ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню ефективності технологій змішаного навчання у викладанні англійської мови в сучасних умовах України. Актуальність роботи зумовлена забезпеченням адаптації освітніх процесів до викликів сьогодення, включаючи наслідки пандемії COVID-19 та повномасштабної війни, що потребують пошуку гнучких і стійких освітніх моделей.
У роботі проаналізовано основні моделі змішаного навчання, які ефективно застосовуються в українському освітньому контексті: ротаційну модель, гнучку модель та збагачену віртуальну модель. Особливу увагу приділено адаптації цих моделей до різних типів навчальних закладів – від великих університетів до регіональних і сільських шкіл, які мають обмежені технологічні ресурси.
Дослідження розкриває методи забезпечення безперервності освітнього процесу в складних умовах, включаючи застосування асинхронного навчання, використання офлайн-навчальних пакетів та кризових комунікаційних каналів. Значну увагу приділено інструментам персоналізації навчального досвіду через адаптивні платформи, модульний підхід до вивчення матеріалу та створення індивідуальних навчальних траєкторій.
Окремо проаналізовано трансформацію ролі викладача від передавача знань до фасилитора освітнього процесу, що забезпечує створення умов для самостійного навчання студентів, розвитку їхнього критичного мислення та навичок самоорганізації. Розглянуто стратегії підтримки мотивації студентів через використання елементів гейміфікації, релевантного контенту та систематичного зворотного зв’язку.
Важливою складовою дослідження є аналіз методів оцінювання результатів навчання у змішаному форматі, який поєднує традиційні підходи з новими можливостями цифрових технологій. Розглянуто застосування портфоліо, проектної діяльності та заходів забезпечення академічної доброчесності в умовах дистанційного навчання.
Результати дослідження підтвердили стратегічну виправданість впровадження технологій змішаного навчання як ефективного інструменту підвищення якості іншомовної освіти, здатності адаптуватися до складних умов і забезпечити високі результати навчання. Визначено перспективні напрями подальших досліджень, що включають комплексний аналіз впливу різних моделей на розвиток окремих комунікативних компетентностей та інтеграцію штучного інтелекту у викладанні англійської мови.
Посилання
Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2013). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. Jossey-Bass. [in English]
Graham, C. R. (2019). Blended learning models: A taxonomy and a set of research questions. The Encyclopedia of Online Learning and Distance Education. Pp. 21–45. URL: https://www.google.com/search?q=https://www.researchgate.net/publication/334235882_Blended_Learning_Models_A_Taxonomy_and_a_Set_of_Research_Questions [in English]
Hannichenko, T. A. Hozhyi, O. P., Zhebko, O. O., Kalinina, I. O., & (2023). Intelligent classification system based on ensemble methods. System technologies. 3(146). Pp. 61-75. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-3-146-2023-07 [in English]
Hannichenko, T. A. (2025, April 24–25). Teaching English in contemporary Ukraine: Challenges and perspectives. In Materials of the International Scientific-Practical Conference “General aspects of innovation development of education in the context of international cooperation of Ukraine” (pp. 26–29). Mykolaiv: MNAU. [in English]
Hlazunova, O. H. (2017). Zmishane navchannia yak efektyvnyi zasib vykladannia inozemnykh mov u vyshchii shkoli. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Blended learning as an effective means of teaching foreign languages in higher education]. 61(5). S. 102–110. [in Ukrainian]
Hrastinski, Stefan. (2019). What Do We Mean by Blended Learning?. TechTrends. №63. DOI: 10.1007/s11528-019-00375-5. [in English]
Kovalchuk, T. I. (2018). Vykorystannia zmishanoho navchannia u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [The use of blended learning in the training of future specialists in preschool education]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. (3). S. 74–80. [in Ukrainian]
Kovalenko, N. V. (2019). Modeli zmishanoho navchannia: analiz zarubizhnoho ta vitchyznianoho dosvidu [Blended learning models: analysis of foreign and domestic experience]. Visnyk Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka. Seriia: Pedahohichni nauky. (3). S. 114–119. [in Ukrainian]
Morze, N. V., & Varchenko-Trotsenko, L. O. (2021). Zmishane navchannia v umovakh pandemii COVID-19: vyklyky ta mozhlyvosti [Blended learning in the context of the COVID-19 pandemic: challenges and opportunities]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 85(5). S. 1-18. [in Ukrainian]
Vaughan, Norman & Dell, Deborah & Cleveland-Innes, Martha & Garrison, D. (2023). Principles of Blended Learning: Shared Metacognition and Communities of Inquiry. DOI: 10.15215/aupress/9781771993920.01. [in English]