СУЧАСНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ НАВЧАННІ РОБОТОТЕХНІКИ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

  • Євгеній Литус Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0002-2467-9743
  • Сергій Рябець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-7426-1217
Ключові слова: проєктне навчання, робототехніка, технічне мислення, stem-освіта, проблемно-орієнтоване навчання, інженерна творчість, метод кейс-стаді

Анотація

У статті досліджується роль проєктно-орієнтованого підходу у викладанні модуля «Основи автоматики та робототехніки» у закладах загальної середньої освіти. Актуальність теми обумовлена потребою формування в учнів технічного мислення, креативності та практичних компетентностей, необхідних у сучасному технологічному середовищі. Проєктне навчання розглядається як ефективний інструмент інтеграції теоретичних знань із практичною діяльністю, що сприяє розвитку аналітичних, дослідницьких та інженерних навичок.

Авторами зазначається, що проблемно-орієнтоване навчання стимулює критичне мислення через постановку реальних технічних завдань, таких як розробка автономного робота з функцією уникнення перешкод. Учні проходять усі етапи проєкту – від аналізу завдання до тестування та вдосконалення продукту, що формує системний підхід до вирішення інженерних проблем.

Метод досліджень та експериментів розглядається як засіб розвитку технічної грамотності. На прикладі роботи з робототехнічними наборами (Arduino, LEGO Mindstorms) показано, як учні досліджують принципи роботи сенсорів, аналізують їхню ефективність та вдосконалюють конструкції на основі експериментальних даних.

Метод кейс-стаді дозволяє учням аналізувати реальні промислові рішення (наприклад, роботизовані системи Tesla або медичні роботи Da Vinci) та переносити цей досвід у власні проєкти. Це сприяє розумінню сучасних технологій, розвитку аналітичного мислення та вмінню працювати в команді.

Результати дослідження підтверджують, що проєктна діяльність: підвищує мотивацію учнів до вивчення технічних дисциплін, формує дослідницькі та інженерні компетентності, розвиває критичне та системне мислення, готує учнів до майбутньої професійної діяльності в умовах цифрової економіки.

У висновках зазначається, що проєктно-орієнтований підхід є перспективним напрямом у технологічній освіті, але потребує подальшого вдосконалення, зокрема:  розробки критеріїв оцінювання ефективності проєктів, інтеграції STEM/STEAM-підходів, використання штучного інтелекту та машинного навчання в освітніх проєктах.

Стаття може бути корисною для вчителів технологій, методистів, розробників освітніх програм, а також для всіх, хто цікавиться інноваційними методами навчання в технологічній освіті.

Посилання

Біленко О. В., Пелагейченко М. Л. Технології: підручник для 10 (11) класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. Тернопіль: Астон, 2018. 272 с.
Бондар О. Значення освітньої робототехніки для формування основ проєктної діяльності учнів. Дидаскал: зб. матер. Міжнар. наук.-практ. конф. «Реформування вищої освіти в контексті забезпечення сталого розвитку суспільства», 15-16 лист. 2022 р. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2022. № 23. С.237–240.
Іванов С. В., Мостенська Т. Л., Федулова І. В., Рибачук-Ярова Т. В. Використання кейс-методів у навчальному процесі. Сучасні методи навчання. Наукові праці НУХТ, 2012. № 43. С.107–112.
Максимова О. О. Проєктна діяльність та робототехніка як провідні напрями STREAM-освіти дітей. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2022. Вип. 50. С. 163–169.
Мартинюк О. С., Грабець Н. Б. Робототехніка як міждисциплінарний напрям впровадження STEM-технологій в освітній галузі. Міжпредметні зв’язки природничо-математичних дисциплін в освітньому процесі : матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 10-12 березня 2021 р. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. С.98–104.
Михалюк І., Михалюк А. Проєктне навчання як засіб формування дослідницьких навичок здобувачів освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2024. № 2(55). С. 154–168.
Федорчук А. Теоретичні засади інноваційних технологій викладання інформатики. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті та науці. 2024. С. 259-262.
Хищенко О. О. Доцільність застосування про-єктно-технологічної діяльності на уроках технологій у старшій школі. Молодий вчений. 2017. №5. С. 439–442.
Юрженко В. В. Методологічні підходи до визначення структури й змісту освітньої галузі «Технологія» в основній школі: монографія. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. 409 с.
Юрженко В. В. Проєктна технологія як основа технологічної підготовки шкільної молоді для діяльності в сучасних умовах. Науково-педагогічні студії. 2019. Вип. 3. С.11.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Литус, Є., & Рябець, С. (2025). СУЧАСНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ НАВЧАННІ РОБОТОТЕХНІКИ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 222-226. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-222-226