ПРОБЛЕМНИЙ ХАРАКТЕР ПОШУКУ НОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ

  • Лариса Олексіївна Савченко Криворізький державний педагогічний університет
  • Олег Борисович Потапенко Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-2148-0632
Ключові слова: освітня парадигма, особистісно орієнтоване навчання, педагогічна технологія, гуманізація освіти, педагогічний антропоцентризм, культурологічний підхід

Анотація

У статті розглянуто причини системної кризи класичної моделі освіти й основні підходи до розробки нової особистісно орієнтованої освітньої парадигми, схарактеризовано її основні принципи та напрямки реалізації. Стаття розкриває можливості розробки нової освітньої парадигми в напрямку гуманізації освіти, педагогічного антропоцентризму, концепції самореалізації й саморозвитку, впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання, пріоритету загальнокультурного та культурологічного підходів. Метою статті є критичний аналіз традиційної, класичної моделі освіти і характеристика основних підходів пошуку нової освітньої парадигми.

У сучасній довідковій літературі термін «парадигма» визначається як теорія і модель постановки педагогічних проблем, яка прийнята за зразок вирішення дослідницьких завдань певним науковим співтовариством.

Посилання

Андрущенко В. П. Основні тенденції розвитку вищої освіти України на рубежі століть / В. П. Андрущенко // Вища освіта України. – 2001. – № 1. – С. 11–17.

Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века / Б. С. Гершунский. – М.: Совершенство, 1998. – 622 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1999. – 376 с.

Дьюї Д. Досвід і освіта / Д. Дьюї. – Л.: Кальварія, 2003. – 84 с.

Касьянова О. М. Парадигмальний підхід до розвитку теорії та практики освіти / О. М. Касья-нова. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.internalmed-journal.in.ua.

Колотило М. Гуманістичний потенціал новітньої парадигми освіти в реаліях сучасної антропологічної кризи / М. Колотило // Філософія освіти. – 2013. – № 2. – С. 317–332.

Мохнатюк І. О. Особливості сучасної освіти: соціокультурно-ціннісний вимір / І. О. Мохнатюк. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.info-library.com.ua/books-text-11470.html.

Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2004. – 256 с.

Хомич Л. О. Освітні парадигми у світлі цивілізаційних процесів / Л. О. Хомич. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: elibrary.kdpu.edu.ua.

Щубелка Н. В. Сучасна освіта в контексті парадигмальних зрушень / Н. В. Щубелка. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: dspace.oneu.edu.ua.

Опубліковано
2019-11-05
Як цитувати
Савченко, Л. О., & Потапенко, О. Б. (2019). ПРОБЛЕМНИЙ ХАРАКТЕР ПОШУКУ НОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (178), 65-70. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/26