МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ РОБОТИ СТУДЕНТІВ-ВОКАЛІСТІВ НАД ВОКАЛЬНИМИ ТВОРАМИ В КЛАСІ АКАДЕМІЧНОГО ВОКАЛУ
Анотація
У статті автор розглядає методичні аспекти роботи студентів-вокалістів над вокальними творами в класі академічного вокалу.
На основі аналізу науково-педагогічної літератури, автор доводить, що робота над вокальними творами у класі сольного співу є фундаментальним елементом підготовки майбутніх вокалістів до успішної професійної діяльності. Саме в процесі роботи над репертуаром відбувається інтеграція теоретичних знань, технічних навичок та художньої виразності, необхідних для повноцінного професійного становлення вокаліста. Без глибокого та систематичного вивчення різноманітних вокальних творів неможливо сформувати справжнього майстра вокального мистецтва.
Ефективне засвоєння студентами науково обґрунтованих і педагогічно доцільних методів роботи над вокальними творами відіграє вирішальну роль у формуванні ключових фахових компетентностей, необхідних для успішної кар’єри вокаліста. Ці компетентності включають уміння технічно грамотно та емоційно виразно виконувати вокальні твори різних стилів та жанрів; здатність створювати переконливий сценічний образ, володіти акторською майстерністю та ефективно взаємодіяти з аудиторією; вміння аналізувати вокальні твори, розробляти індивідуальні програми навчання, використовувати ефективні методи та прийоми навчання вокалу; величезну роль відіграють знання історії музики, теорії музики, вокальної літератури, іноземних мов (для виконання вокальних творів мовою оригіналу), навички самоменеджменту та маркетингу (для успішного просування себе як артиста).
Успішність роботи студентів над вокальними творами у класі сольного співу безпосередньо залежить від здатності викладачів ефективно та раціонально поєднувати різні групи педагогічних принципів, а саме принципи науковості, систематичності, послідовності, доказовості, об’єктивності; принципи наочності, доступності, індивідуалізації, активності, свідомості, міцності засвоєння знань, зв’язку теорії з практикою; принципи формування вокального звуку, розвитку музичного слуху та ритму, виховання художнього смаку, формування сценічної культури.
Ефективна інтеграція цих принципів дозволяє створити оптимальне навчальне середовище, яке сприяє всебічному розвитку вокального таланту студента, формуванню його професійних компетентностей та підготовці до успішної кар’єри тощо.
Посилання
Овчаренко Н. А. Професійна підготовка майбут-ніх учителів музичного мистецтва до вокально-педа-гогічної діяльності: теорія та методологія: [монографія]. Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов. 2014. 400 с.
Пляченко Т. М. Методика викладання вокалу: навч.-метод. посіб. Для студ. мистецького ф-ту (спе-ціальність «Музична педагогіка і виховання»). Кіро-воград: КДПУ, 2005. 80 с.
Степанова Л. В., Чжан Венлі. Педагогічні аспек-ти підготовки здобувачів вищої мистецько-педагогічної освіти для самостійної роботи над вокальним репертуаром. Інноваційна педагогіка. Вип. 75. 2024. С. 56–62.
Шуляр О. Д. Методичні поради з питань орга-нізації самостійної роботи з сольного співу, вокальної майстерності та постановки голосу (на допомогу співакам-початківцям). Прикарпатський національний ун.-т ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ. 2017. 45 с.