментально-виконавської компетентності є багатовимірним процесом, що об’єднує професійні, творчі, педагогічні й особистісні аспекти підготовки.
Зроблено висновок про необхідність системної організації освітнього процесу, зорієнтованої на розвиток гнучких професійних навичок, здатності до креативної взаємодії та педагогічної майстерності. Матеріали статті можуть бути корисними для викладачів музично-педагогічних закладів, науковців, методистів та студентів мистецьких спеціальностей.
Посилання
Гусейнова Л.В. Формування готовності майбутніх учителів музики до інструментально-виконавської діяльності. Дис.....канд.пед.наук. 13.00.02 – теорія та методика навчання музики і музичного виховання. Ніжинський державний університет ім. М.В. Гоголя. 2005. 241 с. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42167
Економова О.С., Бутенко Т.М., Гаркуша Л.І. Формування інструментально-виконавської компетент-ності майбутнього вчителя музичного мистецтва у фортепіанному класі. Наукові записки НПУ ім. М. Драгоманова. Серія Педагогічні науки. Вип. 144. 2019. DOI: https://doi.org/10.31392/NZ-npu»144.2019.11
Завалко К. Спрямованість сучасної музичної педагогіки в освітніх закладах України. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. (6). 2022. URL: https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.64
Ковальова-Гончарюк Л. Виконавська майстер-ність як самореалізація вчителя музичного мистецтва у педагогічній діяльності. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць / гол. ред. Н. І. Лазаренко ; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцю-бинського. Вінниця : Друк плюс, 2020. Вип. 58. С. 108–116. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-58-108-116
Кулікова С. Проблемно-пошукові методи навчання в класі основного музичного інструменту (фортепіано). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021 С. 125–129. DOI: https://doi.org/36550/2415-7988-2021-1-199-125-129.
Лабунець В. М. Поетапна методика інноваційної інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 13. С. 116–123.
Мозгальова Н. Методологічний контекст інструментально-виконавської підготовки вчителів музики. Теорія і методика мистецької освіти. Київ. 2013. Вип. 15 (20). С. 30–36.
Олексюк О. Мистецька освіта в контексті нової освітньої парадигми. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. № 2. 2017. С. 3–7. URL: https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/77/61
Олійник Т., Умрихіна О. Інструментально-виконавська підготовка студентів музично-педагогічного профілю та її культурно-освітній потенціал: теоретико-практичний аспект. Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць. Вип. 1 (23). 2021. С. 108–115. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(23).2021.232795
Пляченко Т. Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики XXI століття: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 16–17.10.2014. м. Київ. С. 61–69.
Kuo-Ying Lee (2022). The Historical Development and the Teaching Reform of Improvisational Piano Accompaniment in China’s Higher Education. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 653. Proceedings of the 2022 International Conference on Social Sciences and Humanities and Arts (SSHA 2022) DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.220401.010
López-Íñiguez, G., & Bennett, D. (2021). Broadening student musicians’ career horizons: The importance of being and becoming a learner in higher education. International Journal of Music Education. 39(2). Р. 134-150. DOI: https://doi.org/10.1177/0255761421989111
Yefimenko, I. V., Yakymchuk, O. M., Kravtsova, N. Y., Sotska, H. I., & Korol, A. M. (2021). Art education development in the context of global changes. Linguistics and CultureReview. 5 (S2). pp. 501–513 DOI: https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS2.1386