ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ: РОЛЬОВІ ІГРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ

Ключові слова: креативна компетентність; майбутні лікарі; медична і біологічна фізика; медична освіта; рольові ігри; стоматологія; хірургія

Анотація

У статті проаналізовано сучасні підходи до формування креативності та розвитку творчого потенціалу здобувачів вищої медичної освіти. Автор акцентує на фрагментарності та несистематизованості існюючих досліджень щодо використання ігрових технологій, зокрема рольових ігор, у медичній освіті. Теоретично обгрунтовано педагогічний потенціал та доцільність застосування рольвих ігор, а також коротких сфокусованих вправ з їх елементами для розвитку креативної компетентності майбутніх лікарів.

Автором наведено приклад практичної реалізації цього підходу на заняттях з медичної та біологічної фізики. Проаналізовано ефективність розвитку компонентів креативної компетентності на таких заняттях з використанням рольових і гор та вправ з їх елементами. Розроблено та обгрунтовано методику їх використання на заняттях з фахових дисциплін на прикладі терапевтичної стоматології та невідкладної хірургії. Сценарії включають первинний прийом пацієнта, повідомлення неприємних новин, взаємодію з конфліктним пацієнтом. Дослідження підтверджує, що регулярне застосування рольових ігор розвиває гнучкість, оригінальність, асоціативне та нестандартне мислення. Ці вправи стимулюють здатність генерувавати ідеї, знаходити нові рішення в нетипових обставинах, а також сприяють активній взаємодії, спонтанності та імпровізації, що є ключовим для формування креативної компетентності майбутніх лікарів та успішної медичної практики.

Результати досліджень свідчать, що рольові ігри є потужним інструментом для розвитку креативності, яка є важливою складовою професійної компетентності сучасного лікаря. Намічено перспективи подальших досліджень, зокрема, розробку комплексних програм інтеграції ігрових технологій у навчальні плани медичних закладів та емпіричну оцінку їх довгострокового впливу на клінічну практику та кар'єрний ріст випускників.

Посилання

Боровець О.В., Яковишина Т.В. Умови фор-мування креативності у вищій освіті. Педагогіка форму-вання творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. 76. Т. 1. С. 79-83.
Вовчаста Н., Байрамова О, Чорна Г. Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2022. 1. С. 87-97.
Герасимчук М. Р. Роль дидактичних ігор у процесі вивчення патологічної фізіології. Медична освіта. 2014. 4. С. 30-33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2014_4_11
Dashko Yu., Lavrynenko S., Taranenko K. Activating the creative potential of higher education students. Імідж сучасного педагога. 2024. 5(218). C. 42-49.
Дімітрова-Бурлаєнко С. Д. Формування креа-тивної компетентності студентів технічних спеціаль-ностей у процесі викладання дисциплін фізико-мате-матичного циклу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55. С. 526-533. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2017_55_73
Іваніга О. В. Інтелектуальна гра як засіб формування знань та умінь студентів під час занять з англійської мови. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 34. Т. 1. C 67-70.
Лисаченко О. Д., Шепітько В. І., Борута Н. В., Стецук Є. В., Пелипенко Л. Б., Вільхова О. В., Волошина О. В. Роль креативності у формуванні особистості майбутнього медика. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022. 6 (40) Т. 7. С 163-166.
Макаренко В. І., Макаренко К. С., Макаренко О. В., Сілкова О. В. Використання ігрових технологій у процесі підготовки майбутніх лікарів. Матеріали ІІ науково-практичної інтернет-конференції, м. Чернівці. 22 червня 2022 року. Розвиток природничих наук як основа новітніх досягнень у медицині. Чернівці. C. 335-337.
Макаренко В. І., Макаренко О. В., Макаренко К. С. Формування творчої компетентності майбутніх лікарів на заняттях з біофізики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. 3 (47). С. 397-405.
Макаренко О. В. Елементи творчості у підготовці майбутнього лікаря. Наукові інновації та передові технології. Серія «Педагогіка». 2023. 13(27) 2023. С. 748-757. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/7268/7309
Науменко У. В. Інноваційні методи навчання англійської мови у вищій школі в умовах модернізації. Молодий вчений. 2018. 3.1 (55.1). С. 118-122. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3.1/29.pdf
Овчаров С. М. Тренінг креативності учнів на уроках інформатики Креативна педагогіка. Наук.-метод. Журнал. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. 2011. 4. С. 91-98.
Тадеєв П. О. Обдарованість і творчість особис-тості: Американський підхід: Монографія. Тернопіль: Навчальна книга–Богдан, 2008. 240 с.
Фрицюк В. А. Формування креативності майбутніх учителів музики: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Вінниця, 2004. 20 с.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Макаренко, В. (2025). ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ: РОЛЬОВІ ІГРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 333-339. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-333-339