МЕДІАДИДАКТИКА ЯК ЗАСІБ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯ ТА МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦЯ

Ключові слова: медіадидактика, освітні втрати, українська мова за професійним спрямуванням, мовленнєва компетентність, мультимедійні засоби, професійна комунікація

Анотація

У статті розглянуто проблему подолання освітніх втрат у студентів закладів вищої освіти, які виникли внаслідок дії кризових чинників (збройного конфлікту, пандемії, дистанційного навчання), шляхом упровадження інструментів медіадидактики в процес вивчення української мови за професійним спрямуванням. Зазначено, що втрати стосуються насамперед зниження мотивації до навчання, нерівного доступу до освітніх ресурсів та зниження рівня мовленнєвої компетентності студентів. Окреслено сутність поняття «медіадидактика» як сучасної освітньої технології, що базується на інтеграції медіаресурсів у навчальний процес з метою активізації пізнавальної діяльності, індивідуалізації навчання та підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу. Особливу увагу приділено ролі цифрових платформ, інтерактивних мультимедійних засобів, онлайн-курсів і чат-ботів у формуванні лінгвістичних та комунікативних навичок студентів. Проаналізовано дидактичні можливості медіатекстів, зокрема професійно орієнтованих відео, подкастів, інфографік, інтерактивних завдань, які сприяють збагаченню словникового запасу, розвиткові критичного мислення, формуванню навичок професійного мовлення та підвищенню рівня усного й письмового мовлення. Зазначено ефективність використання медіадидактичного підходу для подолання індивідуальних освітніх втрат, адаптації студентів до змін навчального середовища та зниження когнітивного навантаження під час опанування фахової термінології та мовленнєвих стандартів у межах спеціальності. У результаті дослідження зроблено висновок, що медіадидактика є дієвим засобом розвитку мовленнєвої компетентності фахівця, забезпечуючи якісне навчання української мови за професійним спрямуванням в умовах сучасних викликів вищої освіти. Подальші дослідження доцільно спрямувати на створення методичних моделей впровадження медіадидактики в дисципліни гуманітарного й професійного спрямування, розроблення навчально-методичних матеріалів та цифрових платформ, орієнтованих на специфіку майбутньої професійної діяльності студентів.

Посилання

Бондаренко Н. Медіаосвіта як чинник розвитку мовної особистості студента. Педагогіка і психологія. 2020. № 3. С. 55–61.
Васильєва О. Медіадидактика як інноваційна технологія в мовній освіті. Вища освіта України. 2021. № 2. С. 44–48.
Гаврилюк Л. Медіаосвітні технології у вивченні української мови у закладах вищої освіти. Молодий вчений. 2021. № 6. С. 127–131.
Горобець С. Теоретико-методичні основи розвитку мовленнєвої компетентності студентів немовних спеціальностей. Освітній дискурс. 2022. № 4. С. 77–82.
Дяченко І. Цифрові освітні ресурси у викладанні української мови за професійним спрямуванням. Український педагогічний журнал. 2020. № 1. С. 98–103.
Закон України про освіту: від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Калініченко, О., & Половинко, О. (2025). МЕДІАДИДАКТИКА ЯК ЗАСІБ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯ ТА МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 196-200. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-196-200