ФАКТОРИ СТАНОВЛЕННЯ СУЧАСНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ

  • Анатолій Іванович Павленко Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія https://orcid.org/0000-0002-6553-3057
Ключові слова: С. У. Гончаренко, методологія науки, методологічне знання, сучасна методологія педагогіки, фактори, філософія освіти

Анотація

У статті розглядаються і аналізуються основні фактори становлення сучасної методології педагогіки, як нової галузі педагогічної науки. Визначена роль С.У.Гончаренка (09.06.1928 – 07.04.2013), як видатного енциклопедиста і методолога педагогіки в Україні.

Встановлено, що розвиток сучасної методології педагогіки відбувається не лише в результаті об’єктивного процесу накопичення і систематизації, розвитку педагогічного знання, як головної рушійної сили методологічних змін. Сучасна методологія педагогіки є результатом впливу та системної взаємодії соціокультурних за змістом чинників (факторів), що мають відношення до методологічного знання педагогіки різного рівня.

А саме: розвиток загальної філософської методології і методології науки; розвиток загальнонаукової методології; розвиток філософії освіти; розвиток конкретно-наукової методології педагогіки; розвиток наукознавства; розвиток конкретних методів педагогіки (диференціація і міждисциплінарна інтеграція), як методів наукової і освітньої діяльності, процедур і технічних прийомів процесу педагогічного дослідження. 

На основі проведеної спроби аналізу виокремлених факторів формулюється нове системне визначення сучасної методології педагогіки.

Посилання

Гончаренко С. Український педагогічний словник /Семен Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 376 с.
Гончаренко С. Методологія /С. Гончаренко // Енциклопедія освіти /АПН України; гол. ред. В.Г.Кремень. – К.: Юрінком Інтер. – 2008. – С.498 – 500.
Гончаренко С. Педагогіка /С. Гончаренко. // Енциклопедія освіти /АПН України; гол. ред. В.Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер. – 2008. – С.635 – 637.
Гончаренко С.У. Методологія як важливий складник наукового дослідження в педагогіці / С.У. Гончаренко В.А. Кушнір // Неперервна проф. освіта: теорія і практика. – 2002. – №4. – С.15 – 22.
Дмитренко Т.О. Методологія педагогіки: багатовимірний аспект розгляду [Електронний ресурс] / Т.О. Дмитренко, К.В. Яресько // – Режим доступу:http:// library.uipa.edu.ua/library /Left_menu/Zbirnuk/22-23/Стратегія/Дмитренко.doc.
Дубасенюк О.А. Методика викладання педагогіки /О.А. Дубасенюк, О.Є. Антонова. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2012. – 375 с.
Йолон П. Методологія науки /П. Йолон //Філософський енциклопедичний словник. /НАН України. Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди. /Гол. редкол. В.І.Шинкарук. К.: Абрис. – 2002. – С.374 – 376.
Краевский В.В.Методология педагогики: новый етап / В.В. Краевский, Е.В. Бережнова. – М.: Издательство «Академия», 2006. – 400 с.
Кравцов В. Методологічні знання як змістовна характеристика методологічної культури майбутнього вчителя /В. Кравцов //Наукові записки / Ред. кол.: В.В. Радул, В.А. Кушнір та ін. – Випуск 134. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – С.117 – 122.
Кримський С. Наука /С. Кримський //Філософський енциклопедичний словник. /НАН України. Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди. /Гол. редкол. В.І. Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – С.410 – 411.
Кримський С. Метод / С. Кримський //Філософський енциклопедичний словник. /НАН України. Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди. /Гол. редкол. В.І.Шинкарук. К.: Абрис, 2002. – С.373.
Литвин А. Методологія у проекції педагогічних досліджень /А. Литвин //Педагогіка і психологія профес. освіти, 2014. – № 5. – С.20 – 35.
Новиков А.М. Методология /А.М. Новиков, Д.А. Новиков. – М.: СИНТЕГ. – 2007. – 668 с.
Осмоловская И.А. Методология педагогического знания в контексте современного научного знания /И.А. Осмоловская // Проблемы современного образования. – № 5. – 2016. – С.149 – 158.
Павленко А.І. Рефлексія у методології науково-педагогічного і навчального пізнання /А.І. Павленко //Методологія соціального пізнання: здобутки і проблеми / Матеріали Всеукр. науково-практ. конф. 25 травня 2005 року. Запоріжжя: ЗОІППО, 2005. – С.302 – 303.
Сисоєва С.О.Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник / С.О. Сисоєва, Т.Є. Кристопчук. – Рівне: Волинські обереги, 2013. – 360 с.
Степенко Г.В. Методологія педагогіки та філософія освіти на сучасному етапі / Г.В. Степенко, О.В. Тарасенко // Вестник Приазовского государственного технического университета. – Мариуполь, ПГТУ, 1997. – Вып.4. – С. 92 – 93.
Тверезовська Н.Т. Методологія педагогічного дослідження / Н.Т. Тверезовська, В.К. Сидоренко – К.: Центр учбової літератури. – 2013. – 440с.
Опубліковано
2018-10-29
Як цитувати
Павленко, А. І. (2018). ФАКТОРИ СТАНОВЛЕННЯ СУЧАСНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2(173), 150-155. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/334