ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ТА УКРАЇНСЬКОГО ДОСВІДУ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗЗСО

  • Аліса Сухіх Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0001-8186-1715
Ключові слова: змішане навчання, імерсивні технології, VR/AR/MR, цифровізація освіти, порівняльний аналіз, заклади загальної середньої освіти

Анотація

Стаття присвячена порівняльному аналізу зарубіжного та українського досвіду впровадження змішаного навчання із використанням імерсивних технологій у закладах загальної середньої освіти. Обґрунтовано актуальність дослідження в умовах цифрової трансформації освіти та формування компетентностей XXI століття. Проведено огляд сучасних наукових праць, у яких висвітлено потенціал VR/AR для підвищення якості навчання, розвитку критичного мислення, забезпечення інклюзивності, персоналізації освітнього процесу та зростання мотивації учнів. Показано, що у зарубіжних країнах (США, ЄС, Сінгапур, Південна Корея, Велика Британія та ін.) VR/AR інтегруються у національні стратегії цифровізації, а моделі їх використання (ротаційна, гнучка, збагаченого віртуального середовища, immersive storytelling) реалізуються системно й за підтримки державної політики, фінансування та широкомасштабних програм підготовки педагогів. В Україні імерсивні технології впроваджуються переважно у форматі пілотних проєктів, STEM-лабораторій та інклюзивної освіти, що зумовлено обмеженими ресурсами, нерівномірним доступом до цифрової інфраструктури та викликами воєнного часу. Водночас український досвід демонструє інноваційність і гнучкість у кризових умовах, засвідчуючи потенціал VR/AR для підтримки стійкості освітньої системи, забезпечення безперервності навчання та розширення можливостей для різних категорій учнів. У статті сформульовано висновки щодо спільних тенденцій і відмінностей у впровадженні VR/AR у змішане навчання та окреслено перспективи їх інтеграції у вітчизняну освітню політику. Наголошено на необхідності системної підготовки вчителів, створення національних EdTech-платформ, стабільного фінансування та нормативно-правової підтримки для масштабування VR/AR у ЗЗСО та наближення до міжнародних практик у післявоєнний період.

Посилання

Parong J., & Mayer R. E. Learning science in immersive virtual reality. Journal of Educational Psy-chology. 2018. 110(6). Pp. 785–797. DOI: https://doi.org/10.1037/edu0000241
Bower M., Howe C., McCredie N., Robinson A., & Grover D. Augmented reality in education – cases, places and potentials. Educational Media International. 2014. 54(1). Pp. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/09523987.2014.889400
Wu H. K., Lee S. W. Y., Chang H. Y., & Liang J. C. Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education. 2013. №62. Рр. 41–49. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.024
Slater M., & Sanchez-Vives M. V. Enhancing our lives with immersive virtual reality. Frontiers in Robotics and AI. 2016. №3. 74 p. DOI: https://doi.org/10.3389/frobt.2016.00074
European Commission, Joint Research Centre. Digital education policies in Europe and beyond: JRC science for policy report. Publications Office of the European Union. 2020. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/384411161.pdf
Носенко Ю. Г. Імерсивні технології для підтримки змішаного навчання у вітчизняних закладах загальної середньої освіти. Нова педагогічна думка. 2024. 120(4). C. 32–38. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-120-4-32-38
Буров О. Ю., Литвинова С. Г., Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Аналітичні матеріали з питань використання імерсивних технологій у закладах загальної середньої освіти. Інститут цифровізації освіти НАПН України. 2024. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744329/
Соколюк О. М. Імерсивні технології і засоби навчання для проведення шкільного навчального експерименту в умовах змішаного навчання. Інноваційна педагогіка. 2024. №77. С. 282–287. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/77.56
Сухіх А. С., Полященко І. М. Імерсивні техно-логії в умовах змішаного навчання: перспективи застосування в інклюзивній освіті ЗЗСО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. №216. С. 278–284. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-278-284
Омельчук О. В., Гарматюк Р. Т., Шабага С. Б. Імерсивні технології в умовах профільної середньої освіти технологічної освітньої галузі. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. №11. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13932653
Chen C. H., Huang C. Y., & Chou Y. Y. Effects of augmented reality-based multidimensional concept maps on students’ learning achievement, motivation and acceptance. Universal Access in the Information Society. 2019. 18(2). Рр. 257–268. DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-017-0595-z
Radianti J., Yamaguchi S., Majchrzak T. A., & Fromm J. A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education. 2020. 147. 103778. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778
European Commission. Digital Education Action Plan 2021–2027. 2020. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan
National Science and Technology Council. Charting a course for success: America’s strategy for STEM education. 2018. URL: https://trumpwhitehouse.archives.gov/wp-content/uploads/2018/12/STEM-Education-Strategic-Plan-2018.pdf
UK Department for Education. Realising the potential of technology in education: A strategy for education providers and the technology industry. 2019. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/791931/EdTech_Strategy_-_Realising_the_potential_of_technology_in_
education.pdf
Zhu Z. T. Education Informatization 2.0 in China. Education and Information Technologies. 2020. 25(4). Рр. 2185–2197. URL: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10287-0
Міністерство цифрової трансформації України. Стратегія цифрового розвитку інноваційної діяльності України (WINWIN) до 2030 року. 2024. URL: https://thedigital.gov.ua
Kim S., & Lee J. Effects of virtual reality-based learning on student engagement and achievement in science education. Interactive Learning Environments. 2021. 29(8). Рр. 1263–1278. DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1579239
Coflan C., Wyss N., Thinley S., & Roland M. Developing a national EdTech strategy [Working paper]. EdTech Hub. 2022. DOI: https://doi.org/10.53832/edtechhub.0142
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Сухіх, А. (2025). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ТА УКРАЇНСЬКОГО ДОСВІДУ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗЗСО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 389-394. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-389-394