ЗМІСТОВИЙ АСПЕКТ НАВЧАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті здійснено теоретичне обґрунтування змістового аспекту навчання з використанням імерсивних технологій (віртуальної, доповненої та змішаної реальності) в закладах загальної середньої освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації освітнього змісту до нових форм подання навчального матеріалу, що реалізуються через імерсивне середовище. Визначено, що ефективність імерсивного середовища навчання залежить не лише від технологічного інструментарію, а насамперед від змісту, який повинен бути педагогічно доцільним, інтерактивним, персоналізованим та спрямованим на формування ключових компетентностей випускника Нової української школи, таких як критичне мислення, комунікативні навички та здатність до самонавчання.
Треба зазначити, що змістовий компонент методичної системи навчання є взаємопов’язаним з імерсивною технологією навчання, яка являє собою педагогічну технологію, що передбачає цілеспрямовану інтеграцію імерсивних цифрових технологій у процес навчання з метою створення імерсивного середовища. Вона включає сукупність дидактично обґрунтованих методів, форм організації, підходів та засобів навчання, спрямованих на активізацію пізнавальної діяльності, формування суб’єктивного навчального досвіду та розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів.
В роботі обґрунтовуються принципи формування змістового компонента імерсивного навчання: компетентнісна орієнтація, навчання на досвіді, візуалізація, адаптивність, інтерактивність та інтегрованість. Запропоновано структуру змісту, яка включає контекстуальний, інформаційно-аналітичний, діяльнісний та рефлексивний блоки, що забезпечують послідовне занурення учнів у навчальну діяльність та сприяють формуванню ключових компетентностей. Виділено етапи організації процесу навчання з використанням імерсивних технологій, що передбачають мотивацію, первинне змістове занурення, поглиблення знань через моделювання та застосування, а також зворотний зв’язок і саморефлексію. Стаття підкреслює, що змістовий компонент навчання на основі імерсивних технологій є цілісною основою для досягнення цілей сучасної освіти в умовах цифрової трансформації.
Посилання
Crogman H. T., Cano V. D., Pacheco E., Sona-wane R. B., Boroon R. Virtual Reality, Augmented Reality, and Mixed Reality in Experiential Learning: Transforming Educational Paradigms. Education Sciences. 2025. Volume 15 (3). Art. 303. URL : https://doi.org/10.3390/educsci15030303
Henry B. Multimedia Learning. Applying Multimedia Learning to Social and Cognitive Load Theory. 2011. URL : https://www.researchgate.net/publication/232419576_Multimedia_Learning_Applying_Multimedia_Learning_to_Social_and_Cognitive_Load_Theory
Poupard M., Larrue F., Sauzéon H., Tricot A. A systematic review of immersive technologies for education: effects of cognitive load and curiosity state on learning performance. HAL open science. 2025. ffhal-03906797v1f. URL: https://hal.science/hal-03906797v1.
Selwyn N. Education and technology: Key issues and debates. 3rd ed. London: Bloomsbury Academic, 2021. 221 p.
Баценко С. В., Рашевська Н. В. Змішане навчання: теоретичний аналіз поняття та можливості впровадження в процес навчання в закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 216. С. 92-97. URL : https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-92-97
Богачков Ю. М., Ухань П. С. Імерсивний синтетичний простір навчання із застосуванням елементів VR. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023. Том 94. No 2. С. 178-200. URL : https://doi.org/10.33407/itlt.v94i2.5154.
Використання імерсивних технологій вчителями у процесі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти: метод. рек. / С. Г. Литвинова, Ю. Г. Носенко, Н. В. Рашевська, О. В. Слободяник, О. М. Соколюк, Н. В. Сороко, А. С. Сухіх ; за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Київ: ІЦО НАПН України, 2024. 121 с. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743977/1/Метод.рекоменд.2024.pdf.
Литвинова С. Г. Етапи проєктування імерсивного навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. № 69. С. 55-61. URL : https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-69-55-61.
Литвинова С. Г. Імерсивне середовище навчання: порівняльний аналіз. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. Вип. 2(53). С. 76–82. URL : https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.76-82
Носенко Ю. Г. Імерсивні технології для підтримки змішаного навчання у вітчизняних закладах загальної середньої освіти. Нова педагогiчна думка. 2024. No 4 (120). С. 32-38. URL : https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-120-4-32-38
Рашевська Н. В. Імерсивне навчання як педагогічна проблема. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Вип. 217. С. 168-174. URL : https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-168-174
Рашевська Н. В. Інноваційно-трансформативний підхід імерсивного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2025. Випуск 1 (56). С. 192-196. URL : https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.192-196.
Соколюк О. М. Імерсивність в сучасних освітніх середовищах. Імерсивні технології в освіті: матеріали І науково-практичної конференції / уп.: Н. Сороко, О. Пінчук, С. Литвинова. Київ: ІІТЗН НАПН України, 2021. С.143‒148.