ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПРАВОЗНАВЦІВ: МОЖЛИВОСТІ, ВИКЛИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
Стаття присвячена аналізу можливостей, викликів і перспектив застосування цифрових інструментів у підготовці майбутніх правознавців. У роботі підкреслюється, що цифровізація правничої сфери стала визначальним чинником трансформації юридичної освіти та професійної діяльності, адже сучасний юрист дедалі частіше покладається на штучний інтелект, хмарні платформи, системи аналітики великих даних і LegalTech-рішення. Метою дослідження є з’ясування ролі таких технологій у формуванні нової моделі компетентностей юриста, визначення їхніх переваг та ризиків, а також формування орієнтирів для інтеграції у освітні програми підготовки майбутніх правознавців. Результати дослідження засвідчили, що цифрові інструменти суттєво підвищують ефективність освітнього процесу, створюють умови для моделювання складних правових сценаріїв, сприяють розвитку когнітивної гнучкості й критичного мислення студентів. Використання генеративного штучного інтелекту забезпечує підготовку правових документів і аналіз судової практики, хмарні платформи оптимізують документообіг, а аналітика великих даних розширює доступ до правових норм і рішень у глобальному масштабі. У дослідженні виокремлено спектр цифрових компетентностей майбутнього юриста: від роботи з LegalTech-платформами й умінь формулювати запити до ШІ до основ програмування, інформаційної безпеки та цифрової етики. Водночас виявлено низку проблем, що супроводжують інтеграцію цифрових технологій у правничу сферу. Серед них – ризики зниження академічної доброчесності, загрози приватності та кібербезпеки, можливість упередженості алгоритмів і посилення цифрової нерівності. Упровадження цифрових інструментів у підготовку правознавців відкриває нові освітні та професійні можливості, але потребує балансування між технологічними інноваціями та фундаментальними цінностями права. Подальші дослідження мають бути спрямовані на створення моделей інтеграції цифрових технологій у відповідні освітні програми та розроблення механізмів регулювання, які забезпечать етичність і ефективність використання ШІ у правовій сфері.
Посилання
Ajevski M., Barker K., Gilbert A., Hardie L., Ryan F. ChatGPT and the future of legal education and practice. The Law Teacher. 2023. Vol. 57(3). Pp. 352-364. https://doi.org/10.1080/03069400.2023.2207426
Ali S., Abuhmed T., ElSappagh S., Muhammad K., Alonso J. M., Confalonieri R., Guidotti R., Ser J. D., Dìaz-Rodrìguez N., Herrera F. Explainable artificial intelligence (XAI): What we know and what is left to attain trustworthy artificial intelligence. Information Fusion, 2023. Vol. 99. No 101805. https://doi.org/10.1016/j.inffus.2023.101805
Butt M. J. S. Analytical study of the world’s first EU Artificial Intelligence (AI) Act, 2024. Global Journal of Politics and Law Research. 2024. Vol 5. No 3. Pp 7343-7364. https://doi.org/10.55248/gengpi.5.0324.0914
Chan C. K. Y., Hu W. Students’ voices on generative AI: Perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2023. Vol. 20(1). Pp. 1–19. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8
Dwivedi Y. K., Kshetri N., Hughes L., Slade E., Jeyaraj A., Kar A. K., Baabdullah A. M., Koohang A., Raghavan V., Ahuja M., Albanna H., Albashrawi M. A., Al-Busaidi A. S., Balakrishnan J., Barlette Y., Basu S., Bose I., Brooks L., Buhalis D., … Wright R. Opinion paper: So what if ChatGPT wrote it? Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management. 2023. Vol. 71. No 102642. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642
Gottschalk F., Weise C. Digital equity and inclusion in education. OECD Publishing. 2023. 76 p. https://doi.org/10.1787/7cb15030-en
Grassini S. Shaping the future of education: Exploring the potential and consequences of AI and ChatGPT in educational settings. Education Sciences, 2023. Vol. 13(7). No 692. https://doi.org/10.3390/educsci13070692
Kamalov F., Calonge D. S., Gurrib I. New era of artificial intelligence in education: Towards a sustainable multifaceted revolution. Sustainabilit., 2023. Vol. 15(16). No 12451. https://doi.org/10.3390/su151612451
Khn C., Khoo S., Czerniewicz L., Lilley W., Bute S. J. R., Crean A., Abegglen S., Burns T., Sinfield S., Jandrić P., Knox J., MacKenzie A. Understanding digital inequality: A theoretical kaleidoscope. Education and Information Technologies. 2023. Vol. 28. Pp. 5169–5192. https://doi.org/10.1007/s42438-023-00395-8
Liu Y., Han T., Ma S., Zhang J., Yang Y., Tian J., He H., Li A., He M., Liu Z., Wu Z., Zhao L., Zhu D., Li X., Ning Q., Shen D., Liu T., Ge B. Summary of ChatGPT-related research and perspective towards the future of large language models. Patterns. 2023. Vol. 4(7). No 100017. https://doi.org/10.1016/j.metrad.2023.100017
Lo C. K. What is the impact of ChatGPT on education? A rapid review of the literature. Education Sciences. 2023. Vol. 13(4). No 410. https://doi.org/10.3390/educsci13040410
Parycek P., Schmid V., Novak A. Artificial intelligence (AI) and automation in administrative procedures: Potentials, limitations, and framework conditions. Journal of Technology Transfer. 2023. Vol. 48. Pp. 1433–1456. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01433-3
Shi S., Li J., Zhang R. A study on the impact of generative artificial intelligence supported situational interactive teaching on students’ flow experience and learning effectiveness: A case study of legal education in China. Asia Pacific Journal of Education. 2024. Vol. 44(1). Pp. 112–138. https://doi.org/10.1080/02188791.2024.2305161
Walter Y. Embracing the future of artificial intelligence in the classroom: The relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2024. Vol. 21(1). No 48. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3
Zafar A. Balancing the scale: Navigating ethical and practical challenges of artificial intelligence (AI) integration in legal practices. AI and Ethics. 2024. Vol. 4(1). Pp. 121–136. https://doi.org/10.1007/s44163-024-00121-8