ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ: ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА ЕТАПИ ВПРОВАДЖЕННЯ
Анотація
У статті висвітлено історичні передумови та основні етапи впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітній процес. Обґрунтовано актуальність теми в умовах цифровізації суспільства та трансформації підходів до навчання. Метою дослідження є аналіз становлення технічних засобів навчання (ТЗН) як основи для розвитку сучасних ІКТ в освіті та визначення закономірностей їх поширення в історико-педагогічному контексті.
Застосовано ретроспективний історико-педагогічний метод, що дозволив дослідити еволюцію освітніх технологій від механічних навчальних пристроїв і «чарівних ліхтарів» до появи перших персональних комп’ютерів, мультимедійних засобів і цифрових платформ. Проаналізовано нормативні документи, методичні рекомендації та зразки освітньої практики ХХ–ХХІ століть, зокрема використання навчального кіно, діапроекцій, лінгафонних кабінетів, програмованого навчання, автоматизованих систем контролю знань та освітніх електронних ресурсів.
Узагальнено, що ІКТ в освіті формувалися як результат поетапного технічного прогресу, що супроводжувався змінами змісту освіти, ролі педагога, методики викладання та форм організації навчання. Приділено увагу як вітчизняному, так і іноземному досвіду впровадження ІКТ, зокрема розвитку освітнього телебачення, дистанційного навчання, інтеграції VR та AR-технологій і штучного інтелекту.
Зроблено висновок, що історичне осмислення впровадження ТЗН сприяє глибшому розумінню тенденцій цифровізації сучасної освіти та дозволяє розробити обґрунтовані підходи до формування цифрової компетентності педагогів, зокрема готовності педагогів до використання ІКТ в професійній діяльності. Результати дослідження можуть бути використані при створенні освітніх програм підвищення кваліфікації педагогів з урахуванням етапності й закономірностей розвитку ІКТ у педагогічній практиці.
Посилання
Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій: навч. посіб. для студ. ВНЗ. Київ: Видавнича група ВНV. 2008. 350 c.
Жалдак М.І. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання – становлення і розвиток. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 2: комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: 2010. №9 (16). С. 3-9.
Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: глосарій. В. А. Кірвас, В. П. Козиренко, О. В. Дьячкова, Є. В. Свіщова. Харків : Вид-во НУА, 2023. 208 с. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi81/0061608.pdf
Benjamin L. T. (1988). A history of teaching machines. American Psychologist. 1988. 43(9). 703–712. URL: https://doi.org/10.1037/0003-066X.43.9.703
Вороненко О. Становлення та розвиток цифрової трансформації у закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні наук. 2025. № 219. С. 474-479 DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-474-479
Коменський Ян Амос. Велика дидактика. Коменський Ян Амос. Вибрані педагогічні твори: у трьох томах. Т. 1. Київ: Рад. школа, 1940. 248 с.
Песталоцци И. Г. Памятная записка о семинарии в кантоне Во. Песталоцци И. Г. Избранные педа-гогические произведения: в 3-х томах. Москва: Издательство Академии педагогических наук РСФСР, 1961. Т. 3. С. 216-217.
Дистервег А. Принципы Песталоцци в деле воспитания и образования (речь, произнесенная в Бердине 12 января 1845 года, в день празднования столетия со дня рождения Песталоцци). Дистервег А. Избранные педагогические сочинения.
О чтениях для учащихся с туманными картинами и о литературно-музыкальных вечерах с танцами. Київський міський державний архів (далі – КМДА). Ф. 81. Оп.1. Спр. 650. 28.10-5.12.1908. 14 арк.
О чтениях для учащихся с туманными картинами и о литературно-музыкальных вечерах с танцами. КМДА. Ф. 81. Оп.1. Спр. 650. 28.10-5.12.1908. 14 арк. Арк. 5.
Уланов В.Я. Опыт методики истории в начальной школе. Москва : Типография т-ва И.Д.Сытина, 1914. С. 112-113.
Циркуляры Министерства народного просвещения за 1917-1919 гг. КМДА. Ф. Р-332. Оп 1. Спр. 1. 9.10.17-22.02.19. 144 арк.
Програма середньої школи. 1. Ботаніка 2. Зоологія 3. Анатомія і фізіологія. Харків : Радянська школа, 1933. 26 с.
Програми середньої школи. Природознавство. (V-IX класи) Київ : Радянська школа, 1938. 32 с.
Програми середньої школи Географія. V-IX класи. Київ : Радянська школа, 1939 80 с.
Указания к программам для неполной средней и средней школы на 1934/35 уч. год. Москва-Ленинград : ОГИЗ Учпедгиз, 1934. С. 18-19.
Приблуда З. Основи методики фізики. Харків-Київ : ДНТВУ, 1937. 340 с.
Програми середньої школи. Географія. Київ : Радянська школа, 1947. 44 с.
Программы средней школы. Физика. Астрономия. Москва : Учпедгиз 1947. 20 с.
Програмы средней школы. Химия. Київ : Радянська школа, 1948. 22 с.
Програми середньої школи. Біологія. Київ : Радянська школа, 1948. 56 с.
Програми восьмирічної і середньої школи з виробничим навчанням. Біологія і практичні заняття на шкільній навчально-дослідній ділянці в V-VII класах на 1959-60 навчальний рік. . Київ : Радянська школа, 1959. 88 с.
Програми восьмирічної та середньої школи на 1959-60 навчальний рік. VI-X класи. Фізика. Астрономія. Київ : Радянська школа, 1959. 60 с.
Міхнушов О.Г. Технічні засоби навчання на сучасному етапі. Радянська школа. 1975. №2. С. 74-79
Informational Technology and its Impact on American Education, Office of Technology Assessment, U.S. Congress. Washington. DC. (1982). pp.128-133.
Molnar Andrew. Computers in education: A brief history. T.H.E. journal. 1997. 24.11: P. 63-68. URL: https://thejournal.com/articles/1997/06/01/computers-in-education-a-brief-history.aspx
Kenbak–1: The World’s First Personal Computer [Електронний ресурс]. URL: https://www.kenbak.com (дата звернення: 18.06.2025).
Altair 8800 Microcomputer// National Museum of American History (Smithsonian Institution). URL: https://americanhistory.si.edu/collections/object/nmah_334396 (дата звернення: 28.06.2025).
Apple (Personal Computer)// First Versions. URL: https://www.firstversions.com/2016/06/apple-personal-computer.html (дата звернення: 28.06.2025).
The IBM 5150 Began the Classroom Technology Revolution // EdTech Magazine. URL: https://edtechmagazine.com/k12/article/2016/12/ibm-5150-began-classroom-technology-revolution (дата звернення: 28.06.2025).
The Moodle Story // Moodle. URL: https://moodle.com/about/the-moodle-story/ (дата звернення: 28.06.2025
What is the history of Khan Academy?// Khan Academy Support. URL: https://support.khanacademy.org/hc/en-us/articles/202483180-What-is-the-history-of-Khan-Academy (дата звернення: 28.06.2025)
About Coursera // Coursera. URL: https://about.coursera.org/ (дата звернення: 28.06.2025)