ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В СЛОВАЦЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ

Ключові слова: Словаччина, інклюзивна освіта, проблеми інклюзії, діти з особливими освітніми потребами, соціальна інтеграція

Анотація

Словаччина взяла курс на послідовне впровадження принципів інклюзії як складової модернізації національної освітньої системи, що обумовлює актуальність дослідження даної проблеми. Попри задекларовану політику інклюзії, її практична реалізація у Словаччині супроводжується значними труднощами та викликами. Метою дослідження є з’ясування проблемних аспектів впровадження інклюзивної освіти в Словацькій Республіці. Дослідницький фокус зосереджено на проблемах, що проявляються на інституційно-організаційному, соціокультурному рівнях та в площині практичного забезпечення інклюзії в навчальних закладах. Показано, що труднощі та суперечності впровадження інклюзії в словацькій освіті мають багаторівневий характер і простежуються як на макрорівні державної політики, так і на мікрорівні функціонування навчальних закладів. Встановлено, що інституційно-організаційні проблеми полягають у недосконалості управлінських механізмів і фінансових інструментів реалізації політики у сфері інклюзивної освіти. З’ясовано, що у словацькому суспільстві бракує широкого консенсусу щодо шляхів і можливостей практичного забезпечення інклюзивної освіти. Акцентовано на проблемах інклюзивної діагностики учнів з особливими освітніми потребами (ООП). Охарактеризовано соціокультурні бар’єри, серед яких провідними є стійкі стереотипи та соціальна дистанція щодо вразливих груп. Визначено соціальні перешкоди, що проявляються у збереженні сегрегаційних практик і нерівному доступі до якісної освіти. Окреслено кадрові виклики, пов’язані з браком фахівців і належної професійної підготовки у сфері інклюзії. Зроблено висновок, що розвиток інклюзивної освіти у Словаччині потребує комплексного підходу, який охоплює вдосконалення управлінських механізмів, стабільне фінансування, модернізацію інфраструктури та посилення кадрового потенціалу. Перспективи інклюзивної освіти в Словаччині значною мірою визначаються рівнем суспільної підтримки та здатністю поєднати європейські стандарти з національними реаліями.

Посилання

Ключкович Т., Ключкович А. Нормативні засади та стратегічні орієнтири розвитку інклюзивної освіти в Словацькій Республіці. Інклюзивна освіта: ідея, стра-тегія, результат. Тернопіль: ТНПУ, 2024. С. 131-135.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Country information for Slovakia. 2020. URL: https://www.european-agency.org/country-information/slovakia
European Agency Statistics on Inclusive Education. 2025 school year Country Report – Slovakia. URL: https://www.european-agency.org/activities/data
European Commission. Education and Training Monitor 2024 – Slovakia. Luxembourg: Publications Office of the EU, 2024. 21 p.
Kaščák O., Strouhal M. Inclusion discourses in contemporary Slovak education policy – From the individual to the community and from right to performance. European Journal of Education. 2023. 58(2). Pp. 197–208. https://doi.org/10.1111/ejed.12556
Klein V., Šilonová V. Aktuálne problémy inklúzie, integrácie sociálne a zdravotne znevýhodnených žiakov v Slovenskej republike. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. 2029. 8(2). Pp. 28–41.
Miškolci J., Vaďurová H., Gajzlerová L. Compara-tive critical policy analysis of inclusive education in Czech Republic and Slovakia 30 years post-Czechoslovakia. Journal of Education Policy. 2025. Pp. 1–22. https://doi.org/10.1080/02680939.2025.2474930
Miškolci J., Kováčová L., Kubánová M. Trying to include but supporting exclusion instead? Constructing the Roma in Slovak educational policies. European Education. 2017. 49(1). Pp. 71–88.
Plán obnovy. Bratislava: MFSR, 2021. 807 s.
Podpora inkluzívneho vzdelávania žiakov zák-ladných škôl v SR v školskom roku 2023/2024. Štátna školská inšpekcia. Bratislava: ŠŠI, 2024. 20 s.
Podpora inkluzívneho vzdelávania na Slovensku a v zahraničí / Šilonová V., Kožárová J. (Eds.). Prešov: PU, 2022. 311 s.
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu. URL: https://romovia.vlada.gov.sk/archiv-tlacovych-sprav/na-ceste-k-inkluzivnemu-vzdelavaniu/
Vančíková K., Porubský Š., Kosová B. Inkluzívne vzdelávanie – dilemy a perspektívy.•Banská Bystrica: Belianum, 2017. 101 s.
Vančíková К., Basarabová B. Mnohoraké podoby inkluzívnej školy alebo Predstavy o inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku. Banská Bystrica: Belianum, 2022. 138 s.
Zákon z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní. URL: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2008-245.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Ключкович, Т. (2025). ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В СЛОВАЦЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 374-379. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-374-379