ПЕДАГОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ БІБЛІОТЕЧНА, ІНФОРМАЦІЙНА ТА АРХІВНА СПРАВА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЛІНГВІСТИЧНИХ ОСНОВ ДОКУМЕНТОЗНАВСТВА
Анотація
Лінгвістична компетентність, як здатність ефективно аналізувати, створювати та обробляти тексти документів, є однією з основних складових професійної компетентності фахівців цих напрямів. Вона охоплює знання мовних норм, термінології, стандартів ділового мовлення, а також уміння адаптувати тексти до потреб різних аудиторій, що є особливо важливим у контексті цифрової трансформації інформаційного середовища. У процесі вивчення лінгвістичних основ документознавства педагогічні стратегії відіграють вирішальну роль у формуванні цієї компетентності, забезпечуючи інтеграцію теоретичних знань із практичними навичками.
У статті розглянуто педагогічні стратегії формування лінгвістичної компетентності студентів спеціальності «Бібліотечна, інформаційна та архівна справа» у процесі вивчення лінгвістичних основ документознавства. Наголошено, що лінгвістична компетентність є ключовим елементом професійної підготовки, оскільки документи мають мовну природу та вимагають розуміння структури, термінології, стилістики. Визначено ефективні стратегії: текстоцентричний підхід, що передбачає аналіз реальних текстів документів; інтерактивні методи (кейс-методи, симуляції), які дають змогу моделювати професійні ситуації; проєктна діяльність, спрямована на створення інформаційних продуктів із використанням професійної термінології. Обґрунтовано значення інтеграції цифрових технологій (системи типу DSpace, Koha) у навчальний процес, що сприяє розвитку навичок роботи з метаданими й структурованою інформацією. Акцент зроблено на необхідності міждисциплінарного підходу, який об’єднує лінгвістику, інформаційні технології та елементи правового регулювання. Зазначено роль розвитку soft skills: критичного мислення, комунікаційної компетентності, здатності до самонавчання. Зроблено висновок про важливість комплексних педагогічних стратегій, орієнтованих на формування лінгвістичної компетентності як умови успішної професійної діяльності в цифровому інформаційному середовищі.
Посилання
Шевченко Л. І. Лінгвістична експертиза : підручник. Київ : ВПЦ “Київський університет”, 2021. 244 с.
Бабченко Н. В. Компетентнісний підхід у професійній підготовці магістрів з фізики у ВНЗ Польщі. Психолого-педагогічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців на компетентнісній основі : зб. наук. праць IV Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., Переяслав-Хмельницький, 28 лют. 2017 р. / наук. ред. О. І. Шапран ; уклад.: Н. П. Онищенко, О. В. Плужник. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я. М., 2017. Ч. 1. С. 7–12.
Артюшина М. В. Умови запровадження іннова-ційного навчання. Формування психолого-педагогічної компетентності вчителів : тренінг-курс для викладачів вищих навчальних закладів / за ред. Л. О. Са-венкової, І. М. Романової. Київ : НТЕУ, 2011. С. 45–52.
Копанєва В. О. Бібліотека в середовищі цифрової науки: системно-інтеграційна взаємодія / В. О. Копанєва; наук. ред. О. С. Онищенко. Київ : Видавництво Ліра-К, 2020. 120 с.
Струтинська І. В. Дефініції поняття «цифрова трансформація». Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 48-2. С. 91–96.
Малишевський О. В. Формування інформаційної компетентності майбутніх вчителів: досвід педагогічних університетів. Науковий вісник. Уманського державного педагогічного університету. 2018. Вип. 2. С. 45–52.
Пометун О. І. Інноваційні технології навчання : навч. посіб. Київ : НТУ, 2017. 208 с.
Панькевич О. Науково-дослідна робота студентів-документознавців як важливий чинник ефективної професійної підготовки. Актуальні питання документознавства та інформаційної діяльності: теорії та інновації : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний політехнічний університет, 2020. С. 35–40.
Горошкова Л. А. Психолого-педагогічні аспекти навчання дорослих в системі неперервної освіти. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, Біла Церква, 26 лист. 2020 р. Біла Церква : БІНПО ДВНЗ УМО, 2020. С. 44–46.