УНІВЕРСИТЕТ ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНО-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
Анотація
У статті розглянуто актуальну проблему освітнього середовища як ключового фактору розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи в умовах університету. Розглянуто підходи Дж. Г. Ньюмена, К. Ясперса, Я. Пелікана, Х. Ортега-і-Гассета та інших науковців до особливостей освітнього середовища, які змінювалися протягом століть під впливом різних факторів. З’ясовано, що в університетах минулого першорядне місце відводилось інтелектуальній складовій. Емоційно-психологічна складова, міжособистісна взаємодія між учасниками освітнього процесу, культурні чинники, хоча й були присутні в освітньому середовищі, проте їм не приділялось належної уваги, що часто призводило до низької ефективності навчання й виховання. На основі теоретичного аналізу джерел встановлено, що від суттєвого наповнення і структурних компонентів освітнього середовища університету залежить якість освіти, загальна культура та професійне становлення випускника закладу вищої педагогічної освіти.
Виявлено, що освітнє середовище університету характеризується з різних позицій: як ресурс якості вищої освіти; як узагальнений, сукупний, інтегрований, цілісний фактор розвитку особистості; як складна система взаємопов’язаних умов, засобів, факторів, ресурсів, які впливають на процес навчання й розвитку здобувачів освіти; як джерело професійного й особистісного досвіду, стимул самореалізації майбутнього фахівця. Запропоновано авторське визначення освітнього середовища університету, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи. Під ним розуміється педагогічно сконструйований комплекс умов (соціальних, емоційно-психологічних, організаційно-педагогічних, духовно-моральних, предметно-чуттєвих) і впливів, які емоційно та інтелектуально наповнюють життєпростір майбутніх учителів початкової школи, стимулюючи їх до міжособистісної взаємодії й активізуючи процеси самоусвідомлення, саморегуляції й співпереживання, надають можливість, а також зумовлюють ефективний розвиток емоційного інтелекту та особистісно-професійне становлення. Розроблено структуру освітнього середовища університету, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи, й охарактеризовано структурні компоненти, серед яких просторово-предметний, соціально-особистісний, ціннісно-смисловий, емоційно-орієнтований і змістово-методичний.
Посилання
Габа І. М. Освітнє середовище : соціально-психологічна парадигма. Актуальні проблеми психології. 2010. Том 7. Вип. 22. С. 27 – 31.
Гречкосій Р. Вплив глобалізації на трансформаційні зміни в університетській освіті: суперечності процесу. Вища освіта України. 2023. №4. С. 10–16.
Ньюмен Дж. Г. Ідея Університету. Ідея університету: Антологія / упоряд. : М. Зубрицька, Н. Бабалик ; відп. ред. М. Зубрицька. Львів : Літопис, 2002. 304 с.
Пелікан Я. Ідея університету / пер. з англ. В. Верлока та ін. Київ : Дух і Літера, 2008. 360 с.
Петрук О. В. Освітнє середовище ВВНЗ як умова розвитку професійної культури майбутніх фахівців з військової юстиції. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 50. Т. 1. С. 22 – 27.
Про вищу освіту: Закон України від 25.07.2018 № 1556-VII. ст. 2004. URL : https://sqe.gov.ua/law/zakon-ukraini-N-1556-vii-pro-vishhu-osvitu/
Шапран Ю. П., Шапран О. І. Типологія освітнього середовища в умовах компетентнісно-зорієнтованої педагогічної освіти. Педагогічні освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка : зб. наук. праць. 2015. №23. С. 4 – 10.
Flexner A. Universities : American, English, German. New York : Oxford University Press, 1930. 381 p.
Ortega-y-Gasset J. Mission of the university. Princeton. 1994. 103 p.