КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ ВІЙСЬКОВОЇ ПЕДАГОГІКИ
Анотація
Запропоновано трактування поняття «концепція розвитку військової педагогіки» як системного бачення актуального та майбутнього стану військової педагогіки на основі якісних змін атрибутів цієї науки під впливом умов відповідного етапу розвитку суспільства. Визначено поняття військової педагогіки як науки про мету, завдання, зміст військової освіти, організацію освітнього процесу у закладах сектору безпеки та оборони. Під об’єктом військової педагогіки розуміється освітній процес як система науково-педагогічних та методичних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування компетентностей. Під предметом – освітня діяльність щодо організації й реалізації освітнього процесу; закономірності навчання та виховання військовослужбовців і військових колективів; відповідна система навчання й викладання та система наукової роботи. Виокремлено складники військової педагогіки: теорія навчання (спеціальна / військова дидактика) і теорія виховання (військове виховання) військовослужбовців та військових колективів. Зазначено, що досягнення мети військової педагогіки як науки забезпечується виконанням комплексу завдань з підвищення ефективності підготовки кадрів для сектору безпеки і оборони. Констатовано, що у зв’язку з постійним зростанням вимог до компетентностей випускника закладу військової освіти, перелік завдань військової педагогіки регулярно розширюється. Відповідні завдання систематизовано у три групи щодо розробки: питань забезпечення якості освітньої діяльності та якості військової освіти, академічної свободи та академічної доброчесності; окремих аспектів освітньої діяльності у закладах освіти сектору безпеки та оборони (особливі форми здобуття освіти і методики і технології навчання і викладання; особливості організації наукової роботи тощо); специфічних питань освіти і підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони (іншомовна підготовка, формування soft skills, військове лідерство).
Посилання
Глушков А. В. Педагогіка (в тому числі військове навчання та виховання): конспект лекцій. Одеса : Одеський державний екологічний університет, 2022. 76 с. URL: https://surl.li/sdbmvq
Доктрина військового лідерства у Збройних Силах України. URL: http://surl.li/qzzgh (дата звернення: 22.05.2025)
Замотаєва Н. В. Військова педагогіка: історія, теорія, практика : навч. посіб. Київ : Альфа Реклама, 2023. 364 с.
Олійник Л. Концептуальні засади управління якістю навчальної діяльності магістрантів військово-соціального управління в умовах університетської освіти. Військова освіта. 2021. Вип. 1 (43). С. 203-211. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2021-01/203-211
Програма удосконалення військової освіти – Інструмент реформ у сфері військової освіти. Ukraine to NATO. URL: https://surli.cc/pqbzcc (дата звернення: 21.08.2025)
Про трансформацію системи військової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України; Концепція від 15.12.1997 № 1410 (назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1490 від 30.12.2022). URL: http://surl.li/euabm (дата звернення: 21.08.2025)
Révayová E. Specifics of foreign language education of military personnel through the example of the Armed Forces of the Slovak Repablic. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. 2022. № 10 (3). Р. 365-376. DOI: https://doi.org/10.53477/2668-2001-21-42
Романовський О., Ігнатюк О., Резнік С., Солодов-ник Т. Концептуальні засади інноваційно-стратегічного напряму підготовки майбутніх військових фахівців різних спеціальностей сектору безпеки, охорони, оборони в умовах освітніх трансформацій. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 4. С. 47-58. DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.4.05
Рябовол Л. Т. Актуальні проблеми освіти і підготовки кадрів для сектору безпеки і оборони за стандартами НАТО. Вісник Воєнної академії імені Євгенія Березняка. 2024. № 84. С.56-61. т. Інв. 9586.
Рябовол Л. Т. Військово-спеціальна педагогіка як наука: особливості сучасного етапу розвитку. Вісник Воєнної академії імені Євгенія Березняка. 2024. № 78. С. 57-61. т. Інв. 9293.
Рябовол Л. Т. Застосування штучного інтелекту у військовій освіті як наукова проблема. Вісник Воєнної академії імені Євгенія Березняка. 2025. № 87. С. 81-85. т. Інв. 9647.
Рябовол Л. Т. Методика навчання правознавства (правознавча дидактика) як наука: об’єкт, предмет, мета, завдання, функції, методологія. Педагогіка вищої та середньої школи. 2017. Вип. 1 (50). С. 125-136.
Рябовол Л. Т. Роль військово-спеціальної педа-гогіки у вирішенні актуальних проблем підготовки кадрів для Сектору безпеки і оборони України : Місце військового права в системі підготовки кадрів для сектору безпеки і оборони України: тези доп. Першої Всеукраїнської науково-практичної конференції (Харків, 21 березня 2024). Харків. 2024. С. 108-109.
Рябовол Л. Т. Система іншомовної підготовки у Збройних Силах України. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2024. Вип. 216. С. 70-76. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-70-76
Станішовський А. Концептуальні засади транс-формації військової освіти: європейський дискурс. Перспективи та інновації науки. 2023. № 14 (32). С. 441-451. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-441-451
Стратегія Програми НАТО з удосконалення військової освіти (DEEP) в частині забезпечення дистанційного навчання. URL: http://surl.li/ryhia (дата звернення: 20.08.2025)
Черненко Н., Галімов А. Сучасні тенденції роз-витку військової освіти. Науковий вісник Південноук-раїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2022. Вип. 4 (141). С. 7-12. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2022-4-1