ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В СЛОВАЦЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ
Анотація
Словаччина взяла курс на послідовне впровадження принципів інклюзії як складової модернізації національної освітньої системи, що обумовлює актуальність дослідження даної проблеми. Попри задекларовану політику інклюзії, її практична реалізація у Словаччині супроводжується значними труднощами та викликами. Метою дослідження є з’ясування проблемних аспектів впровадження інклюзивної освіти в Словацькій Республіці. Дослідницький фокус зосереджено на проблемах, що проявляються на інституційно-організаційному, соціокультурному рівнях та в площині практичного забезпечення інклюзії в навчальних закладах. Показано, що труднощі та суперечності впровадження інклюзії в словацькій освіті мають багаторівневий характер і простежуються як на макрорівні державної політики, так і на мікрорівні функціонування навчальних закладів. Встановлено, що інституційно-організаційні проблеми полягають у недосконалості управлінських механізмів і фінансових інструментів реалізації політики у сфері інклюзивної освіти. З’ясовано, що у словацькому суспільстві бракує широкого консенсусу щодо шляхів і можливостей практичного забезпечення інклюзивної освіти. Акцентовано на проблемах інклюзивної діагностики учнів з особливими освітніми потребами (ООП). Охарактеризовано соціокультурні бар’єри, серед яких провідними є стійкі стереотипи та соціальна дистанція щодо вразливих груп. Визначено соціальні перешкоди, що проявляються у збереженні сегрегаційних практик і нерівному доступі до якісної освіти. Окреслено кадрові виклики, пов’язані з браком фахівців і належної професійної підготовки у сфері інклюзії. Зроблено висновок, що розвиток інклюзивної освіти у Словаччині потребує комплексного підходу, який охоплює вдосконалення управлінських механізмів, стабільне фінансування, модернізацію інфраструктури та посилення кадрового потенціалу. Перспективи інклюзивної освіти в Словаччині значною мірою визначаються рівнем суспільної підтримки та здатністю поєднати європейські стандарти з національними реаліями.
Посилання
European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Country information for Slovakia. 2020. URL: https://www.european-agency.org/country-information/slovakia
European Agency Statistics on Inclusive Education. 2025 school year Country Report – Slovakia. URL: https://www.european-agency.org/activities/data
European Commission. Education and Training Monitor 2024 – Slovakia. Luxembourg: Publications Office of the EU, 2024. 21 p.
Kaščák O., Strouhal M. Inclusion discourses in contemporary Slovak education policy – From the individual to the community and from right to performance. European Journal of Education. 2023. 58(2). Pp. 197–208. https://doi.org/10.1111/ejed.12556
Klein V., Šilonová V. Aktuálne problémy inklúzie, integrácie sociálne a zdravotne znevýhodnených žiakov v Slovenskej republike. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. 2029. 8(2). Pp. 28–41.
Miškolci J., Vaďurová H., Gajzlerová L. Compara-tive critical policy analysis of inclusive education in Czech Republic and Slovakia 30 years post-Czechoslovakia. Journal of Education Policy. 2025. Pp. 1–22. https://doi.org/10.1080/02680939.2025.2474930
Miškolci J., Kováčová L., Kubánová M. Trying to include but supporting exclusion instead? Constructing the Roma in Slovak educational policies. European Education. 2017. 49(1). Pp. 71–88.
Plán obnovy. Bratislava: MFSR, 2021. 807 s.
Podpora inkluzívneho vzdelávania žiakov zák-ladných škôl v SR v školskom roku 2023/2024. Štátna školská inšpekcia. Bratislava: ŠŠI, 2024. 20 s.
Podpora inkluzívneho vzdelávania na Slovensku a v zahraničí / Šilonová V., Kožárová J. (Eds.). Prešov: PU, 2022. 311 s.
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu. URL: https://romovia.vlada.gov.sk/archiv-tlacovych-sprav/na-ceste-k-inkluzivnemu-vzdelavaniu/
Vančíková K., Porubský Š., Kosová B. Inkluzívne vzdelávanie – dilemy a perspektívy.•Banská Bystrica: Belianum, 2017. 101 s.
Vančíková К., Basarabová B. Mnohoraké podoby inkluzívnej školy alebo Predstavy o inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku. Banská Bystrica: Belianum, 2022. 138 s.
Zákon z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní. URL: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2008-245.