ПОЧУТТЯ ПРОВИНИ ТА МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ

  • Ігор Любомирович Уличний Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2614-2678
Ключові слова: провина, моральний розвиток особистості, моральна самосвідомість, регуляційні функції провини, адаптивна саморегуляція, генезис провини

Анотація

У статті розглянуто психологічну природу переживання почуття провини. Висвітлено функції провини, зовнішні та внутрішні критерії здатності до її переживання. Акцентовано увагу на значенні феномену провини в моральному розвитку особистості. Зазначено, що молодший шкільний вік є найбільш сприятливим для розвитку почуття провини. Розкрито роль почуття провини у формуванні особливостей подальшої поведінки і вчинків дитини та розвитку її моральної сфери.

Посилання

Алимов А. А. Критерии способности личности к переживанию вины и стыда. Наука вчера, сегодня, завтра: сборник статей по материалам VI междунар. науч.-практ. конф., г. Новосибирск, 13 ноября 2013 г. Новосибирск, 2013. С. 37–40.

Бех И. Д. Нравственность личности: Стратегия становления. Ровно: РИО управления по печати, 1991. 146 с.

Бех І. Д. Моральність особистості у психологічному ракурсі. Філософська і соціологічна думка. 1994. № 3, 4. С. 172–184.

Бех І. Д. Загартування особистості вчинком як освітня мета. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2017 р. Івано-Франківськ: НАІР, 2018. С. 7–20.

Белик И. А. Конструктивная и деструктивная вина. Психология XXI века: материалы междунар. межвузовской науч.-практ. конф., г. Санкт-Петербург, 2004 г. Санкт-Петербург: Изд-во СПбГУ, 2004. С. 4–6.

Изард К. Э. Психология эмоций. Санкт-Петербург: Питер, 2012. 460 с.

Ильин Е. П. Психология общения и межличностных отношений. Санкт-Петербур, 2011. 573 с.

Ильин Е. П. Психология совести: вина, стыд, раскаяние. Санкт-Петербург: Питер, 2016. 288 с.

Мэй Р. Чувство страха и вины в онтологическом смысле. Практическая психология и психоанализ. 2004. Вып. 1. С. 28–34.

Павелків Р. В. Когнітивно-ціннісні та емоційні аспекти розвитку моральної сфери у молодшому шкільному віці. Психологія: реальність і перспективи. 2015. Вип. 5. С. 4–10.

Як цитувати
Уличний, І. Л. (1). ПОЧУТТЯ ПРОВИНИ ТА МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (188), 155-160. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-188-155-160