ТЕХНОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ВЧИТЕЛЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Ключові слова: технологічна культура, вчитель природничих дисциплін, технологічний підхід, технократичний підхід, професійна підготовка, ціннісні орієнтації

Анотація

У статті розкрито проблеми та особливості формування технологічної культури вчителя природничих дисциплін як важливої складової професійної підготовки педагога. Акцентовано на суперечностях між зростаючими технологічними можливостями та їх реальним використанням у педагогічній практиці, а також на необхідності поєднання технологічного розвитку з гуманістичними орієнтирами освіти. Підкреслено, що рівень сформованості технологічної культури педагога безпосередньо впливає на якість освітнього процесу, розвиток критичного мислення учнів та забезпечення рівного доступу до сучасних освітніх можливостей.

З’ясовано сутність поняття «технологічна культура вчителя природничих дисциплін» та його значення у професійній діяльності педагога. Акцентовано увагу на відмінностях між технологічним і технократичним підходами, визначено провідну роль першого у формуванні екологічної свідомості, педагогічної відповідальності та гуманістичних орієнтацій в освіті. Підкреслено інтегративний характер технологічної культури, яка охоплює знання, уміння, цінності та етичні засади педагогічної діяльності.

Проаналізовано ключові аспекти структури технологічної культури вчителя природничих дисциплін. Визначено її основні компоненти: когнітивно-науковий, діяльнісно-методичний, аксіологічно-етичний, безпеково-екологічний, комунікативно-соціальний і рефлексивно-оцінювальний. Підкреслено значення взаємозв’язку цих компонентів для забезпечення цілісності професійної підготовки педагогів та розвитку їх здатності до відповідального використання технологій в освітньому процесі.

Окреслено перспективи подальших досліджень, пов’язані з розробленням моделей і механізмів формування технологічної культури педагогів, визначенням критеріїв та індикаторів її сформованості, створенням діагностичного інструментарію, а також вивченням впливу STEM-платформ, штучного інтелекту, технологій доповненої та віртуальної реальності на розвиток професійних компетентностей учителя природничих дисциплін.

Посилання

Гриньова В. М. Формування педагогічної куль-тури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспекти) : автореф. дис. … д-ра пед наук : 13.00.04. Київ, 2001. 31 с.
Кудін С., Гергало С. Тьюторство в навчальних закладах як застосування одного із способів новітньої педагогічної професії. Scientific Collection «InterConf». 2022. № 124. С. 45–51.
Сагач О. М. Теоретичні і методичні засади професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти : дис. …доктора пед. наук. : 13.00.04. Чернігів, 2021. 632 с.
Сарафанов М. П. Взаємодія людини і техніки: проблема відповідальності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук : 09.00.11. Запоріжжя, 1993. 16 с.
Сільвейстр А., Моклюк М. Тенденції підготовки майбутніх учителів природничих наук. Інновації в сучасній освіті: методологія, технологія, дидактичні та виховні аспекти : монографія. Кам’янець-Подільський: Вид-во ПДУ, 2023. С. 87–95.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Ткачук, С. (2025). ТЕХНОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ВЧИТЕЛЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 435-439. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-435-439