ФОРМУВАННЯ ОРТОПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Ключові слова: ортопедагогіка, компетентність, учитель фізичної культури, ігрові методи, профілактика, професійна підготовка, рухливі ігори, спортивні ігри

Анотація

У статті розглянуто проблему формування ортопедагогічної компетентності майбутніх учителів фізичної культури в умовах трансформації сучасної системи освіти України. Підкреслено, що одним із ключових завдань підготовки фахівців є здатність організовувати фізкультурно-оздоровчу діяльність з урахуванням особливостей учнів, попереджати ризик травматизму та забезпечувати їх гармонійний розвиток. Визначено, що важливою складовою професійної підготовки виступає формування інтегративної ортопедагогічної компетентності, яка поєднує систему спеціальних знань, практичних умінь, ціннісних орієнтацій і особистісних якостей. Обґрунтовано значення ігрових технологій як ефективного засобу підвищення мотивації студентів, активізації їхньої пізнавальної діяльності та наближення навчального процесу до майбутньої професійної практики. Окреслено провідні функції рухливих і спортивних ігор у профілактиці та корекції порушень опорно-рухового апарату, зокрема розвиток м’язового апарату, формування правильної постави, стимулювання сенсомоторної інтеграції та соціалізація учнів з особливими освітніми потребами. Показано можливості адаптації ігор до індивідуальних фізичних можливостей школярів завдяки використанню варіативних правил, полегшеного інвентарю та спеціально організованих методів. Зазначено, що включення ігрових технологій у професійну підготовку майбутніх учителів фізичної культури забезпечує розвиток їхніх умінь діагностувати фізичний стан учнів, добирати адекватні вправи, організовувати безпечне освітнє середовище й застосовувати реабілітаційно-корекційні підходи. Наголошено, що ефективність формування компетентності залежить від інтеграції теоретичної та практичної підготовки, індивідуалізації завдань і створення здоров’язбережувального середовища. Зроблено висновок, що ігрові технології виступають гнучким інструментом професійної підготовки, сприяють розвитку креативності, комунікативних навичок та готовності до роботи в інклюзивному середовищі, що відповідає сучасним запитам Нової української школи.

Посилання

Белікова Н. О. Підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності: теорія та методика : монографія. Київ : ТОВ «Козарі», 2012. 584 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/7877
Деделюк Н. А. Теорія і методика адаптивної фізичної культури : навч.- метод. посібник для студентів. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 68 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153580189.pdf
Заплатинська А., Шевчук Л. Рухливі ігри як засіб адаптивної фізичної культури для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені М. П. Драгоманова). 2020. №3. С. 57–63. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-57-63
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с. ISBN 978-617-09-4737-6
Мороз Ю. М, Остапов А. В. Особливості використання рухливих ігор у рекреаційній діяльності. Art of medicine. 2018. № 3 (7). С. 196–198. URL: URL: https://art-of-medicine.ifnmu.edu.ua/index.php/aom/article/view/131/107
Осадченко Т. М., Семенов А.А., Ткаченко В.Т. Адаптивне фізичне виховання : навч. посібник. Умань : ВПЦ «Візаві», 2014. 210 с. URL: http://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/5967/1/AFV_AFV.pdf
Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук. метод. посіб. / за ред. О. І. Пометун. Київ : А. С. К., 2004. 192 с.
Сущенко Л. П. Особливості формування здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. Київ, 2015. Вип. 3(1). С. 347–350. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3%281%29__108
Товт В. А., Маріонда І. І., Сивохоп Е. М., Сусла В. Я. Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності : навч. посібник для викладачів і студентів. Ужгород : Говерла, 2015. 88 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3159
Хлібкевич С, Свєртнєв О. Педагогічна характеристика рухливих ігор як засобу рекреації учнівської молоді. Педагогічні науки. 2024. Спецвипуск, м. Полтава, С. 34-39. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2024.1.308711
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Усатова, І., Пустовалов, В., Король, Т., Супрунович, В., & Халявка, Р. (2025). ФОРМУВАННЯ ОРТОПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 300-307. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-300-307