ЗАСТОСУВАННЯ КЕЙС-МЕТОДУ У ВИКЛАДАННІ ЦИТОЛОГІЇ, ГІСТОЛОГІЇ ТА ЕМБРІОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Анотація
Статтю присвячено обґрунтуванню ефективності кейс-методу у викладанні цитології, гістології та ембріології. Акцентовано увагу на необхідності впровадження інноваційних методів навчання, які сприяють розвитку аналітичного мислення, критичного осмислення інформації, комунікативних умінь і здатності до прийняття рішень у змодельованих професійних ситуаціях у здобувачів вищої освіти. Метою статті є обґрунтування доцільності і ефективності застосування кейс-методу під час викладання цитології, гістології та ембріології як інструменту формування професійної компетентності здобувачів освіти, а також аналізу видів, структури, етапів роботи з кейсами та їх особливостей, які забезпечують розвиток критичного мислення, самостійності та здатності до прийняття професійних рішень.
З’ясовано, що кейс-метод забезпечує поєднання теоретичних знань із практичними уміннями через аналіз кейсів, що відображають реальні виклики педагогічної та науково-дослідницької практики. У межах дослідження проаналізовано види кейсів, зокрема навчальні, діагностичні, проблемно-аналітичні, дискусійні та інтегровані, які доцільно використовувати під час вивчення морфологічних дисциплін. Описано методичну структуру кейсу, етапи його реалізації та особливості роботи студентів у процесі аналізу ситуацій, пов’язаних з клітинною будовою, тканинною організацією й ембріогенезом. З’ясовано характерні ознаки кейс-методу: комплексність і міждисциплінарність, стимулювання когнітивної активності, контекстність навчання, формування практичних умінь, моделювання професійної ситуації, розвиток комунікативної компетентності та умінь аргументації, діагностика рівня сформованості знань і компетентностей. Зазначено, що систематичне використання навчальних кейсів сприяє формуванню ключових професійних компетентностей: фахової, аналітичної, комунікативної, дослідницької та методичної.
У статті підкреслюється, що використання кейс-методу забезпечує підготовку компетентного й відповідального фахівця, спроможного ухвалювати виважені рішення в умовах професійної динаміки та непередбачуваності.
Посилання
Горобченко Н., Тараба І. Використання кейс-методу в умовах Нової української школи. Імідж сучасного педагога. 2022. № 1. С. 83-86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2022_1_18
Гриньова М., Грицай Н. Кейс-технології у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 17. С. 72-79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2016_17_14
Ковальова С. Сутність технології кейс-методу у професійній підготовці вчителя. Педагогічний дискурс, 2015. Вип. 19. С. 96-101.
Козак Л.В. Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 2015. № 3(11). С. 153-162.
Павлишин Г.А., Бігуняк Т.В., Саварин Т.В. Кейс-метод навчання у медичній освіті. Медична освіта. 2015. № 3. С. 67-69. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2015_3_18
Пащенко Т. Кейс-метод як сучасна технологія навчання спеціальних дисциплін. Молодь і ринок. 2015. № 8. С. 94-99. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_8_22
Пташенчук О. Використання кейс-методу при формуванні дослідницької компетентності майбутніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 3. С. 82-96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2017_3_10
Самілик В. Формування готовності майбутніх учителів біології до природоохоронної діяльності методом кейсів. Молодь і ринок. 2018. № 4. С. 130-134. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.131621
Самура І.Б., Тихоновський О.В. Кейс-метод як ефективний інструмент професіонально-орієнтованого навчання у закладах вищої медичної освіти. Буковинський медичний вісник. 2020. Т. 24. № 1. С. 227-233. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bumv_2020_24_1_33
Скиба М. Застосування кейс-методу для формування конструктивних і проективних умінь еколого-педагогічної діяльності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4. С. 354-362. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_4_50
Скрипник І.М., Сорокіна С.І., Шевченко Т.І., Кудря І.П., Шапошник О.А. Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/0731b035-1794-418f-8746-21b4c5277d8e/content
Сурмін Ю.П. Кейс-метод: становлення та розвиток в Україні. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. 2015. № 2. С. 19-28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2015_2_5
Товканець Г. Особливості застосування кейс-методу у процесі професійної підготовки майбутнього фахівця. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2011. Вип. 20. С. 148-150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_20_58
Федів В.І. Олар О.І., Бірюкова Т.В., Микитюк О.Ю., Кульчинський В.В. Використання кейс-методу під час вивчення дисципліни «Медична та біологічна фізика». Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2021. № 1. С. 269-278. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2021_1_32
Швардак М. В. Кейс-метод у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 33. С. 209-211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_33_65