ТЕХНОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

  • Аліна Мартін Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8886-2585
Ключові слова: технологічна культура, майбутні учителі природничих дисциплін, педагогічна освіта, компетентнісний підхід, STEM-освіта, професійна підготовка

Анотація

У статті розкрито теоретико-методологічні основи формування технологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у системі сучасної педагогічної освіти України. Визначено, що технологічна культура є інтегративною характеристикою професійної готовності педагога, яка поєднує знання, уміння, досвід, цінності, мотиваційно-рефлексивні якості та здатність ефективно використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології, цифрові ресурси, лабораторне й експериментальне обладнання в освітньому процесі. На основі компетентнісного, діяльнісного й аксіологічного підходів уточнено структуру технологічної культури, яка охоплює когнітивний, діяльнісний, рефлексивно-оцінний і ціннісно-ставнісний компоненти. Обґрунтовано педагогічні умови, що забезпечують ефективність формування технологічної культури у майбутніх учителів природничих дисциплін: інтеграція технологій у зміст фахової підготовки, реалізація міждисциплінарних STEM-проєктів, створення інноваційного освітнього середовища, розвиток рефлексивних умінь і формування мотиваційно-ціннісного ставлення до технологічної діяльності. Описано методи й форми роботи, серед яких - проєктне, проблемно-пошукове, дослідницьке навчання, використання цифрових освітніх платформ, віртуальних лабораторій, технологічного портфоліо студента. Зазначено, що формування технологічної культури є ключовою умовою професійного становлення сучасного педагога, сприяє підвищенню якості природничої освіти, розвитку інноваційного мислення та забезпечує готовність майбутніх учителів до ефективної професійної діяльності в умовах цифрового суспільства.

Посилання

Анічкіна О., Романишина Л., Чайка М. та ін. Сучасні тенденції викладання природничих дисциплін у закладах фахової передвищої та вищої освіти. Академічні візії. 2024. Вип. 30. С. 1–10.
Бардадим О. В. Роль цифрової трансформації освіти у підготовці вчителів природничого напряму. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2021. No 1. С. 101–107.
Вороненко О. Трансформація змісту цифровізації у закладах вищої освіти як складна міждисциплінарна наукова проблема. Соціальна робота та соціальна освіта. 2025. No 1(14). С. 315–323.
Гончарова О. І. Цифрові технології в освіті як засіб покращення доступності та ефективності навчання. 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734946/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
Іваненко О. В. Проєктні технології в навчанні природничих наук. Наукові записки. 2023. No 1. С. 30–35.
Мартинюк О. С., Грабець Н. Б. Робототехніка як міждисциплінарний напрям впровадження STEM-технологій в освітній галузі. Міжпредметні зв’язки природничо-математичних дисциплін в освітньому процесі: матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 10-12 березня 2021 р. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. С.98–104.
Михалюк І., Михалюк А. Проєктне навчання як засіб формування дослідницьких навичок здобувачів освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2024. No 2(55). С. 154–168.
Шацька Л. М. Метод проєктів у викладанні природничих дисциплін у закладах вищої освіти. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Запоріжжя: ЗНУ, 2020. No 2. С. 45–50.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Мартін, А. (2025). ТЕХНОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 477-482. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-477-482