РЕАЛІЗАЦІЯ ЦІННІСНО-ЦІЛЬОВИХ КОМПОНЕНТІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЗМІН

Ключові слова: початкова освіта, освітні цінності, цілі навчання, соціокультурні зміни, педагогічні підходи, освітні трансформації, особистісний розвиток, методика навчання

Анотація

У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти реалізації ціннісно-цільових компонентів початкової освіти в контексті сучасних соціокультурних трансформацій. Проаналізовано зміст освітніх цінностей, їх роль у формуванні особистості молодшого школяра, а також визначено основні цілі початкової освіти відповідно до актуальних викликів суспільства. Особлива увага приділена впливу соціального середовища, культурних змін та освітніх реформ на трансформацію педагогічних підходів. Запропоновано методичні орієнтири щодо інтеграції ціннісних засад у навчально-виховний процес початкової школи. У статті розкрито виховний потенціал підручників з читання для початкової школи, укладених О. Савченко, як засобу формування загальнолюдських і національних цінностей у молодших школярів. Автором проаналізовано зміст читанок, у яких репрезентовано орієнтири Краси, Добра, Любові, Істини, Мудрості, Здоров’я, а також духовно-культурне надбання українського народу – мову, символіку, традиції, історичну пам’ять. Особлива увага приділена ролі рідної мови як чинника самоідентифікації та національного самовираження.

У статті розглядається ціннісність як ключова змістова характеристика навчального матеріалу підручників, що впливає на формування мотивації до навчання в учнів початкової школи. Ціннісний компонент забезпечує емоційно-смислове залучення дитини до освітнього процесу, сприяє усвідомленню значущості навчального змісту для її особистісного розвитку, морального становлення та світоглядного зростання. Особливу увагу приділено трирівневій структурі цінностей, репрезентованих у змісті підручників: особистісно-значущих, загальнолюдських і національних. Підкреслено роль читанок як засобу трансляції моральних орієнтирів через художні образи, культурні символи та емоційно насичені ситуації. Аналіз реалізації ціннісного змісту в підручниках з читання дозволяє оцінити їх виховний потенціал і значення для формування ідентичності, громадянської позиції та моральної самосвідомості молодших школярів.

Окремо висвітлено значення запитань і завдань, що супроводжують тексти, як інструментів емоційно-ціннісної активності учнів. Наведено приклади вправ, які стимулюють моральний вибір, естетичне сприйняття, патріотичні почуття та розвиток мовлення. Зроблено висновок, що читанки О. Савченко не лише навчають читати, а й формують гармонійну особистість, здатну до самопізнання, культурної самореалізації та відповідального громадянства.

Посилання

Vizniuk I. M., Polishchuk A. S. Formuvannia IT-kompetentnosti maibutnikh mahistriv yak psykholoho-pedahohichna problema. Psykholohichni perspektyvy. 2021. С. 23-39. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/Ppst_2021_37_5pdf.
Богданець-Білоскаленко Н. І. Проблема форму-вання особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті рр. ХІХ ст. – 50-ті рр. ХХ ст.): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Київ. 2007. 171 с.
Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди / ред. І. О. Дзверіна. Київ : Радянська школа. 1972. 218 с.
Савченко О. Використання методу проєктів на уроках літературного читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство. VIII Волошинські читання: тези всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ : УОВЦ «Оріон». 2020. С. 163–167.
Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти : посібник для вчителів і методистів початкового навчання. 2-ге вид., допов. і переробл. Київ : Богдано-ва А. М., 2009. 226 с.
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підручник для закладів вищої освіти. Київ : Генеза. 2002. 368 с.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Шепітко, О. (2025). РЕАЛІЗАЦІЯ ЦІННІСНО-ЦІЛЬОВИХ КОМПОНЕНТІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЗМІН. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 488-493. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-488-493