ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ В УМОВАХ РІЗНОМАНІТТЯ: ЛЮДИНОЦЕНТРОВАНА, ІНКЛЮЗИВНА ТА ЦИФРОВА МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
Анотація
У цій статті пропонується орієнтована на людину, інклюзивна та цифрова модель компетентності для майбутніх вчителів початкової школи, розроблена для задоволення потреб культурно різноманітних класів. Дослідження синтезує останні міжнародні та українські дослідження, порівняльні дані щодо культурно чутливої педагогічної освіти та практично-орієнтовані висновки педагогів, які працюють з переміщеними та багатомовними учнями. Методологічно стаття поєднує аналітичний огляд, концептуальне моделювання та розробку механізмів впровадження/оцінювання. Авторська модель структурована за трьома взаємопов'язаними вимірами – цінностями (людиноорієнтований етос), педагогікою (інклюзія та універсальний дизайн) та технологіями (цілеспрямоване, безпечне використання цифрових інструментів) – та операціоналізується через вісім кластерів компетентностей: емпатія та етична чутливість; диференціація та універсальний дизайн навчання; міжкультурна комунікація та партнерство школа-сім'я-громада; цифрова педагогіка та безпека; розробка навчального контенту; творче дослідження; готовність до інновацій; та рефлексивне оцінювання. Окреслено поетапну дорожню карту впровадження: базові курси, мікромодулі, симуляції, мікронавчання, тривале шкільне стажування, наставництво та спостереження за колегами. Забезпечення якості спирається на електронні портфоліо, рубрики, протоколи спостережень та показники взаємин між вчителем та учнем, культурної чутливості та приналежності. Модель перетворює гуманістичні принципи на конкретні процедури – спільне планування з сім'ями, мультимодальний контент для молодших учнів, формувальне оцінювання зі зворотним зв'язком та мікроексперименти в класі, що керуються аналітикою навчання. Практичні наслідки включають оновлення навчальних програм для вчителів, створення «центрів підтримки шкіл» для наставництва та обміну ресурсами, а також зміцнення співпраці з приймаючими громадами.
Посилання
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освіті. 2-ге вид., допов. Київ: Т-во «Знання» України. 2011. 520 с. URL: https://library.hneu.edu.ua/storage/new-arrivals-books/March2021/kremen.pdf
Пріма Д. А., Гац Г. О., Рославець Р. М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в умовах інклюзивного навчання молодших школярів: теоретичні аспекти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 216. С. 67–70. DOI: 10.36550/2415-7988-2024-1-216-67-70. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1992.
Севастьянова М. С. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів в умовах університетської освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. 2023. Вип. 66. С. 38–44. DOI: 10.31652/2412-1142-2022-66-38-44. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5481.
Цуканова Н. М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до інноваційної діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 212. С. 183–188. DOI: 10.36550/2415-7988-2024-1-212-183-188. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1728.
Червінська І., Хімчук Л. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до створення цифрового контенту для навчання молодших школярів. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. Т. 2. № 27. С. 14–21. DOI: 10.32405/2413-4139-2021-2(27)-14-21. URL: https://pi.iod.gov.ua/ojs/index.php/pi/article/view/135.
Damaschke-Deitrick L. Preparing and supporting teachers of immigrant and refugee students: Introduction to the special issue. Teachers and Teaching. 2023. Т. 29. № 5. С. 459–464. DOI: 10.1080/13540602.2023.2246307. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13540602.2023.2246307.
Haines S. J., Reyes C. C. Teacher perspectives on fostering collaborative relationships with families with refugee backgrounds. Teachers and Teaching. 2023. Т. 29. № 5. С. 497–512. DOI: 10.1080/13540602.2023.2212359. URL: https://www.tandfonline.com/toc/ctat20/29/5.
Herzog-Punzenberger B., Brown M., Altrichter H., Gardezi S. Preparing teachers for diversity: how are teacher education systems responding to cultural diversity – the case of Austria and Ireland. Teachers and Teaching. 2023. Т. 29. № 5. С. 479–496. DOI: 10.1080/13540602.2022.2062734. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13540602.2022.2062734.
Ialuna F., Civitillo S., Jugert P. Culturally responsive teaching, teacher–student relationship and school belongingness: A multi-informant study in ethnically diverse classrooms. Learning, Culture and Social Interaction. 2024. Т. 47. Стаття 100839. DOI: 10.1016/j.lcsi.2024.100839. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656124000897
Koukoulidis N. M., Rahm J., Kaukko M., Tormey R., та ін. The status of culturally relevant teacher education in the European context: a systematic literature review (2000–2024). Review of Education. 2024. Advance online publication. DOI: 10.1002/rev3.70002. URL: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rev3.70002
Mendenhall M., van Wessel M., Kincaid A. Participatory approaches for strengthening teacher professional development in refugee settings: successes and limitations. Globalisation, Societies and Education. 2024 (online 2023). Advance online publication. DOI: 10.1080/14767724.2023.2246401. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767724.2023.2246401
Paetsch J., Heppt B., Meyer J. Pre-service teachers’ beliefs about linguistic and cultural diversity in schools: the role of opportunities to learn during university teacher training. Frontiers in Education. 2023. Т. 8. Стаття 1236415. DOI: 10.3389/feduc.2023.1236415. URL: https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2023.1236415/full
Palik J., Østby G. Interventions to improve refugee children’s access to education and quality learning: a scoping review of existing impact evaluations. International Review of Education. 2023. Т. 69. С. 227–247. DOI: 10.1007/s11159-023-10004-2. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11159-023-10004-2
Pérez-Rodríguez N., Navarro-Medina E., De-Alba-Fernández N. Citizenship education in teacher training: A systematic review. Journal of Social Science Education. 2024. Т. 23. № 3. DOI: 10.11576/jsse-6945. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1457486.pdf
Sellars M. Radical acceptance: teachers who support students with migrant, refugee and asylum seeker backgrounds. Teachers and Teaching. 2023. Т. 29. № 5. С. 528–541. DOI: 10.1080/13540602.2022.2098269. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13540602.2022.2098269.
Shepherd J. Teachers’ perspectives and practices relating to refugee girls: a mixed-methods multidisciplinary survey. Education 3–13. 2024. (Advance online publication). DOI: 10.1080/03004279.2024.2413870. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2024.2413870.
Terepyshchyі S. Phenomenological Revision of Social Creativity in Educational Institutions during the War in Ukraine after February 24. 2022. Studia Warmińskie. 2024. 61. Pp. 73-88. URL: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sw/article/view/10785
Terepyshchyі S., Federowicz M. Philosophical aspects of education in the conditions of war: strategies of support and adaptation of displaced children in Ukraine and Poland. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Philosophy. 2024. 2(11). Рр. 52-56. URL: https://bulletinphilosophy-knu.kyiv.ua/index.php/journal/article/view/177
Ulbricht J., Schachner M., Civitillo S., Juang L. Fostering culturally responsive teaching with the Identity Project intervention: A qualitative quasi-experiment with pre-service teachers. Identity. 2024. Т. 24. № 4. Рр. 307–330. DOI: 10.1080/15283488.2024.2361890. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15283488.2024.2361890