ІНТЕГРАЦІЯ ПРИРОДНИЧИХ І МЕДИЧНИХ ДИСЦИПЛІН ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ
Анотація
Актуальність матеріалу, викладеного у статті, зумовлена тим, що ізольованість дисциплін не забезпечує наступності, системності, а досягнення таких цілей освіти, як цілісний розвиток особистості, підвищення рівня фундаментальної й професійної підготовки, можливе за умови інтеграції природничих і медичних дисциплін у вищому медичному навчальному закладі. Автором визначено недоліки нинішнього освітнього процесу щодо створення міждисциплінарної інтеграції при вивченні курсів “Біофізика з фізичними методами аналізу”, ”Медична і біологічна фізика. Проаналізовано визначення понять “міждисциплінарність”, “мультидисциплінарність”, “трансдисциплінарність”. Окреслено роль міжпредметних зв’язків при вирішенні питання професійної підготовки майбутніх медиків. Методика реалізації міжпредметних зв’язків для міждисциплінарної інтеграції представлена на основі опису їх функцій, класифікації міжпредметних завдань за навчальною метою та методичних прийомів здійснення інтеграції на заняттях з медичної біофізики.
Посилання
Ганаба С. Методологічний потенціал трансдисциплінарного підходу в організації змісту навчання / С. Ганаба // Наукові записки Національного університету «Острозька академія», 2014. – Серія ”Філософія”. – Вип. 15. – С. 62–67.
Князева Е. Н. Синергетика и новые подходы к процессу обучения [Електронный ресурс] / Е.Н. Князева, С.П. Курдюмов. – Режим доступа: http://www.philoguides.ru/sinergetika_i_novie_podhodi_k_protsessu_obucheniya-273-1.html
Коновальчук І. І. Міждисциплінарний підхід у дослідженні проблем педагогічної інноватики / І.І. Коновальчук // Interdyscyplinarnoscpedagogikii jej subdyscypliny [pod red. Z.Szaroty, F. Szioska]. – Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologi Ekxploatacji – Краків : РІВ, 2013. – S. 261–269.
Манчул Б. В. Синтез наук як умова становлення системи сучасного наукового знання / Б. Манчул, Г. Олійник // Науковий вісник Чернівецького університету: збірник наукових праць. Філософія. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2011. – Вип. 563–564. – С. 35–39.
Нестерова М. Трансдисциплінарність сучасної науки як виклик для вищої освіти / М. Нестерова // Вища освіта України, 2014.–№ 4. – С. 29–34.
Садовий М. І. Теорія самоорганізації та синергетики у навчанні студентів педагогічних ВНЗ: [посібник] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – 184 с.
Стадніченко С. М. Використання історизмів та міжпредметних зв’язків при навчанні фізики та біофізики / C.М. Стадніченко // Наукові записки / Ред. кол.: В.Ф. Черкасов, В.В. Радул, Н.С. Савченко та ін. –Серія : Педагогічні науки. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип/ 168. – С. 216–220.
Стадніченко С. М. Методичні аспекти формування системи фізичних задач професійно зорієнтованого змісту з медичної біофізики // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 12, Ч. 2. – С. 110–116.
Стадніченко С. М. Формування міжпредметних компетентностей студентів при розв’язуванні задач з медичної біофізики // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Шевченка. – Серія: Педагогічні науки. – 2012. – Вип. 99. – С. 311–315.
Чикун Н. Інноваційні технології у реформуванні системи вищої освіти / Н. Чикун, Б. Пасальський // Педагогіка вищої освіти. – Київ : Вісник КНТЕУ, 2016. – № 3. – С. 135–141.
Яковенко Л. І. Міждисциплінарність та необхідність її реалізації в освіті [Електронний ресурс]/ Л. І. Яковенко. – Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2842/1/Jakovenko.pdf