ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ

  • Вадим Дмитрієв Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0001-7237-6678
Ключові слова: готовність, майбутній вчитель, творчі здібності, учні, готовність майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів, компоненти готовності, педагогічні умови

Анотація

Сучасна освіта спрямована на формування особистості, здатної мислити творчо, критично оцінювати інформацію, знаходити оригінальні шляхи розв’язання проблем. У зв’язку з цим особливого значення набуває підготовка майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів. Учитель XXI століття має бути не лише джерелом знань, а й організатором пізнавальної діяльності, наставником і партнером дитини в процесі саморозвитку.

У статті обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів.

Встановлено, що формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів є багатогранним процесом, що включає професійну підготовку, особистісний розвиток і практичну діяльність. Результатом цього процесу має стати педагог, який уміє бачити в кожній дитині творчу особистість, створює умови для її самореалізації, виховує здатність до мислення, пошуку, винахідництва. Саме такі вчителі є основою сучасної інноваційної школи, здатної виховати покоління активних, креативних і відповідальних громадян.

До педагогічні умови формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів відносимо: формування мотивації до творчої педагогічної діяльності; створення творчого освітнього середовища у закладі вищої освіти (таке середовище має бути відкритим, демократичним, стимулювати ініціативу студентів, підтримувати їхні творчі ідеї); використання інтерактивних технологій навчання під час формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів (тренінги, ділові ігри, творчі майстерні, проєктні технології, метод кейсів, портфоліо тощо), які забезпечують активну участь студентів у процесі пізнання, формують навички співпраці, самостійності, критичного мислення.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні критеріїв, показників та рівнів сформованості готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів під час професійної підготовки в ЗВО.

Посилання

Антонова О. Є. Освітнє середовище вищого навчального закладу як впливовий чинник розвитку обдарованості студентів. Нові технології навчання: Зб. наук. праць. Навчально-виховне середовище та мораль-ність у ХХІ столітті. 2010. Спец.випуск № 62. С. 24-28.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укл. і гол.ред. Т. В. Бусел. К.: Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1140 с.
Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога: збірник наукових праць / наук. ред. В. М. Федорчук. Кам’янець Подільський: Абетка – НОВА, 2003. 208 с.
Гуревич Р. С. Використання сучасних технологій навчання у ВНЗ. Теорія і практика управління соціальними системами. 2014. Том 2. С. 3-10.
Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти: монографія. [2-вид., перероб. і допов.]. Донецьк: ЛАНДОН-ХХІ, 2012. 343 с.
Мушка О. В. Системність як принцип проєк-тування інноваційного освітнього середовища закладів освіти. Теорія і практика моделювання інноваційного розвитку профільного закладу загальної середньої освіти технічної спрямованості для академічно здібних учнів: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної кон-ференції. Київ: Педагогічна думка, 2020. С. 35-39.
Організатору інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи у загальноос-вітньому навчальному закладі: методичний порадник / Автори-упорядники: І. Н. Євтушенко, Ю. І. Завалев-ський, С .В. Кириленко, О. І. Кіян, К. В. Таранік-Ткачук. Чернівці: Букрек, 2014. 420 с.
Пінська О. Л. Формування готовності майбут-нього вчителя до творчої педагогічної діяльності. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2018. № 2. С. 260-265. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2018_2_40
Товканець Г., & Королович О. Освітнє середови-ща як чинник оптимізації підготовки творчого вчителя у закладі вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2025. № 1(54). С. 216-219. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.216-219
Холковська І. Л. Готовність студентів педаго-гічного університету до розвитку творчого потенціалу учнів. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцю-бинського. Серія: педагогіка і психологія. 2020. Вип. 61. С. 167-173.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Дмитрієв, В. (2025). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 498-502. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-498-502