ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА СЕРВІСИ У ФОРМУВАННІ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, електронні освітні ресурси, гейміфікація, математична компетентність, методи навчання, дидактичні принципи, логічне мислення, критичне мислення

Анотація

У статті характеризується проблема недостатньої мотивації учнів до вивчення математики при застосуванні традиційних методів навчання, що зумовлює потребу у впровадженні інноваційних підходів, зокрема електронних освітніх ресурсів (ЕОР) та гейміфікації. Обґрунтовано актуальність дослідження з огляду на глобальні виклики, такі як пандемія COVID-19 та воєнний стан в Україні, що спонукали до інтенсивного переходу до дистанційного та змішаного навчання.

Метою статті є дослідження дидактичних можливостей інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для підвищення якості математичної освіти, систематизація типів ЕОР і визначення ефективних методичних підходів до їх використання у закладах загальної середньої освіти. Узагальнено результати аналізу наукових джерел, в яких розкрито теоретичні основи гейміфікації, впровадження дидактичних ігор та створення електронного навчального середовища. Розглянуто переваги застосування ІКТ, поміж яких: інтерактивність, персоналізація, адаптивність, доступність та можливість візуалізації складних математичних понять.

У статті проведено порівняльний аналіз сучасних освітніх платформ, таких як GeoGebra, Desmos, Wolfram Alpha, Mangahigh, Mathigon Polypad, LearningApps, Quizizz, PhET з погляду їх дидактичного потенціалу. Здійснено функціональну класифікацію ЕОР за типами діяльності (гіпертекстові, довідкові, моделюючі, демонстраційні, тренажери, системи контролю знань), що дає змогу педагогам цілеспрямовано добирати ресурси відповідно до навчальних цілей. Окрему увагу приділено ролі вчителя у процесі впровадження ІКТ, зокрема його здатності адаптувати електронні ресурси до рівня підготовки учнів, забезпечити педагогічну підтримку та зворотний зв’язок.

Зроблено висновок про необхідність комплексного підходу до впровадження ІКТ в освітній процес, що передбачає врахування дидактичних принципів, індивідуальних освітніх траєкторій учнів та умов змішаного навчання. Окреслено перспективи подальших досліджень у напрямі оптимізації використання ЕОР під час навчання математики, зокрема через розроблення інтегрованих цифрових курсів та вдосконалення педагогічних стратегій у контексті цифрової трансформації освіти.

Посилання

Desmos. URL: https://www.desmos.com/calculator?lang= (дата звернення 12.07.2025)
Gassler G., Hug T., Glahn C. Integrated Micro Learning – Anoutline of the basic method and first results. Journal of International Conference on Interactive Computer Aided Learning. 2004. URL: https://www.researchgate.net/publication/228416134_Integrated_Micro_Learning-An_outline_of_the_basic_method_and_first_results (дата звернення 12.07.2025)
GeoGebra. URL: https://www.geogebra.org/ (дата звернення 12.07.2025)
Gimkit. URL: https://www.gimkit.com/ (дата звернення 12.07.2025)
IXL Math. URL: https://www.ixl.com/math (дата звернення 12.07.2025)
Kahoot!. URL: https://kahoot.com/ (дата звернення 12.07.2025)
LearningApps. URL: https://learningapps.org/ (дата звернення 12.07.2025)
Mangahigh. URL: https://www.mangahigh.com/en/ (дата звернення 12.07.2025)
Mathigon Polypad. URL: https://polypad.amplify.com/p#fraction-bars(дата звернення 12.07.2025)
PhET Interactive Simulations. URL: https://phet.colorado.edu/uk/ (дата звернення 12.07.2025)
Quizzis. URL: https://quizizz.com/ (дата звернення 12.07.2025)
Riddle. URL: https://www.riddle.com/ (дата звернення 12.07.2025)
Weber Ch. Rapid learning in high velocity environment: dissertation to the degree of doctor of Philosophy In Management of Technological Innovation and Entrepreneurship. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 2003. URL: https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/8003 (дата звернення 12.07.2025)
Wolfram Alpha. URL: https://www.wolframalpha.com/ (дата звернення 12.07.2025)
Волошин А. М. Дидактичні засади створення електронних освітніх ресурсів у професійній (професійно-технічній) освіті. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Глухів, 7 квітня 2023 р. Глухів, 2023. С. 68–71. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735761/ (дата звернення 12.07.2025)
Гладун М. А. Сутність поняття «Електронні освітні ресурси». Інформаційні технології – 2015 : зб. тез ІІ Української конференції молодих науковців, м. Київ, 28–29 травня 2015 р. Київ, 2015. С. 19–21. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/10091/1/M_Gladun_2015_05_25_konf_UK.pdf (дата звернення 12.07.2025)
Женченко М., Женченко І., Мельник О., Прихода Я. Видавничо-педагогічний підхід до проблеми типологізації електронних освітніх ресурсів. Поліграфія і видавнича справа. 2020. № 1(79). С. 127–128. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32601/ (дата звернення 12.07.2025)
Косенко Ю. М. Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів : монографія. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. 272 с. URL: https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Kosenko.pdf (дата звернення 12.07.2025)
Кот М. О., Федоренко О. Г. Електронні освітні ресурси для викладання математики в основній школі. Технології електронного навчання. 2023. № 7. С. 23–32. URL: https://journals.uran.ua/texel/article/view/292874 (дата звернення 12.07.2025)
Манжула А. М. До питання класифікації ЕОР. Звітна наукова конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України : матеріали наук. конф., м. Київ, 19 березня 2015 р. Київ, 2015. С. 38–40. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/165919/1/Tezy_conf_IIT%D0%97%D0%9D_2015.docx.PDF#page=38 (дата звернення 12.07.2025)
Пішенко О. В. Дидактична гра: досвід реалії та перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2005. № 7. С. 36–37. URL: https://vspu.edu.ua/faculty/imad/files/z/V-7.pdf#page=36 (дата звернення 12.07.2025)
Трифонова О. С. Дидактична гра у формуванні мовленнєвої особистості дітей старшого дошкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2012. № 7–8. С. 245–253. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3760/1/Trifonova.pdf (дата звернення 12.07.2025)
Тріщук О. В., Фіголь Н. М., Волик Н. С. Гейміфікація в освітньому процесі. Технологія і техніка друкарства. 2019. № 3 (65). С. 72–79. URL: https://ttdruk.vpi.kpi.ua/article/view/202000/pdf_110 (дата звернення 12.07.2025)
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Польгун, К., & Лаговська, Є. (2025). ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА СЕРВІСИ У ФОРМУВАННІ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 261-267. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-261-267