АНОТАЦІЯ НА ХОРОВИЙ ТВІР: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, ПРАКТИКА. НА ПРИКЛАДІ ХОРОВОГО ТВОРУ ВОЛОДИМИРА СТЕЦЕНКА «А В ТОМУ САДУ»

Ключові слова: хоровий твір, диригент хору, партитура хору, музично-теоретичний аналіз. вокально-хоровий аналіз, виконавський аналіз

Анотація

Значне місце в системі професійного навчання майбутнього вчителя музики посідає диригентсько-хорова підготовка. Вона включає чимало професійних аспектів: диригент хору має бути спеціалістом у всіх галузях музичної науки, володіти знаннями з елементарної теорії музики, гармонії, поліфонії, музичної форми, основ хорознавства, методики роботи з хором Тільки добре орієнтуючись у теорії, можна досягти значних успіхів у практичній діяльності. Ефективній підготовці сучасного фахівця багато в чому сприяє мотивована та правильно організована самостійна робота у період його навчання у ЗВО, яка в умовах сьогодення об’єктивно висувається на одне з пріоритетних місць у системі професійної освіти.

У процесі засвоєння дисциплін диригентсько-хорового циклу одним із видів самостійної роботи є написання анотації на хоровий твір. Зазвичай, під анотацією розуміють короткий виклад змісту книги або статті. Але анотація на хоровий твір – це дуже докладний і ретельний письмовий аналіз, який займає 10-15 сторінок друкованого тексту.

Автори запропонованої статті намагалися надати здобувачам вищої освіти цілісне уявлення про аналіз хорового твору в таких його складових: загальний аналіз, музично-теоретичний аналіз, вокально-хоровий аналіз, виконавський аналіз. Під час підготовчої роботи до її написання здобувачу вищої освіти необхідно досконало вивчити хоровий твір, встановити його жанрові та стильові особливості, зуміти розробити репетиційний план роботи з хором. Такий вид самостійної навчально-творчої роботи передбачає розгорнутий виклад матеріалу про хоровий твір.

Письмовий аналіз хорового твору сприяє вирішенню проблем активізації самостійності студента, розвиваючи й дисциплінуючи мислення, допомагаючи глибше проникнути в суть художнього твору, залучаючи студента до наукової роботи, і в подальшому значно поліпшуючи роботу майбутнього вчителя музики з хоровим колективом.

Одна з магістральних ідей, яка проходить через весь текст наукової статті, полягає в тому, що кожний засіб музичної виразності і аналіз твору в цілому завжди повинен пов’язуватися з особливостями художнього образу.

Автори сподіваються, що надані матеріали допоможуть студентам сформувати професійні навички самостійної роботи з хоровою партитурою, свідомо підходити до вирішення навчальних завдань і стануть у нагоді студентам, майбутнім керівникам хору в їх подальшій практичній роботі.

Посилання

Варганич Г. О. Теорія та методика роботи з хором: навч-метод. посібник / автор.: Г. О. Варганич; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. 2-е вид., розшир., допов. Харків. 2024. 165 с.
Варганич Г. О., Карташова Л. В. Довідник хормейстера. Харків. 2015. 75 с.
Костенко Л. В., Шумская Л. Ю. Хрестоматія хорознавства: навч. посіб. Ніжин. НДУ ім. М. Гоголя, 2013. 521с.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Варганич, Г., & Костіна, Л. (2025). АНОТАЦІЯ НА ХОРОВИЙ ТВІР: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, ПРАКТИКА. НА ПРИКЛАДІ ХОРОВОГО ТВОРУ ВОЛОДИМИРА СТЕЦЕНКА «А В ТОМУ САДУ». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 130-137. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-130-137