МЕТОДИ ПАРТИСИПАТИВНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

  • Василь Жуков Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-7845-6222
Ключові слова: майбутні вчителі, методи, партисипативне навчання, функції, переваги, недоліки, рольова гра

Анотація

У статті проаналізовано найбільш ефективні методи партисипативного навчання майбутніх учителів у закладах вищої педагогічної освіти. З’ясовано, що партисипативне навчання, насамперед, передбачає активну участь і співпрацю як студентів, так і викладачів у процесі навчання, відрізняється від традиційних підходів, які орієнтовані на викладача, і сприяє переходу до організації навчання орієнтованого на студента. Зазначений підхід передбачає різні заохочувальні методи і сприяє розвитку в майбутніх учителів необхідних навичок.

У статті також схарактеризовано провідні функції (формувально-освітня, когнітивна, мотиваційна, операційна, нормативна), що виконують партисипативні методи навчання. Установлено переваги (сприяння активній участі студентів, привабливість, стимулювання ініціативи, розвиток критичного мислення, сприяння спільному навчанню, покращенню комунікативних навичок та обґрунтованості дій студентів тощо) та основні недоліки (виснажливість їх використання для учасників освітньої взаємодії, серйозність підготовки від викладача та наявність додаткових ресурсів, можливість заперечень з боку окремих студентів та викладачів щодо переходу від традиційних методів до партисипативних підходів тощо) зазначених методів.

З’ясовано найбільш дієві методи партисипативного навчання, як-от: спільне навчання (організація групових проєктів, взаємне навчання та мозковий штурм); досвідне навчання (стажування, симуляція та проєкти службового навчання); проєктне навчання.

Проведене дослідження свідчить, що при навчанні майбутніх учителів використовується комбінація різних партисипативних методів, а саме: групова робота, мозковий штурм, рольові та управлінські ігри, тематичні дослідження, семінари, метод акваріума, лабіринту тощо.

Окрема увага приділена аналізу метода рольової гри, який передбачає моделювання реальних ситуацій та відпрацювання різних робочих завдань і допомагає студентам використовувати власний досвід із реальних життєвих ситуацій.

Наголошується на досвіді Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди щодо ефективності використання рольових ігор на предметах психолого-педагогічного циклу.

Посилання

Anderson C. What is participatory learning methods? 2024. URL : https://focuskeeper.co/glossary/what-is-participatory-learning-methods
Hiep P. H. Traditional versus modern teaching methods. Teacher’s Edition. 2000. Vol. 2. P. 20–24.
Kane L. Educators, learners and active learning methodologies. International Journal of Lifelong Education. 2004. Vol. 23. №. 3. P. 275–286.
Kucharcikova Alzbeta, Tokarcikova Emese. Use of participatory methods in teaching at the university. The Online Journal of Science and Technology. 2016. Vol. 6. Issue 1. P. 82–90.
Latha E. Promoting participatory learning through activity-based teaching. International Journal of Innovative Research & Development. 2013. Vol. 2. Issue 10. P. 17–20.
Moore, Kenneth D. Effective Instructional Strategies: From Theory to Practice. SAGE, USA. 2012. 437 p.
Nicoleta Ramona Ciobanu. Active and Participatory Teaching Methods. European Journal of Education. 2018. Vol. 1. No. 2. P. 69–72.
Ormrod J. E. How Motivation Affects Learning and Behavior. Pearson Allyn Bacon Prentice Hall, Boston. 2006. URL : https://ru.scribd.com/document/283325267/How-Motivation-Affects-Learning-and-Behavior-Article
Richards J. C., Rodgers T. S. Approaches and Methods in Language Teaching, 3nd Ed. Cambridge university press. United Kingdom. 2010. 421 p.
Shrimant Tangade. Use of Participatory Teaching Methods at University and College level is a Need of the Hour. International journal of innovative research in technology. 2019. Vol. 6 Issue 7. P. 11–14.
Subin K. Mohan. Participatory training methods. URL : https://www.slideshare.net/slideshow/participatory-training-methods-by-dr-subin-mohan/3041470
Перелік дисциплін вільного вибору, 2025. URL : http://smc.hnpu.edu.ua/studentu/dytsypliny-za-vyborom
Тернавська Л. М. Застосування партисипа-тивних методів у процесі навчання іноземної мови майбутніх економістів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 5(31). С. 327–334.
Титова Н. М. Використання партисипативного підходу у психолого-педагогічній підготовці педагогів професійного навчання. World Science. 2018. Vol. 1. No. 7(35). C. 38–44.
Фаст О. Л. Партисипативний супровід формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68. Т. 2. С. 202–207.
Швець Д. Є. Партисипаторна модель управління в системі вищої освіти. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2015. № 63. С 250–257.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Жуков, В. (2025). МЕТОДИ ПАРТИСИПАТИВНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 186-191. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-186-191