ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ОСНОВИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
Анотація
У науковій статті проведено ґрунтовний аналіз теоретичних засад формування педагогічної культури як основи педагогічної майстерності вчителя. Визначено, що відповідна проблема стала предметом досліджень багатьох вчених ще з ХХ століття, а втім, з огляду на соціокультурні та технологічні зміни вона залишається не менш актуальною і сьогодні. Наголошено на тому, що загалом у науковому дискурсі наразі існує чимало підходів до визначення поняття «педагогічна культура», однак на основі проведеного аналізу окремих з них авторами сформовано власну дефініцію цього терміну. Так, встановлено, що педагогічна культура являє собою інтегральну характеристику професійної діяльності вчителя, яка як складова професійної культури відображає єдність об’єкта, суб’єкта, змісту, механізму, системи і цілей педагогічного процесу та проявляється у гармонійному поєднанні високорозвиненого педагогічного мислення, знань, почуттів і професійної творчої діяльності, сприяючи створенню необхідних умов для здійснення ефективної педагогічної діяльності, самореалізації та саморозвитку особистості.
Крім того, з’ясовано, що питання структури педагогічної культури та її видів також є спірним у науковому полі, оскільки дослідники по-різному трактують як кількісний, так і змістовий склад її основних компонентів. Водночас авторами акцентовано увагу на тому, що узагальнено її елементи (зокрема, професійну компетентність, соціальну відповідальність, ерудицію, конфліктостійкість тощо) все ж можна систематизувати, об’єднавши їх у вісім груп складових (видів): дидактичну, комунікаційну, мовленнєву, моральну, естетичну і загальну культури, культуру виховної діяльності і культуру мислення – які мають свої характерні риси та функції. Разом з тим, у роботі встановлено, що безпосередньо педагогічна культура як цілісне поняття виконує регулятивну, креативну (творчу), семіотичну (знакову) та аксіологічну функції, а також функції розвитку, соціалізації та оцінки.
Посилання
Професійність учителя у спадщині вітчизняних педагогів ХХ ст. ОСВІТА.UA. URL: https://surl.lu/nztcsg (дата звернення: 12.06.2025).
Педагогічна майстерність: підручник / І. А. Зя-зюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос та ін.; за ред. І.А. Зязюна. 3-тє вид., допов. і перероб. Київ, СПД Богданова А.М., 2008. 376 с.
Шпаляренко Ю.А. Педагогічна майстерність викладача як чинник формування освітнього середо-вища, орієнтованого на студента. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2024. Вип. 101. С. 63-66.
Ващенко Л. Критерії та показники оцінювання професійної діяльності вчителів біології закладів загаль-ної середньої освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2025. № 1 (82). С. 74-85.
Ziatdinov R., Cilliers J. Generation Alpha: Under-standing the Next Cohort of University Students. European Journal of Contemporary Education. 2021. № 10 (3). Р. 783-789.
Литвин І.М., Байдюк Н.В., Ткаченко К.О. Супервізія та інтервізія як ефективний інструмент педагогічної підтримки і професійного розвитку вчителя початкової школи. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 9. С. 77-83.
Цзінвень Я., Ведмеденко І.О. Педагогічна майстерність учителя як основа ефективного навчання в умовах сучасних освітніх викликів. Освітньо-науковий простір. 2024. Вип. 7 (2). С. 149-159.
Луцюк А.М., Луцюк Ю.А. Василь Сухом-линський про сутність педагогічної майстерності. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 2. С. 74-78.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 374 с.
Лісовий М.І., Балтремус В.Є. Сутність педа-гогічної культури викладача ЗВО. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 187-194.




