ДИСЕРТАЦІЙНИЙ ПРОЕКТ ЗДОБУВАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ДЕЯКІ ПЕДАГОГІЧНІ ІНСТРУМЕНТИ УСПІШНОГО ОПАНУВАННЯ МЕТОДОЛОГІЄЮ ТА ОРГАНІЗАЦІЄЮ

Ключові слова: здобувач освітньо-наукового ступеня, критичне мислення, дослідницький проєкт, методологія дослідження, професійні компетентності, викладацька діяльність, викладач вищої школи

Анотація

Мета роботи лежить у площині актуалізації і систематизації сучасних наукових уявлень про імператив сучасних всебічної обізнаності здобувачів освітньо-наукового ступеня у методологічних орієнтирах започаткованого дисертаційного проєкта основи успішності «навчання через дослідження» у ЗВО. За допомогою використаного системно-логічного підходу здійснено аналіз тих аналітичних матеріалів, які безпосередньо або опосередковано сприяють повноцінному осмисленню деяких педагогічних інструментів, котрі забезпечують розвиток компетентності аспірантів в аспекті опанування методологією та організацію наукового дослідження в умовах ЗВО.

Акцентовано на важливості розвитку у аспірантів критичного мислення як передумови і успішного вибору ними дотичних до обраної теми дослідження методологічних орієнтирів, і запобігання ситуацій зниження пізнавальної самостійності та інтелектуальної ініціативи за сучасних реалій стрімкого підвищення інтересу до платформ штучного інтелекту (що відповідає домінуючій нині тенденції), котра пов’язана із недостатнім рівнем культури академічної доброчесності.

В результаті проведеного наукового дискурсу підтверджено доцільність розробки та впровадження більш дієвих педагогічних інструментів, які б, з одного боку, сприяли позитивній динаміці процесу розвитку компетентності здобувачів PhD в аспекті опанування методологічних засад саме науково-педагогічного дослідження, з іншого підвищенню їх дослідницької уваги до проблематики вітчизняної науки, врахувавши своєрідність національних стратегічних пріоритетів та імперативів впевненої і дієвої участі в єдиному Європейському освітньому просторі.

Доведено перспективність таких наукових підходів, які спроможні забезпечити стійкі позитивні результати у забезпеченні вибору та реалізації аспірантами індивідуальної освітньо-наукової траєкторії в умовах ЗВО.

Посилання

Варга Н.І., Повідайчик О.С. Дослідницька підготовка викладача вищої школи за докторськими програмами у США. Virtus: Scientific Journal. 2019. Iss. 35. P. 80-82.
Кічук Н. Критичне мислення як передумова конструктивного розвитку здатності майбутнього фахівця до інноваційної діяльності. Вісник науки та освіти. Серія «Педагогіка». 2023. №9 (15). С. 434-445.
Конверський В. Основи методології та організації наукових досліджень. К: Центр учбов. літ. 2021. 352 с.
Кришка М. Д. Суб’єктність особистості: спроба системного аналізу / Moderni aspecty vedy: svazek LIII mezinárodni kolektivni monografie. Mezinarodni economicky institut s.r.o. Ceská republika. 2025. str. 639.
Меняйло В.І. Шляхи підвищення ефективності підготовки майбутніх докторів філософії щодо виконання наукової складової частини освітню-наукової програми. Теорія методика професійного свідки. 2020. Вип 20. Т. 2. С. 81-87.
Психологічна енциклопедія. Автор-упорядник О. М. Степанов. К: «Академвидання». 2006. 424 с.
Ушмарова В. Підготовка докторів філософії за освітня наукової програми «Професійна освіта»: історія становлення, унікальність і стратегії розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 8 (112). С. 221-231.
Шуст Н.Б., Філик Н.В. Інновації в освіті: соціокультурний вимір. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. №1. С.144-149.
Чубрей О.С. Методологічні засади дослідження проблеми підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності в умовах трансформації освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип 180. Кропивницький. 2019. С. 139-144.
Яцищин А.В. Цифрові відкриті системи у підготовці аспірантів і докторантів: монографія. К. ЦП «Компринт». 2020. 416 с.
Kichuk N. Develepment of the ability of future doctoral level specialists to implement an individual educational research trajectori: contours of pedagogical. State University Journal. Pedagogical Sciences. 2024. № 2.(117). P. 75-88.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Кічук, Н. (2025). ДИСЕРТАЦІЙНИЙ ПРОЕКТ ЗДОБУВАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ДЕЯКІ ПЕДАГОГІЧНІ ІНСТРУМЕНТИ УСПІШНОГО ОПАНУВАННЯ МЕТОДОЛОГІЄЮ ТА ОРГАНІЗАЦІЄЮ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 324-329. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-324-329