ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД
Анотація
У науковій статті здійснено ґрунтовне дослідження питання формування правової культури майбутніх учителів в освітньому середовищі вітчизняних університетів як одного з ключових чинників становлення правової держави та розвитку демократичного суспільства. Проаналізовано науково-педагогічні передумови розвитку вказаної проблематики та проведено дефінітивний аналіз ключових понять, приміром, таких, як «правова культура» та «правова культура майбутнього вчителя». Також авторами охарактеризовано сучасний стан правової освіти в Україні, виявлено основні виклики та недоліки у системі підготовки здобувачів за педагогічними спеціальностями. Досліджено окремі європейські практики формування правової культури здобувачів у вищій школі. Крім того, особливу увагу приділено розробці практичних рекомендацій щодо вдосконалення освітніх програм і методів навчання для підвищення ефективності процесу формування правової культури майбутніх учителів у закладах вищої освіти. Зокрема, визначено, що в українську систему підготовки педагогів варто: 1) впровадити обов’язкові курси з вивчення правових засад освітньої діяльності; 2) інтегрувати окремі правові теми у дисципліни професійного педагогічного спрямування; 3) під час викладання правничо-орієнтованих дисциплін або окремих тематичних блоків використовувати інтерактивні методи навчання; 4) залучати майбутніх учителів до участі у правопросвітницьких заходах; 5) сприяти участі здобувачів у міжнародних та українських проєктах, спрямованих на формування правової культури та підвищення правової обізнаності; 6) створювати у педагогічних університетах ресурси та середовища для практичного відпрацювання правових навичок; 7) впроваджувати рефлексивні методи для самооцінювання здобувачами рівня своєї правової культури; 8) проводити регулярні моніторинги рівня правової культури майбутніх вчителів через включення правових завдань в програми атестаційних іспитів; 9) створювати в університеті умови для дотримання академічної доброчесності, що є основою правомірної поведінки, формує повагу до норм та розуміння відповідальності за їх порушення.
Посилання
Кічук Я. В. Соціально-педагогічні умови форму-вання правосвідомості майбутніх учителів у педа-гогічних коледжах : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2002. 22 c.
Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 24.07.2019 № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення: 12.06.2025).
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 30.09.2020 № 898 : станом на 2 верес. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п#Text (дата звернення: 12.06.2025).
Варава І.П., Темченко Я.О., Григоренко М.О. Формування правової культури молоді як суспільно-правова проблема: теоретичний і практичний аспекти. Молодий вчений. 2022. № 1 (101). С. 1-5.
Виговський В.А., Виговська С.В. Правова культура особистості: теоретичний аспект. Сучасна гуманітарна наука в інтерпретації молодих дослідників в умовах викликів воєнного стану : зб. матеріалів учасників всеукр. студентсько-учнівської наук.-практ. онлайн конф. (м. Київ, 28 берез. 2024 р.). Київ: НУБІП України, 2024. С. 61-62.
Кіндяк О. Формування правової культури май-бутніх педагогів в умовах трансформації освітнього середовища. Витоки педагогічної майстерності. 2025. Вип. 35. С. 127-132.
Губіна С.І. Формування правової культури майбутніх учителів через дотримання принципів акаде-мічної доброчесності. Інформаційне суспільство: техно-логічні, економічні та технічні аспекти становлення (випуск 95): матеріали Міжнар. наук. інтернет-конф., (м. Тернопіль, Україна, м. Ополе, Польща, 16-17 січня 2025 р.). Тернопіль : ФО-П Шпак В.Б., 2025. С. 16-18.
Пильгун Н.В., Савченко О.О. Правова культура особи у суспільстві. Реалії та перспективи розбудови правової держави в Україні та світі: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Суми, 28 трав. 2021 р.). Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. С. 34-36.
Подобедова О. Етапи формування правової культури у здобувачів закладів вищої освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2023. Вип. 1(27). С. 68-74.
Коваль Д. Педагогічні умови формування правової культуримайбутніх учителів історії та право-знавства у фаховій підготовці. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 11. Т. 1. С. 201-213.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII : станом на 1 черв. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 15.06.2025).
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 р. № 357. 22 с. URL: https://surl.li/afwfha (дата звернення: 15.06.2025).
A quality democratic system in the EU through legal literacy with LAW. Centro Sviluppo Creativo Danilo Dolci. URL: https://surl.li/kqcpyu (дата звернення: 17.06.2025).
Купчик Л.Є., Крутько Т.В. Рефлексивні прак-тики у світлі забезпечення якості викладання іноземних мов у немовних ЗВО. Академічні візії. 2024. Вип. 37. С. 1-11.




