ФОРМУВАННЯ ПІАНІСТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЕСТРАДНИХ ВОКАЛІСТІВ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ГРІ НА ФОРТЕПІАНО

  • Римма Сулим Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-3409-424X
Ключові слова: вища музична освіта, професійна підготовка естрадних вокалістів, піаністичні компетентності, початковий етап навчання грі на фортепіано

Анотація

У статті підкреслено підвищення вимог до професійної підготовки фахівців в умовах реформування вищої освіти. Вказано на необхідність використання комплексного підходу до формування музично-виконавських компетентностей студентів спеціальності «Естрадний вокал». Визначено важливу роль навчальної дисципліни «Фортепіано» у фаховій підготовці естрадних вокалістів. Підкреслено необхідність враховувати на заняттях з фортепіано специфіку цієї спеціальності та спрямовувати роботу педагога і студента на формування основних професійно-орієнтованих виконавських компетентностей. Акцетовано увагу на тому, що в наш час переважна більшість абітурієнтів, які вступають на спеціальність «Естрадний вокал», не мають базової музичної освіти, що також треба брати до уваги. У зв’язку з цим розкрито основні завдання педагога у роботі зі студентами-вокалістами на початковому етапі навчання грі на фортепіано, а саме: визначити музичні здібності студентів; ознайомити їх з інструментом, розповісти про особливості механізму фортепіано та його широкі можливості; ознайомити з «топографією» клавіатури (назвою клавіш та октав) і характером звучання різних регістрів; сприяти вивченню нотної грамоти тощо. На цій основі визначена структура первинних піаністичних компетентностей, які повинні бути сформовані у майбутніх естрадних вокалістів у класі фортепіано упродовж початкового періоду, а саме: музично-теоретичні, музично-слухові, рухливо-моторні, музично-образні, виконавські. Надано конкретні методичні рекомендації щодо формування у студентів-вокалістів на початковому етапі навчання грі на фортепіано базових піаністичних рухливо-моторних компетентностей, зокрема: формування піаністичного апарату (правильної посадки за інструментом і постановки рук) та первинних навичок звукоутворення на фортепіано. У висновках зазначено, що вибір методики опанування певних засобів і прийомів – це творчий процес, який залежить від рівня методичних знань і практичного досвіду педагога, а також від індивідуальних особливостей студента. Тому в процесі роботи з майбутніми вокалістами у фортепіанному класі педагог повинен творчо підходити до вирішення різних навчальних завдань, враховувати початковий рівень студентів, їхні музичні і виконавські здібності та здійснювати індивідуальний підхід.

Посилання

Воробкевич Т. П. Методика викладання гри на фортепіано. Львів: Логос, 2001. 223 с.
Гаркуша Л. І., Економова О. С. Професійний розвиток студентів університету у класі спеціального інструмента (фортепіано). Актуальні питання гумані-тарних наук. Вип. 66. Т. 1. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 226–231.
Йовенко З. М. Загальне фортепіано: питання методики. Київ: Муз. Україна, 1989. 96 с.
Ляшенко О. Д., Бутенко Т. М. Навчальний курс «Фортепіано» як складова фахової підготовки студента-вокаліста. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. 217. Кропивницький. 2025. С. 270–275.
Ляшенко О. Д., Бутенко Т. М. Теоретичні основи викладання основного музичного інструмента в системі університетської освіти. Наукові записки. Серія: Педа-гогічні науки. Вип. 185. Кропивницький. 2020. С. 129–133.
Ляшенко О. Д., Гаркуша Л. І. Імплементація методів фортепіанного навчання у фахову підготовку студентів-вокалістів. Освітологічний дискурс: наукове електронне фахове видання. № 1 (48). Київ. 2025. С. 88–96.
Некрасов Ю. І. Комплексне навчання гри на фортепіано: навч.-метод. посібник для вищ. муз. навч. закладів. Одеса : АстроПринт, 2000.
Новосядла І. С. Методологія викладання спеціального інструмента (фортепіано) у вищому навчальному закладі: методичні рекомендації для організації самостійної роботи студентів за напрямом підготовки 014.13 «Середня освіта (Музичне мистецтво)». Івано-Франківськ: Ярина, 2017. 28 с.
Роль та значення дисципліни «Фортепіано» в контексті сучасної музичної освіти: зб. матеріалів Всеукраїнського наук.-метод. семінару 18–19 лютого 2022 р. Дніпро. 2022. 70 с.
Савицький Р. І. Основні засади фортепіанної педагогіки. Львів. 1994. 40 с.
Шершова Т. В. Проблеми підготовки естрадних вокалістів у закладах вищої освіти. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку науки і освіти: матеріали ІІІ Міжнар. мультидисц. наук.-практ. конф. (24–26 квітня 2025 року). Полтава: ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2025. С. 229–231.
Шрамко О. І. Основний музичний інструмент: алгоритми методики: навч.-метод. посібник. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2008. 219 с.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Сулим, Р. (2025). ФОРМУВАННЯ ПІАНІСТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЕСТРАДНИХ ВОКАЛІСТІВ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ГРІ НА ФОРТЕПІАНО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 284-289. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-284-289