МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: українська мова, професійне спрямування, методика викладання, вища освіта, інтерактивні методи, дистанційне навчання, мовна компетентність, інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

У статті досліджується методика викладання української мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти, аналізуються традиційні та сучасні підходи до організації навчального процесу, визначаються проблеми та виклики, пов’язані з підготовкою студентів різних спеціальностей. Проблема полягає у забезпеченні ефективності формування професійної мовної компетентності студентів, що відповідає вимогам ринку праці та стандартам професійної освіти. Встановлено, що традиційні методи такі, як: лекційно-семінарська, практична та індивідуальна робота, зберігають актуальність, однак потребують адаптації до умов інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій та дистанційного навчання, а також впровадження інтерактивних, симуляційних і гейміфікованих підходів, що підвищують мотивацію студентів, розвивають комунікативні навички та формують професійне мовлення. Узагальнено результати сучасних досліджень українських науковців, які свідчать про ефективність інноваційних технологій у мовній підготовці та необхідність системного підходу до організації навчального процесу з поєднанням традиційних і новітніх методів, використанням дистанційних платформ, інтерактивних вправ і тестових систем оцінювання. Мета статті – комплексно висвітлити існуючі методичні підходи, визначити напрям удосконалення та окреслити перспективи подальших наукових розвідок у сфері методики викладання української мови за професійним спрямуванням. Результати дослідження свідчать, що ефективна методика передбачає інтеграцію інформаційних технологій у навчальний процес, підвищення практичної спрямованості занять та активне застосування інтерактивних форм роботи, що сприяє формуванню мовної компетентності, професійних навичок комунікації та адаптації до сучасної професійної діяльності. Перспективи подальших розвідок пов’язані з розробленням дидактичних матеріалів, цифрових платформ і методичних рекомендацій для оптимізації навчального процесу та дослідження ефективності комбінованого використання традиційних і інноваційних методів у різних галузях підготовки студентів.

Посилання

Борисенко В. В. Сучасні освітні технології навчання української мови у вищій школі. Наукові записки НДІ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2013. № 3. С. 88–91.
Варнавська І. В. Гейміфікація у викладанні української мови (за професійним спрямуванням) для економічних спеціальностей. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2025. № 23. С. 21–27.
Гуменюк І. М. Методична система навчання української мови за професійним спрямуванням: обґрунтування об’єктивності передумов експеримен-тального дослідження. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. № 218. С. 27–31.
Денис І. Інтерактивні методи вивчення курсу «українська мова за професійним спрямуванням» для студентів НЛТУ України. «Мова – кордон національної безпеки»: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, Львів, 21 лютого 2025 року. Львів : ЛДУ БЖД, 2025. С. 309–313.
Діденко Н. М. Інструменти дистанційного навчання в методиці викладання української мови за професійним спрямуванням. The 12 th International scientific and practical conference “Modern research in world science”. Lviv. 2023. P. 471–478.
Калініченко О. В., Скорбач Т. В., Половин-ко О. С. та ін. Симуляційне навчання на заняттях з «української мови (за професійним спрямуванням)». Сучасні тенденції та перспективи розвитку вищої медичної (фармацевтичної) освіти в Україні: матеріали XХIІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 22–23 трав. 2025 р.). Тернопіль : ТНМУ, 2025. С. 187–190.
Поздрань Ю. В., Зозуля І. Є., Франчук Н. Л. Сучасні тенденції в методиці викладання української мови за професійним спрямуванням. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Гельветика, 2020. Т. 1. Вип. 13. С. 94–98.
Семеног О. Методика викладання української мови у вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. 220 с.
Січкар С. А., Денисюк І. А. Інформаційно-комунікаційні технології та методика викладання української мови за професійним спрямуванням. Закарпатські філологічні студії / редкол. : І. М. Зимомря (гол. ред.) та ін. Ужгород : Гельветика, 2021. Т. 1. Вип. 19. С. 61–66.
Тільняк Н. В. Інноваційні підходи у викладанні української мови за професійним спрямуванням. Українська мова, культура та міжетнічна комунікація у глобалізованому світі. URL: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:zxUNZojaRS0J:scholar.google.com (дата звернення: 14.08.2025).
Удовіченко Л. Г. Дистантність та інтерак-тивність у методиці викладання української мови (за професійним спрямуванням). Лінгвістичні дослідження. 2025. № 62. С. 213–224.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Мильніченко, Н. (2025). МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 226-230. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-226-230