ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН ОСВІТИ

  • Тетяна Бабенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-5085-2779
Ключові слова: морально-етична культура, вчитель історії, професійна етика, цінності, підготовка вчителів, академічна доброчесність, інновації в освіті, педагогіка

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз проблем і перспектив розвитку морально-етичної культури вчителів історії в контексті сучасних освітніх інновацій. Підкреслюється, що швидка цифровізація, модернізація навчальних програм, упровадження новітніх педагогічних технологій та зростання суспільних очікувань до професійної етики педагога зумовлюють потребу глибшого осмислення цього феномену. Морально-етична культура вчителя історії виконує не лише професійну, а й соціально-виховну функцію: вона сприяє утвердженню демократичних і гуманістичних орієнтацій у молодого покоління та забезпечує роль учителя як морального авторитета в аудиторії й суспільстві загалом.

Серед актуальних викликів виділено вплив технологічних інновацій, зміну динаміки взаємодії «учитель–учень» в умовах інформаційного суспільства, а також зростання значення академічної доброчесності у вищій школі. Доведено, що морально-етична культура є тим фундаментом, який дозволяє педагогові адаптуватися до інноваційних умов, зберігаючи баланс між професійною компетентністю, гуманістичними цінностями та запитами сучасної освіти.

У статті запропоновано практичні стратегії посилення професійної підготовки вчителів: інтеграція етики та історії педагогічної думки в навчальні програми; застосування інтерактивних методів (аналіз кейсів, рольові ігри, розгляд моральних дилем); використання інформаційно-комунікаційних технологій для розвитку емпатії й критичного мислення; удосконалення системи наставництва та підтримки саморозвитку студентів під час педагогічної практики.

У висновках наголошено, що морально-етична культура становить стратегічну основу професійної ідентичності вчителя історії й є ключем до ефективної виховної роботи. Вона визначає якість освітнього процесу, формує довірчі відносини між учителем та учнями, а також сприяє поширенню демократичних цінностей у суспільстві. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою нових моделей формування морально-етичної культури, інтеграцією інноваційних технологій у підготовку педагогів та міждисциплінарним підходом до виховання вчителів як моральних лідерів у добу глобальних трансформацій.

Посилання

Андрущенко В. П., & Табачук І. Г. Формування особистості вчителя в сучасних умовах. Політичний менеджмент. 2005. № 1(10). С. 58–69.
Баханов К.О. Професійний довідник вчителя історії. Х.: Вид.група «Основа», 2012. 239 с.;
Баханов К.О. Організація особистісно орієнтованого навчання: порадник молодого вчителя історії. Харків: Основа, 2008. 159 с.
Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 кн. Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади. Київ: Либідь. 2003. 344 с.
Васянович Г. П. Моральна культура особистості педагога в етнопедагогічному вимірі. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи: зб. наук. Праць. 2021. Вип. 9. Т. 1. С. 8–17.
Донцов А. В. Моральна культура вчителя: моно-графія. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2008. 240 с.
Ільченко О. Академічна доброчесність як фактор якісної підготовки майбутніх педагогів. Витоки педа-гогічної майстерності. 2024. № 33. С. 100–103.
Мокрогуз О. П. Інноваційні технології на уроках історії. Харків : Основа, 2007. 192 с.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5-ти т. Т. 3. Київ: Радянська школа. 1976. 669 с.
Хоружа Л. Л. Етика як внутрішній ресурс особистісно-професійного збагачення педагога в умовах сучасних реалій. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2024. Вип. 106. С. 36–42.
Campbell E. The ethics of teaching as a moral profession. Curriculum Inquiry. 2008. 38(4). Pp. 357–385. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2008.00414.x
Palmer P. J. The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher’s Life. San Francisco: Jossey-Bass. 1998.
Weissbourd R. Moral teachers, moral students. Educational Leadership. 2003. 60(6). Pp. 6–11.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Бабенко, Т. (2025). ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 445-449. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-445-449