ОСОБЛИВОСТІ ВИНИКНЕННЯ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ СТУДЕНТАМИ В НИНІШНІХ УМОВАХ

Ключові слова: психологічний стрес, студентська молодь, копінг-стратегії, стресостійкість, освітнє середовище, емоційне напруження, адаптація, екзаменаційний стрес, психофізіологічні реакції

Анотація

 

Сучасні виклики, пов’язані з підвищеним навчальним навантаженням, інформаційною перенасиченістю, соціальною нестабільністю та тривалою російською військовою агресією, вимагають глибшого аналізу механізмів психічної стійкості здобувачів освіти та пошуку ефективних підходів до її формування і підтримки.

У статті досліджено феномен психологічного стресу серед студентської молоді в умовах воєнного конфлікту та соціальної нестабільності. Автори аналізують причини виникнення стресу, його форми прояву (фізіологічні, емоційні, когнітивні, поведінкові) та вплив на психофізіологічний стан студентів. Особливу увагу приділено копінг-стратегіям – методам подолання стресу, які включають вирішення проблем, пошук соціальної підтримки, уникання, а також екзистенційні та духовні підходи. Розглянуто рівневу класифікацію стратегій подолання стресу та їх еволюцію від інстинктивних до усвідомлених форм адаптації. Наголошено на важливості формування стресостійкості як ключового чинника психологічного благополуччя студентів.

З’ясовано, що фактори виникнення та прояви стресу у студентів під час освітнього процесу мають комплексний характер і охоплюють як зовнішні, так і внутрішні чинники. Серед основних причин виокремлюють фізіологічні (недосипання, перевтома, нерегулярне харчування), соціальні (економічна нестабільність, міжособистісні конфлікти, проблеми в родині), а також психологічні аспекти (страх невдачі, інформаційне перевантаження, зниження самооцінки). Індивідуальні особливості сприйняття ситуацій також відіграють важливу роль: одна й та сама подія може викликати стрес у одного студента, але бути нейтральною для іншого. Таким чином, ефективне розуміння причин і проявів стресу є необхідним кроком до формування стратегій підтримки студентського благополуччя.

Встановлено, що еволюція стратегій подолання стресу демонструє поступовий розвиток від автоматичних, біологічно зумовлених реакцій до більш складних, усвідомлених, соціально й духовно інтегрованих форм адаптації, що відображає зростання рівня особистісної зрілості та гнучкості в подоланні життєвих труднощів.

Посилання

Дубчак Г. М. Аналіз навчального стресу сту-дентів: гендерний аспект. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН Украї-ни. 2016 № 6. С. 39–47.
Іщенко А. В. Природа і причини виникнення стресів у студентської молоді. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 7. С. 91–96.
Назаренко Д. Ю. Особливості учбового стресу у студентів вищого навчального закладу. Тиждень науки. 2011. Тиждень науки – 2011: 3б. тез доп. щоріч. наук.-практ. конф. викладачів, науковців, молодих учених, аспірантів, студентів ЗНТУ. В 4 т. T. 4. 2011. С. 153–155.
Пирог Г. В., Марчук К. А. Стреси у студентів: причини та прояви у міжсесійний період. International Multidisciplinary Conference «Key Issues of Education and Sciences: Development Prospects for Ukraine and Poland»: Conference Proceedings, Stalowa Wola, Republic of Poland, 20-21 July 2018. Volume 6. Stalowa Wola: Izdevnieciba «Baltija Publishing». 2018. P. 135–138.
Ришко Г. М. Основні концептуальні теорії та підходи до вивчення феномена стресостійкості особис-тості. Проблеми сучасної психології. 2013. Вип. 22. С. 493–509.
Семенцова О. М., Назаренко Д. Ю. Психологічні особливості прояву стресу у студентів під час навчання. Вісник Національного університету «Житомирський державний педагогічний університет імені Івана Фран-ка». 2017. № 58. С. 142–147.
Федорова Я. В. Стрес та його роль в навчальній діяльності студента. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. № 39 (4). С. 290–294.
Amirkhan J. A Factor Analytically Derived Measure of Coping: The Coping Strategy Indicator. Journal of Personality and Social Psychology. 1990. P. 1066–1074.
Lazarus R.S., De Longis A. Psychological stress and coping in aging. American Psychologist. 1983. Vol. 38. N 3. P. 9–17.
Folkman S., Schaefer C., Lazarus R.S. Cognitive processes as mediators of stress and coping // Human stress and cognition: An information processing approach / Ed. by V. Hamilton, D.M. Warburton. London; New York: Wiley, 1979. P. 265–298.
Matheny K.B., Aycock D.W., Hugh J.L., Cutlette W.L., Silva-Cannella K.A. Stress coping: A qualitative and quantitative synthesis with implications for treatment. Counseling Psychologist. 1986. Vol. 14. P. 499–549.
Lazarus R. S., Folkman, S. Stress, Appraisal, and Coping; Springer Publishing Company: Berlin, Germany. 1984.
Weber H. Belastungs verarbeitung. Z. fur Kli-nische Psychologic. 1992. B. 21. N 1. P. 17–27.
Wong P.T. Effective management of life stress: The resource-congruence model. Stress Medicine. 1993. Vol. 9. P. 51–60.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Шахов, В., & Шахов, В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ВИНИКНЕННЯ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ СТУДЕНТАМИ В НИНІШНІХ УМОВАХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 407-413. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-407-413