ПЕРСПЕКТИВА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ РЕФЛЕКСІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Анотація
На сучасному етапі розвитку суспільства спостерігається постійне зростання інтересу до психічного здоров’я людини та проблема розвитку рефлексії особистості. Реформа шкільної освіти, неперервність сучасної освіти вимагають від людини самостійного підвищення свого професійного та культурного рівня, здатності ставити і вирішувати задачі самовдосконалення, самоактуалізації, саморозвитку. Гуманістичний принцип сучасної школи передбачає створення педагогічних умов для творчого розвитку, для реалізації особистісного потенціалу. Роль вчителя полягає не лише в тому, щоб забезпечити передачу знань від одного покоління до іншого, а й в тому, щоб бути „людиною культури та загальнолюдських цінностей”, здатною формувати всебічно розвинену особистість. Тому у сучасній педагогічній науці актуальною є проблема вивчення теоретико–методичних засад підготовки майбутніх вчителів початкових класів до розвитку рефлексії молодших школярів. Сучасний вчитель початкових класів має бути готовим розвивати рефлексію в учнів. Педагог повинен чітко відслідковувати сам процес становлення самосвідомості дитини та глибоко розуміти зміст ключових понять: рефлексія, рефлексивні вміння, довільність, самоконтроль, внутрішній план дій. Успіх засвоєння учнями цього віку моральних норм, культури поведінки, цінностей залежить від того, як ставиться вчитель до їх формування та розвитку. Саме вчитель здатний реалізувати особистісно–орієнтований підхід у розвитку рефлексії молодших школярів.
Майбутнім вчителям початкових класів в процесі методичної підготовки було запропоновано організовувати спеціальне навчання учнів молодшого шкільного віку з розвитку та формування всіх складових компонентів рефлексії, та її видів. В основу такого навчання була покладена, розроблена нами програма психолого–педагогічного курсу „Абетка психічного здоров’я. Програма розвитку рефлексії молодших школярів”. Програма спрямована на вирішення проблеми відпрацьовування практичних умінь та навичок з розвитку рефлексії, а саме патріотичної, особистісної, моральної, національної, комунікативної, інтелектуальної, довільності, самоконтролю, виховання особистісних рис, необхідних для успішного й ефективного оволодіння учнями початкових класів основами науково–теоретичних знань.
Посилання
Вишневський О. Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів: Книга, 1996. С. 134–178.
Заброцький М.М. Основи вікової психології: Навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан. 2005. 112 с.
Костюк Г.С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості. За ред. Л. М. Проколієнко. Київ, 1989. 608 с.
Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Київ: Знання, 2011. 486 с.
Кутішенко В.П. Вікова та педагогічна психологія: Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 128 с.
Михальченко Н.В. Психокорекція патріотичної рефлексії молодших школярів. Психологія і суспільство. №1(23), Тернопіль, 2006. С. 121–126.
Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: Навчальний посібник. Київ. 2005. 360 с.
Фіцула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. К.: Академія, 2002. 528 с.
Яцюк Н. О. Особливості моральної рефлексії у молодшому шкільному віці: автореф. дис. канд. …. психол. наук / НПУ ім. М.П.Драгоманова. Київ., 2008. 20 с.




