ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ ШЛЯХОМ ЗАЛУЧЕННЯ ЇХ ДО ОПЕРНОЇ МУЗИКИ
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми модернізації загальної музичної освіти, зокрема формуванням музичної культури сучасних школярів в умовах постінформаційного суспільства шляхом залучення їх до оперної музики. Методологічною основою дослідження обрано аксіологічний, когнітивний, культурологічний (наскрізний) та результативний підходи.
Зазначено, що в нових соціокультурних умовах, завдяки інтернету, з’явився необмежений доступ дітей та підлітків до музичного матеріалу будь-яких жанрів і стилів, але не завжди задовільної якості. Дослідники вказують на масове захоплення молоддю низькопробними музичними творами комерційного призначення та на нездатність більшості учителів музичного мистецтва протистояти цьому. В результаті, останнім часом відбулося істотне зниження рівнів загальної культури, критичного мислення та музично-естетичного смаку учнів закладів ЗСО, що негативно позначається на їх музичної культурі.
У статті здійснено аналіз наукового дискурсу стосовно останніх досліджень і публікацій, пов’язаних з означеною темою. Розглянуто зміст ключових понять дослідження: музичної культури та оперної музики. Проаналізовано основні складові та рівні музичної культури. Представлено функції музичної культури. Підкреслено, що в наш час, музична культура є невід’ємною частиною життя як кожної людини, так й суспільства в цілому.
Обґрунтовано вибір саме оперної музики серед великої кількості різноманітних музичних жанрів та стилів. Зауважено, що найкращі оперні твори є справжнім скарбом світової культури, тому, що вони інтегрують в собі багато видів мистецтва та мають величезний культурно-виховний потенціал, важливий як для формування музичної культури, так й для всебічного розвитку молоді.
В роботі розглянуто питання більш якісної підготовки майбутніх бакалаврів та магістрів музичного мистецтва, з урахуванням особливостей постінформаційного суспільства. Представлено висновки та перспективи подальших розвідок, а також рекомендації, адресовані учителям, дослідникам, працюючим в галузі загальної музичної освіти, та закладам мистецко-педагогічної освіти.
Посилання
Го Цзюнь. Формування музичної культури школярів в Україні і Китаї (Тези). Культура, освіта, творчість: світові технології, авторські ідеї, традиції і новаторство. Збірн матер. ІІ Міжнор. наук.-практ. конфер. Одеса. 2020. С. 65-70.
Жіганас Т. Аксіологічні чинники формування вокально-виконавської культури викладачів мистецьких дисциплін. Збірн. матер. Всеукр. наук.-практ. Конфе-ренції «Сучасні проблеми виконавської підготовки викла-дачів мистецьких дисциплін». Херсон. 2016. С. 69-74.
Злотник О. Комунікативний простір музичного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століття. Спец. 26.00.01 – теорія та історія культури. Дис. на здоб. наук. ст. канд. мистецтвозн. (докт філос.). Нац. академія керів. Кадрів культури і мистецтв. Київ. 2019. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2289/Zlotnyk-disser.pdf?sequence=1#:~:text.
Кутняк І., Околович І. Українська музична культура в мистецько-освітньому просторі ХХ – ХХІ ст. Мистецтвознавство. Молодий учений. 2019. 8 (72). С. 198-201. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-42
Лімаренко В. Структурні компоненти методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. Київ, 2020. № 5.
Лінь Янь. Формування готовності майбутнього вчителя музики до художньо-інтерпретаційної діяльності в процесі вокального навчання. Дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук за спец. 13.00.02 (теорія та методика музичного навчання). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми. 2021.URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/10877/1/lin_yan__5d33f.pdf.
Мозгальова Н. Теоретико-методичні засади інструментально-виконавської підготовки вчителя музики. Вінниця : «Меркьюрі-Поділля». 2011.
Погребняк Д. Аналіз стану сформованості сценічно-виконавської культури вчителів музичного мистецтва в процесі художньої творчої діяльності. Молодий вчений. 2018. 6 (58). С. 84-87.
Растригіна А. М. Диригентсько-хорова підго-товка майбутнього педагога-музиканта в контекс-туальному полі педагогіки свободи: до постановки проблеми. Сучасні інформаційні технології та іннова-ційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. 60. С. 299-306. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5122/4523
Федорець М. О., Ван Цзябінь. Формування музично-естетичної культури підлітків засобами оперної музики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми. 2024. 1-2. С. 135-136. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/04/%D1%84%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf
Хань Хуйюнь. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до впровадження технологій мистецької інноватики. Дис. на здобуття наук. ступ. докт. філософії. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського. 2024. 246 с.