ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАНЬ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В РОБОТІ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІВ
Анотація
У статті досліджено зв’язок візуалізації з наочністю, та ключові аспекти використання візуалізації як засобу підвищення ефективності професійної діяльності педагогів у цифрову епоху. Візуалізація розглядається як процес створення візуального тексту, що репрезентує інший, складніший текст. Визначено, що цей процес не буває цілком завершеним, але посилює ефективність сприйняття освітнього матеріалу, сприяє кращому засвоєнню складних понять, адаптації інформації до потреб і вподобань цільової авдиторії.
Метою статті є виявлення перспективних напрямів використання технологій візуалізації в діяльності сучасних педагогів, що може сприяти їхньому професійному розвитку та підвищенню ефективності організації й проведення освітнього процесу.
Встановлено, що форми візуалізації різноманітні, від діаграм і графіків на площині до тривимірних моделей, але спираються на спільні семіотичні принципи. Як частина сучасної візуальної культури, візуалізація в освіті тісно пов’язана з використанням цифрових технологій, комп’ютерних пристроїв, обладнаних екраном, онлайновими інструментами обробки даних. Вказано приклади таких інструментів, їхній функціонал у контексті формування інтерактивного, гнучкого та естетично привабливого освітнього середовища.
Обґрунтовано, що вміння структурувати інформацію, застосовувати ергономічні рішення в візуальному дизайні, враховувати особливості сприйняття інформації різними групами її споживачів, стають умовами професійного розвитку педагогів і їхньої авторитетності в освітньому середовищі.
Стаття розглядає також роль масової культури та художньої візуалізації як медіаторів між складними науковими поняттями і повсякденним досвідом учнів.
Дослідження наголошує на необхідності формування у педагогів професійної компетентності у сфері візуалізації, та пропонує поглиблення уваги в навчанні майбутніх педагогів і на курсах підвищенні їхньої кваліфікації за низкою визначених напрямків. Перспективними напрямками в цьому контексті є зокрема використання елементів інтерактивності, візуалізації результатів у реальному часі, застосування принципів цифрової доступності. Водночас зазначено, що цифрові засоби наочності та візуалізації не є універсальними і педагогами не слід цілком відмовлятися від традиційних, нецифрових засобів.
Посилання
Arcavi A. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics. 2003. Vol. 52. No. 3. P. 215–241. DOI: 10.1023/A:1024312321077.
Shapiro B., Metts E., Zhao E. The Interaction Geography Slicer: Designing Exploratory Spatial Data Visualization Tools for Teachers’ Reflective Practice. 2025. P. 1–17. DOI: 10.1145/3706598.3713499.
Zhang G., Zhu Z., Zhu S., Liang R., Sun G. Towards a better understanding of the role of visualization in online learning: a review. Visual Informatics. 2022. DOI: 10.1016/j.visinf.2022.09.002.URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468502X22000924
Бабич О., Семеніхіна О. До питання про співвідношення понять наочність і візуалізація. Фізико-математична освіта. Науковий журнал. 2014. № 2(3). С. 47–53.
Гребенюк А. В. Технології візуалізації в професійному вдосконаленні педагогічного працівника НУШ. Педагогічний пошук. 2023. № 3(113). С. 14–18.
Гребенюк А. В., Оксенюк І. Л. Тривимірна графіка в сучасному освітньому процесі. Педагогічний пошук. 2024. № 2(112). С. 45–49.
Житєньова Н. В. Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2016. Вип. 2. С. 144–157.
Малихін О., Ліпчевська І. Візуалізація нав-чальної інформації як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Український педагогічний журнал. 2023. Т. 4. С. 59–66.
Попов Д. Короткий посібник з цифрової доступності. Київ: Проєкт підтримки «Дія», 2023. 72 с.
Романов Л. Візуалізація інформації у післядипломній освіті педагогічних і науково-педагогічних працівників. Професійна педагогіка. 2023. № 2(27). С. 54–60. DOI: 10.32835/2707-3092.2023.27.54-60.
Тютюнник А. В. Технології візуалізації у світових дослідженнях. Open educational e-environment of modern University. 2020. Вип. 9. С. 161–168.