МОДЕЛЬ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ НА ОСНОВІ ПІДХОДІВ РАДИ ЄВРОПИ

  • Оксана Василівна Овчарук Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0001-7634-7922
  • Олена Олександрівна Гриценчук Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-3173-7649
Ключові слова: громадянська компетентність вчителя, комп’ютерно орієнтоване навчальне середовище; компетентнісний підхід; громадянська освіта; інформаційно-комунікаційна компетентність; результати експерименту; підвищення кваліфікації вчителя; модель

Анотація

Стаття присвячена опису моделі розвитку громадянської компетентності вчителя в умовах комп’ютерно орієнтованого навчального середовища. Проаналізовано документи Ради Європи та узагальнено основні підходи щодо розвитку громадянської  та цифрової (інформаційно-комунікаційної) компетентності вчителя. Описано модель КОНС для розвитку громадянської компетентності вчителя та викладено загальні результати її експериментальної перевірки у контрольній та експериментальній групах. Особлива увага приділена ставленню вчителів, керівників шкіл та методистів системи післядипломної педагогічної освіти до використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій та створенню КОНС у закладах освіти, а також використання можливостей системи післядипломної освіти у викладанні громадянської освіти у школах. Окреслено перспективи подальших експериментальних та порівняльно-педагогічних досліджень.

Посилання

Биков В. Ю., ін. Відкриті web-орієнтовані системи моніторингу впровадження результатів науково-педагогічних досліджень // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2014, - Вип. (1), - C. 3–25.

Вербицька П. Основні підходи до організації громадянського виховання в країнах Європи / П. Вербицька // Наукові записки. Сер. Педагогічні та історичні науки. – 2008. – вип.. LXXIII (73) – С. 53-63.

Гершунский Б. Прогнозирование содержания обучения в техникумах: Учебно-методическое пособие. / Б. Гершунский – Москва: Высшая школа – 1980. – 144 с.

Кабінет Міністрів України. Розпорядження від 3 жовтня 2018 р. № 710-р. Київ. Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru. (Дата звернення: 12.11.2019).

Старша школа зарубіжжя:організація та зміст освіти / О. Локшина, Г. Єгоров та ін. – Ін-т педагогіки АПН України. Київ: СПД Богданова А.М., 2006. – 232 с.

Нова українська школа: концепція. – URL:https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. (Дата звернення: 11.11.2019).

Овчарук О. В. Міжнародні стратегії запровадження освіти для демократичного громадянства у країнах Ради Європи / О.В. Овчарук // Порівняльна професійна педагогіка. №1 (5), 2013 – К. Хмельницький: ХНУ, 2013 – 364 с.

Пометун О. Практичне право: Навч. посіб.: 8 кл. / О. Пометун, Т. Ремех та І. Гейко за ред. О. Пометун. – 2-ге вид., доповн. і переробл. – Київ: Вид-во А.С.К., 2003. – 207 с.

Рамка компетентностей для культури демократії, 2018. Рада Європи. – URL: https://www.schools-for-democracy.org/images/documents/86/RF-CDC-vol-1_ua.pdf. (Дата звернення: 11.11.2019).

Сидоренко Е. Методы математической обработки в психологи / Е Сидоренко. – СПб.: ООО «Речь», 2001. – 350 с.

Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини Рекомендація CM/Rec (2010) 7, ухвалена Комітетом Міністрів Ради Європи 11 травня 2010 р., та пояснювальний меморандум / Видавництво Ради Європи: F-67075 Strasbourg Cedex – 2010. – 38 с. – URL: https://rm.coe.int/16806b9361 (дата звернення: 12.11.2019).

C. Bîrzéa. «All-European Study on Education for Democratic Citizenship Policies», Council of Europe Publishing, 2004. – URL:https://rm.coe.int/16802f7040 (дата звернення: 11.11.2019).

C. Naval, M. Print and R.Veldhuis. Education for democratic citizenship in the new Europe: context and reform. // European Journal of Education – 2002. – vol. 37 – №. 2 – pp. 107-128.

Citizenship education at school in Europe, 2017. EURYDICE. – URL: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/6b50c5b0-d651-11e7-a506-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-56573425. (дата звернення: 11.11.2019).

Council of Europe // Digital Citizenship and Digital Citizenship Education. – URL: https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education/digital-citizenship-and-digital-citizenship-education. (дата звернення: 11.11.2019).

DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens, 2016. – URL: https://econpapers.repec.org/paper/iptiptwpa/jrc101254.htm. (дата звернення: 11.11.2019).

K. Dürr, V. Spajic-Vrkas and J. Ferreira Martins. «Strategies for Learning Democratic Citizenship, 2000». – URL:https://www.storiairreer.it/sites/default/files/norme/2000%2007%2019%20Duerr.pdf. (дата звернення: 11.11.2019).

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris, UNESCO, 2011. – URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf. (дата звернення: 12.11.2019).

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Овчарук, О. В., & Гриценчук, О. О. (2019). МОДЕЛЬ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ НА ОСНОВІ ПІДХОДІВ РАДИ ЄВРОПИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (183), 129-134. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-129-134