МАТЕМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КОМПОНЕНТ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Ключові слова: математична компетентність, ключові компетентності, мовна особистість, навчання англійської мови, логічне мислення, критичне мислення

Анотація

У статті обґрунтовано доцільність виокремлення математичної компетентності як складника мовної особистості, що зумовлено необхідністю застосування не лише лінгвістичних, а й математичних знань під час навчання англійської задля коректного інтерпретування іншомовної інформації, чіткого формулювання ідей та створення висловлень англійською мовою.

Констатовано, що в європейських нормативно-правових документах урахування математичної компетентності особистості пов’язано з необхідністю передбачення змін у виробництві, розподілі ресурсів, соціальній структурі; мінливими тенденціями на ринку праці, обчисленням імовірності економічних ризиків, оцінюванням вигідних торговельних пропозицій і потенційних політичних та соціально-економічних криз. Своєю чергою, володіння математичною компетентністю в українській законодавчій базі передбачає практичне застосування математичних даних у царині точних, гуманітарних, природничих, соціальних наук, політичній, економічній, культурній, побутовій сферах життєдіяльності задля усвідомлення особливостей організації та закономірностей функціонування явищ світу, створення креативного контенту та досягнення професійного розвитку.

Виявлено, що в наукових розвідках під математичною компетентністю розуміють особистісне утворення, що уможливлює оцінювання, інтерпретування та прогнозування результатів діяльності; комбінування здатностей і персональних властивостей особистості для реалізування професійного потенціалу; уміння застосовувати математичні знання (здатність до оперування числами, логічного мислення, абстрагування, аналізу тощо) для знаходження способу розв’язання проблем в реальних життєвих ситуаціях.

З’ясовано, що математична компетентність як компонент мовної особистості під час навчання англійської мови передбачає здатність категоризувати лінгвістичні явища і факти; критично осмислювати мовний контекст задля коректного інтерпретування інформації; структурувати власний мовленнєвий твір через добір лінгвістичних і мовленнєвих засобів доречних до змісту ситуації спілкування; складати алгоритм дій для виконання поточних завдань, необхідних для конструювання логічно завершених висловлень.

Посилання

Бучацька С. М. Психологічні механізми оволодіння іноземним мовленням мовною особистістю. Педагогіка і психологія професійної освіти. Львів. 2012. № 2. С. 163–170.
Глобін О. Наступність у формуванні математичної компетентності учнів основної та старшої школи // Реалізація наступності в математичній освіті: реалії та перспективи : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конфе-ренції. (м. Одеса, 15–16 вересня 2016 р.). Одеса. 2016. С. 44‒46.
Головань М. С. Математична компетентність: сутність та структура. Науковий вісник Східно-європейського національного університету. 2014. № 1. С. 35–39.
Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Державний стандарт профільної середньої освіти: постанова від 25.07.2024 № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#n10
Дорожко І. І., Малихіна О. Є., Туріщева Л. В. Особливості розвитку мовної особистості в майбутніх педагогів : матеріали ІІ Всеукраїнських Прокопенківських читань, м. Харків, 14 черв. 2023 р. Харків. 2023. С. 66–70.
Захарова Г., Лемешко К. Теоретичний аналіз визначення математичної компетентності учнів у роботах українських та зарубіжних вчених. Освіта. Інноватика. Практика. Суми. 2022. Т. 10. № 7. С. 32–38. DOI: 10.31110/2616-650X-vol10i7-005
Зіненко І. М. Визначення структури математичної компетентності учнів старшого шкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2009. № 2. С. 165–174
Лавриненко О. Л. Структурно-функціональні особливості мовної особистості студентів : автореф. дис. … канд. псих. наук : 19.00.01. Луцьк. 2011. 20 с.
Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : монографія. Харків : Факт. 2005. 360 с.
Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030) 2021/C 66/01 (OJ C, C/66, 26.02.2021, p. 1, CELEX: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32021G0226(01))
Global trends to 2040. Choosing Europe’s future. April 2024. ESPAS (European Srategy and Policy Analysis System. Publications Office of the European Union. 67 p. URL: https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/2024/2024%20ESPAS%20Global%20Trends%20to%202040%20Choosing%20Europe%27s%20Future.pdf
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Пальчикова, О. (2025). МАТЕМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КОМПОНЕНТ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 254-258. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-254-258