НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті висвітлено досвід організації навчально-наукової та науково-дослідницької діяльності студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності А3 «Початкова освіта» у процесі фахової підготовки з метою формування у них академічної доброчесності.
Узагальнено сучасні підходи до інтеграції політики академічної якості у внутрішньоорганізаційний простір закладу вищої освіти, яка передбачає цілеспрямоване формування академічної культури університетського середовища, детальне ознайомлення всіх суб’єктів освітнього процесу з класифікацією порушень принципів доброчесності, нормативними заходами академічної відповідальності, потребою нормативно-правового врегулювання використання ШІ у наукових дослідженнях.
Звернено дослідницьку увагу на формування академічної доброчесності майбутніх учителів початкової школи через залучення їх до різних форм наукових досліджень (проєктних, курсових, кваліфікаційних робіт, написання публікацій), які розглядаємо через призму організації обов’язкової навчально-наукової та добровільної науково-дослідницької діяльності.
На прикладі освітніх компонентів «Основи природознавства» та «Методика викладання громадянської та історичної освітньої галузі» розкрито особливості організації навчально-наукової діяльності студентів. Наголошено на дієвості парних і групових проєктних робіт, виконанні курсових досліджень, які інтегрують навчальний та науковий складники професійного становлення, реалізують тісний зв’язок із вимогами сучасної шкільної початкової освіти.
Акцентовано увагу на важливості науково-дослідницької діяльності студентів задля забезпечення їхньої індивідуальної освітньої траєкторії, яка відбувається поза межами вивчення дисциплін освітньо-професійної програми. Описано специфіку організації роботи наукової проблемної групи, роль керівника в створенні дослідницького середовища, стимулюванні творчої активності і відповідальності здобувачів освіти за результат роботи.
Посилання
Васютіна Т. М. Особливості організації науково-дослідницької діяльності студентів спеціальності 013 «Початкова освіта». Виклики сучасної освіти, зумовлені екстремальними умовами функціонування. Наукове видання (Збірник тез доповідей) Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ / Редактори: Бергхауер-Олас, Єва Чопак, Ілдіко Греба та Катерина Лізак. Берегове: ЗУІ ім. Ференца Ракоці ІІ. 2024. С. 86-87. URL: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3771
Горчинський С. В., Софілканич М. І., Горбенко І. Ф. Якість української освіти й академічна доброчесність: вплив застосування штучного інтелекту. Академічні візії. 2023. № 20. URL: https://bit.ly/460U7JR
Гришко В. І., Киричук Б. С. Академічна доброчесність і штучний інтелект: подолання викликів у освітньо-науковій діяльності України та зарубіжних держав. Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага. Ужгород. 2024. Т. 2. Вип. 85. С. 305 – 310. URL: http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/315404/306190
Іванова О.С., Горицька О.В., Шаповалова Т.Г. Академічна доброчесність як запорука забезпечення якості освіти. Перспективи та інновації науки. 2022. № 3(8). С.84–97. URL: https://doi.org/10.52058/2786‐4952‐2022‐3(8)‐84‐97
Концепція та методологія реалізації науково-дослідницької діяльності суб’єктів навчально-виховного процесу університетів : монографія / авт. : О.І. Бульвінська, Н.О. Дівінська, Н.О. Дяченко, О.В. Жа-бенко, І.О. Линьова, Ю.А. Скиба, Г.П. Чорнойван, О.Г. Ярошенко; за ред. О.Г. Ярошенко. К. : Інститут вищої освіти НАПН України, 2016. 178 с. URL: https://bit.ly/45QOjE0
Паламар С.П., Науменко М.С. Реалізація принципів академічної доброчесності як дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2022. № 3–4. С. 76–92. URL: https://doi.org/10.28925/2312‐5829.2022.345