ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ: ДОСВІД РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА

Ключові слова: професійна підготовка, майбутні педагоги, міжкультурна комунікація, міжкультурна компетентність, досвід Республіки Польща

Анотація

Інтернаціоналізаційні процеси в сучасній освіті та інтенсифікація міжнародних академічних обмінів формують мультикультурне освітнє середовище, що зумовлює потребу в педагогах, здатних ефективно взаємодіяти з представниками різних культур та формувати у здобувачів освіти відкритість і здатність до конструктивного діалогу. Міжкультурна компетентність, ключовим компонентом якої є міжкультурна комунікація, стає трансверсальною навичкою, необхідною кожному сучасному фахівцеві. Водночас, в українських ЗВО відповідні дисципліни переважно відсутні або мають фрагментарний характер, що створює розрив між вимогами професії та реальним змістом професійної підготовки. У цьому контексті важливим є вивчення позитивного досвіду Республіки Польща, де спеціалізовані програми інтегрують лінгвістичні, культурологічні та педагогічні компоненти, що дозволяє шукати ефективні засоби підготовки педагогів до професійної діяльності в мультикультурному середовищі та адаптувати ці практики до українського освітнього контексту.

Мета статті полягає у висвітленні особливостей реалізації програм професійної підготовки майбутніх педагогів до міжкультурної комунікації в закладах вищої освіти Республіки Польща.

Увагу закцентовано на особливостях реалізації освітньої програми «Міжкультурна комунікація в освіті та на робочому місці» Університетом марії Кюрі-Склодовської в Любліні (Республіка Польща), зокрема на структурі та змісті навчального плану, що передбачає інтеграцію лінгвістичних, культурологічних і практично-комунікативних компонентів. Виявлено, що освітня програма спрямована на формування у здобувачів вищої освіти знань про культурне різноманіття світу, міжкультурні проблеми в умовах глобальної мобільності та навичок ефективної комунікації в мультикультурному середовищі. Наголошено, що така підготовка забезпечує випускників компетентностями, необхідними для професійної діяльності в міжнародних компаніях, освітніх установах, культурних і соціальних організаціях, а також для роботи з іноземними студентами та клієнтами, що свідчить про їх здатність функціонувати в мультикультурному середовищі.

Посилання

Бабіна В., Кудлай І. Міжкультурна комунікація як основа налагодження мирних відносин. Acta de Hi-storia & Politica: Saeculum. 2023. XXI. С. 114-120.
Бойчук В. С. Міжкультурна комунікація як наукова проблема: напрями дослідження. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. 2023. № 1 (355). С.161-172.
Гутиряк О. Міжкультурна комунікація: до визначення поняття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 47, Том 2. С. 205-208.
Костенко Д. Міжкультурна комунікація у сучас-ному світі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. № 30. С. 80-85.
Bennett M. J. Intercultural Communication. Extended Encyclopedia Entries in Multicultural America: A multimedia encyclopedia. URL: https://www.idrinstitute.org/resources/intercultural-communication/
Kovtun O., Kovtun O., Ihnatenko N. Intercultural communication as a component of the formation of students’ socio-cultural competence in teaching foreign language in higher education. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 236-239.
Plan studiów obowiązujący od roku akademickiego 2025/26. URL: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2025/1006/101354-ic-2025-2026.pdf
UMCS. Intercultural Communication in Education and the Workplace MA. URL: https://www.umcs.pl/en/news,24847,intercultural-communication-in-education-and-the-workplace-ma,150894.chtm
UMCS. Intercultural Communication in Education and the Workplace, II stopień. URL: https://www.umcs.pl/pl/intercultural-communication-in-education-and-the-workplace-ii-stopien,27008.htm
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Бойченко, М. (2025). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ: ДОСВІД РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 493-498. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-493-498