ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Наталія Солодюк Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-1757-6319
  • Алла Віннічук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-0359-4169
  • Віктор Крупка Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-2320-8045
Ключові слова: освітня діяльність, літературна освіта, креативність, цифрова грамотність, літературний твір

Анотація

Одним із інноваційних підходів до навчання є впровадження технологій доповненої реальності (AR), які відкривають нові можливості у навчанні, зокрема у сфері літературної освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю модернізації традиційних підходів до викладання, формування у школярів креативності, критичного мислення, цифрової компетентності та емоційної чутливості, що вимагає впровадження AR-технологій як ефективного інструменту сучасної літературної освітньої діяльності. Мета статті полягає в обґрунтуванні методів та педагогічних засад впровадження технології доповненої реальності як інноваційного інструменту літературної освітньої діяльності. З’ясовано, що процес впровадження технології доповненої реальності базується на застосуванні певних методів, які роблять процес навчання більш цікавим та інтерактивним. До таких методів віднесено: бесіду з елементами візуалізації; аналіз та інтерпретацію образів; метод дослідницького читання; рольову гру з віртуальною реальністю; метод літературної дискусії з використанням AR; проблемний метод; метод візуального переказу; метод коментованого читання з візуальними підказками; метод порівняльного аналізу; метод візуальної реконструкції історико-культурного середовища. Виокремлено педагогічні засади впровадження технології доповненої реальності, що є зовнішніми елементами педагогічної системи, які формують простір для її ефективного функціонування. Обґрунтовано, що сприятливе освітнє середовище, підбір відповідного навчального матеріалу та підвищення комп’ютерної грамотності вчителів є основними умовами успішної інтеграції AR. Доведено, що мотивація учнів допомагає підтримувати інтерес до AR-технології та підвищити рівень їхнього навчання, а індивідуалізація навчання за допомогою AR сприяє врахуванню особистих потреб учнів, дозволяє працювати в комфортному для кожного темпі. Перспективи подальших розвідок у даному напрямку вбачаємо в дослідженні впливу AR на рівень читацької компетентності учнів, розвиток емоційного інтелекту, уяви та критичного мислення.

Посилання

Алексов С. В., Дідик А. В. Залучення технологій доповненої реальності в освітній процес. Транс-формаційна економіка. 2023. №1(01). С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-1
Антофійчук А. М., Маркуляк Л. В. Ефективність інтегрованого навчання української мови і літератури в умовах воєнного часу. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 10 (28). С. 553–570. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-10(28)-553-570
Бессараб А. О. Технології доповненої реальності як новий тренд у формуванні культури читання. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2016. № 4(28). С. 4–8.
Волинець В. Використання технологій віртуальної реальності в освіті. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. Вип. 2. С. 40–47. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.5
Гончарова Н. О. Візуалізація навчальної інформації через використання технології доповненої реальності. Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі. 2019. №18–19. С. 226–228.
Зелінська С. О. Можливості використання тех-нологій доповненої реальності в інформаційно-освітньому середовищі ВНЗ. Науковий вісник Мукачів-ського державного університету. Серія: «Педагогіка та психологія». 2018. Вип. 1(7) С. 97–99. DOI: https://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-1(7)-97-99
Климнюк В. Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. 2018. № 2. С. 207–212. DOI: https://doi.org/10.30748/zhups.2018.56.28
Кривонос М. П., Мінгальова Ю. І. Використання віртуальної реальності (VR) і доповненої (AR) реальності в сучасній освіті. Modern Approaches to Problem Solving in Science and Technology. 2023. № 4. С. 305–310.
Литвинова С. Г. Технології доповненої реаль-ності в освітньому контенті. «Імерсивні технології в освіті» : зб. матер. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. / упоряд. Н.В. Сороко, О.П. Пінчук, С.Г. Литвинова. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2021. С. 105–109.
Литвинова С. Г., Буров О. Ю., Семеріков С. О. Концептуальні підходи до використання засобів доповненої реальності в освітньому процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. С. 46–62. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62
Лупаренко Л. А. Литвинова С. Г., Пінчук О. П., Соколюк О. М. Готовність вчителів до використання доповненої реальності в освітньому процесі. Вісник післядипломної освіти. 2022. Вип. 21(50). С. 144–177. DOI: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2022‐21(50)‐144‐177
Нежива Л., Паламар С. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів початкової школи. Освітологічний дискурс. 2020. № 4(31). С. 129–142.
Соколюк О. Вплив VR/AR на технології навчання й освітянські практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 60. С. 108–116. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-108-116
Солодюк Н. В. Поняття «інтерактивний метод навчання» як лінгводидактична категорія. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2016. № 1(298). С. 107–113.
Солодюк Н. Інтерактивний метод як лінгводидактична категорія. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2012. № 24(259). Ч. ІІ. С. 80–85.
Тарангул Л., Романюк С. Використання технологій доповненої реальності в освітньому процесі закладів вищої освіти. Проблеми освіти. 2022. Вип. 1(96). С. 187–203. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-96.2022.12
Телегуз А., Порядченко Л. Організаційно-методичні основи формування читацької компетентності учнів 3 класу засобами доповненої реальності. Молодий вчений. 2021. №9(97). С. 100–105. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-9-97-21
Тимошенко О. В. Шестопалов С. В. Технологія доповненої реальності. Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації : матер. II Всеукр. наук.-техн. конф. молодих вчених, аспірантів та студентів. (м. Одеса, 29–30 верес. 2022 р.). Одеса, 2022. С. 149–151.
Тимчина В. Тимчина Н. Нові перспективи освітнього процесу: віртуальна та доповнена реальність. Нова педагогічна думка. 2020. № 1. С. 42–46. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2020-101-1-42-46
Ткачук Г., Стеценко В. Технологія доповненої реальності : поняття, особливість, класифікація. Věda a perspektivy. 2022. № 10. С. 115–126. DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2022-10(17)-115-126
Хміль Н. А. Галицька‐Дідух Т. В., Ван Ц. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. Вип. 22. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8251886
Хрущ С. Використання технологій доповненої реальності в сучасних медіатеках. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2022. Т. 5. № 1. С. 144–150. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261298
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Солодюк, Н., Віннічук, А., & Крупка, В. (2025). ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 277-283. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-277-283