ТЕХНОЛОГІЧНА ОСВІТА І STEM-ОСВІТА: ЇХ ПРОТИЛЕЖНОСТІ Й ФЕНОМЕНОЛОГІЧНІ ПАРАЛЕЛІ
Анотація
У статті розглядається історична ретроспектива погляду на політехнічну освіту і деякі її аналогії з підходами у STEM-освіті. У подальшому, при розгортанні думки, звертається увага на схожості й розбіжностях технологічної і STEM-освіти. Творча перетворююча діяльність, яка одночасно виконує завдання з психофізіологічного розвитку підліткового організму (основна школа) і є сутнісною основою освітньої галузі «Технології».
STEM-освіта ж формує феноменологічні уявлення про явища природи, їх використання в оточуючому людину середовищі й створення стійких феноменологічних утворень у психіці дитини, шляхом безпосереднього показу цих природних явищ і їх реалізації у техніці й технологіях під час лабораторних дослідів у STEM-центрах і з використанням математичного апарату.
Пропонується повноцінна взаємодія з технологічною шкільною освітою у їх гармонічному взаємозв’язку при подальшому розгортанні STEM-освіти і при вирішенні існуючих нині проблемних питань.
Посилання
Атутов П. Р. Концепция политехнического образования в современных условиях. Педагогика. 1999. №2. С.17–20.
Куренкова Р. А. Феноменология образования: современный диалог философии и педагогіки. URL: http://www.congress2008.dialog21.ru/Doklady/11010.htm (дата звернення: 29.03.2019).
Ловягин С. А. Изучение механических явлений в основной школе: экспериментальный метод и исторический поход : учеб. пособ. Москва : МПГУ, 2015. 276 с.
Мадзигон В. Н. Продуктивная педагогика. Политехнические основы соединения обучения с производительным трудом : монография. К. : «Вересень», 2004. 324 с.
Мадзігон Василь. Тенденції розвитку дидактичних систем трудової політехнічної підготовки учнів. Освітянські обрії: реалії та перспективи. 2007. № 1 (1). С. 9–14
Мачача Т. С., Юрженко В. В. Стратегії розвитку технологічної освіти в середній загальноосвітній українській школі: наскрізьність змісту і структури. Український педагогічний журнал. Фахове періодичне видання Інституту педагогіки НАПН України. 2017. № 2. С. 58–68.
Методичні рекомендації щодо впровадження SТЕМ-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017/2018 навчальний рік від 13 липня 2017 року № 21.1/10-1470. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/56880/ (дата звернення: 29.03.2019).
Наказ МОН від 13.04.2018 № 366 «Про реалізацію інноваційного освітнього проекту всеукраїнського рівня за темою «Я-дослідник» на 2018–2021 роки». URL: https://imzo.gov.ua/2018/04/15/nakaz-mon-vid-13-04-2018-366-pro-realizatsiyu-innovatsijnoho-osvitnoho-proektu-vseukrajinskoho/ (дата звернення: 29.03.2019).
Новая философская энциклопедия: Т-Я. Том 4 з серії Новая философская энциклопедия: в четырех томах. Институт философии (Российская академия наук). Мысль, 2010. 605 с.
Піддячий М. І. Освіта і наука України у вимірі громадянських суспільств: соціально-професійна орієнтація. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2016. №3. С. 59–65.
Стешенко В. В., Стешенко Б. В. Характеристика предметної галузі професійної діяльності сучасного вчителя трудового навчання та технологій. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Бердянськ, 2017. Вип. 3. С.248–254.
Шалевич В. А. Общие основы техники или политехника : учеб. пособ. К. : УМК ВО, 1989. 116 с.
Юрженко В. В. Техніко-технологічна культура і політехнізм. Інноваційні технології у професійній підготовці вчителя трудового навчання: проблеми теорії і практики. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (присвячена пам'яті академіка Д. О. Тхоржевського і 30-річчю факультету технологій та дизайну Полтавського державного педагогічного університету імені В. Г. Короленка), 9–10 жовтня 2008. Полтава, 2008. С. 262–267
Юрженко В. В. Принципи систематизації і структурування політехнічних знань і способів діяльності (теоретичний аспект). Психолого-педагогічні засади діяльності вчителя: історія, теорія, практика: матеріали І-ї Всеукраїнської науково-методичної конференції, 21–22 листопада 2011 р. У 2-х ч. Ч. 2. Херсон : РІПО, 2011. С. 211–217.