ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті доведено, що на сьогодні стрімко розгортається процес реформування освітньої галузі в Україні, актуалізується проблема необхідності дослідження ключових проблем, які стоять на заваді ефективному розвитку інклюзивної освіти у вітчизняних закладах освіти та визначити основні напрямки подальших наукових досліджень з аналізованого питання з метою забезпечення формування в нашій країні такого освітнього середовища, яке б цілковито відповідало загальновизнаним у світі міжнародним стандартам та нормам. Закцентовано, що дослідження впровадження інклюзивного підходу, змісту і концептуальних засад в різні історичні періоди викликає інтерес як у науковців, так і у фахівців, батьків, усього суспільства. У змісті статті зазначається, що етап передумов становлення інклюзивної освіти в Україні (1991–2002 рр.) пов’язаний з реформуванням освіти та пошуком ідентичності. Цей період характеризується реформуванням національної системи освіти та формуванням її самоідентифікаці; створенням національної школи, орієнтацією на європейський освітній простір у вищій освіті, створенням реабілітаційних центрів та соціальних установ, організацій, зміною ідеологічних орієнтацій, підготовкою до першого науково-педагогічного експерименту щодо навчання осіб з вадами в загальноосвітніх закладах; активізацією роботи різних фондів та громадських організацій; фактичною розбудовою медичної моделі освіти, розвитком спеціальної і, окремо, загальної освіти. Його можна розглядати як період, коли закладалися підвалини для появи інклюзивної освіти в Україні. Охарактеризовано законодавчу базу організації інклюзивного навчання в окреслений період та формування вітчизняної думки щодо навчання осіб з ООП. Визначено, що закономірним розвитком освіти з ООП є модернізація освіти осіб з ООП – інклюзивна освіта. Вона є трансформаційною зміною спеціальної освіти, об’єднанням двох систем. Загалом, розвиток інклюзивної освіти в Україні є частиною ширших світових процесів, що відображені у таких документах, як Саламанська декларація 1994 року, та спрямовані на забезпечення права всіх дітей на освіту незалежно від їхніх потреб.
Посилання
Основи інклюзивної освіти. Навчально-методичний посібник: за заг. ред. Колупаєвої А. А. К: «А. С. К.», 2012. 308 с., С. 84–85.
Тимчик О., Жукова Ю. Формування інклюзивного простору в сучасному університеті: індивідуалізація та уніфікація. OD. Вип. 32(1). С. 69–86. Лют. 2021. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.5
Савченко Н.С. Надбання досвіду минулого у процесі розвитку андрагогіки як доповнення до національної історії освіти дорослих. [Колективна монографія]. Сучасна освіта в Україні: виклики та інновації в ХХІ столітті: колективна монографія [електронне видання]. Дніпро: Середняк Т.К., 2025. С. 250–270. DOI: https://doi.org/10.36550/978-617-8540-83-8-13
Varnavska I., Kharchuk O., Dubinka M., Kulikova, S., & Kondratska, G. Social environment as a factor of personality formation. Revista Eduweb. 2023. № 17(1). Рр. 219–229. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.01.21.
Canevaro Andrea. Pedagogia speciale. La riduzione dell’handicap, Bruno Mondatori, Milano. 1999. Р. 45.
Canevaro Aandrea, Persone con disabilità. Prospettive inclusive. Rampa d’accesso. In Gruppo Solidarietà (Ed) GRUSOL, Castelplanio. 2012.
Cambi F. Manuale di storia della pedagogia. Gius. Laterza & Figli Spa, Roma. 2014. Р. 341.
Jean Itard, Il ragazzo selvaggio Edizioni Anabasi, Milano. 1995. SE. 2003. Р. 24.
Hollenweger J., Special Education today in Swizzerland, in A. Rotatori et al (a cura di), Special education international perspectives: practices across the globe. Emerald Group Publishing. 2014. Р. 257.
Séguin E. Traitement Moral, Hygiène, et Education des Idiots, Librerie de l’Academie Royale de Médicine, Parigi. 1848. trad. it.