ФОРМУВАННЯ АНАЛІТИКО-ПРОГНОСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНСТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

  • Алла Растригіна Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-4393-2831
Ключові слова: аналітико-прогностична компетентність; вчитель музичного мистецтва; мистецько-освітній простір, фахова підготовка; структурно-змістова модель

Анотація

У статті здійснено науково-теоретичний аналіз проблеми формування аналітико-прогностичної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки з огляду на сучасні виклики та потреби сучасної мистецько-педагогічної освіти. Підтверджено, що зазначена компетентність є однією з ключових характеристик професійного розвитку, оскільки поєднує здатність до аналітичного мислення, прогнозування педагогічних результатів, інтерпретаційно-рефлексивну активність та орієнтацію на ціннісні засади музично-педагогічної діяльності. Обґрунтовано доцільність і своєчасність звернення до досліджуваної проблеми у зв’язку нагальною потребою в оновлені змісту освітньо-професійних програм, які мають забезпечувати сучасну підготовку педагогів-музикантів в умовах постійних соціокультурних трансформацій, кризових викликів та підвищених вимог до відновлення і підтримки ментального здоров’я молодого покоління. Розкрито сутність аналітико-прогностичної компетентності як інтегративного феномена, що відображає здатність педагога-музиканта аналізувати освітні ситуації, робити висновки на основі фактів і досвіду, передбачати можливі результати застосування мистецьких засобів, корегувати власну діяльність відповідно до прогнозованих змін у розвитку особистості учня.

Сформульовано авторське бачення структури досліджуваної компетентності, яка охоплює когнітивно-аналітичний, операційно-прогностичний, інтерпретаційно-рефлексивний і ціннісно-цільовий компоненти. Визначено їхній взаємозв’язок та функціональне навантаження у фаховій діяльності педагога-музиканта. Акцент зроблено на важливості інтеграції аналітико-прогностичного компонента у зміст фахової підготовки майбутніх учителів музики, зокрема у рамках професійно-освітніх програм бакалаврського та магістерського рівнів, а також у додаткових сертифікатних курсах. Обґрунтовано, що формування аналітико-прогностичної компетентності у процесі фахової підготовки відбувається завдяки коректно підібраним і розробленим освітнім компонентам та педагогічній й атр-комунікаційній практикам. Запропоновано структурно-змістову модель формування аналітико-прогностичної компетентності, яка представлена через цільовий, концептуально-методологічний, змістово-операційний і результативно-оцінювальний блоки. Показано логіку їхнього розгортання й взаємодії, що забезпечує цілісність фахової підготовки мабутнього вчителя музичного мистецтва з урахуванням освітніх компонентів, спрямованих на травмоінформовану допомогу через арт-комунікаційну взаємодію з учнівською аудиторією. Особливий акцент зроблено на результативно-оцінювальному блоці, який дає можливість не лише вимірювати рівень сформованості аналітико-компетентності, але й прогнозувати подальші напрями її розвитку.

Посилання

Бартків О., Дурманенко Є. Формування прогностичної компетентності у майбутніх вихователів: дидактичний аспект. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2022. Вип. 1(132). С. 124–130. URL: (офіційна сторінка випуску; PDF доступний у мережі). URL: ps.journal.kspu.eduvisnikkrnu.kdu.edu.ua
Койчева, Т. Аналітична компетентність як феномен сучасного науково-педагогічного дискурсу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.М. п. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки. Київ. Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 91. С. 127–130.
Кулікова С. Розвиток прогностичних умінь студентів мистецьких спеціальностей у процесі педагогічної практики. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 177. С. 112–119.
Масол Л. Інтегративні художньо-педагогічні технології формування предметних компетентностей учнів початкових класів у процесі навчання інтегрованого курсу «Мистецтво». Мистецтво та освіта № 2 (96). 2020. С. 2–9. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-8885-2020-2-2-9
Мороз О. Формування інформаційно--комунікаційної компетентності в учнів початкових класів в умовах Нової української школи. Дисертація… доктора філософії Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир. 2025.
Ніколаєвська Ю. С. Травмоінформоване навчання через мистецтво: теорія і практика. Київ: Освіта України, 2022. 248 с.
Падалка Г. Трансфесійна підготовка фахівців у системі вищої мистецької освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 28. 2022. С. 3–7. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.01
Пузіков Д. О. Навчально-методична література як засіб формування прогностичної компетентності сучасного вчителя. Післядипломна освіта в Україні. 2018. Вип. 21. С. 359–365.
Растригіна А. (1) Підготовка майбутніх педагогів-музикантів до травмоінформованої допомоги через арт-комунікації. Сучасна освіта в Україні особливості розвитку в умовах воєнного стану та повоєнні перспективи: колективна монографія [електронне видання]. Дніпро: Середняк. Т. К. 2025. С. 73–92.
Растригіна А., Клепар М. (2) Етнічно-родинні традиції як фаховий ресурс майбутнього вчителя-музиканта у травмоінфломовані допомозі через мистецтво. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. 2025. Випуск 219. С. 302–308. DOI: 10.36550/2415-7988-2025-1-219-302-308
Растригіна А. (3) Травмоінформоване мистецтво як духовна екосистема відновлення ментального здоров’я українців. Матеріали І міжнар. форуму “Основні цілі стратегії сталого розвитку”. Полтава. 2024. С. 314–317.
Спіцин Є., Лещенко В. Прогностична комптентність учителя: суть і місце у професійному стандарті. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогіка». 1(17). 2024 DOI: https://doi.org/10.17721/2415-3699.2023.17.11
Ткаченко М. Специфіка та зміст фахової підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/af9aaa99-5af6-4d5f-aee7-a4b382bbe57e/content
Халецька К. Сучасна інтерпретація категорії «прогностична компетентність» у міждисциплінарному вимірі. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (144). Одеса. 2023. С. 109–114. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2023-3-17
Шаравара В. Формування прогностичної компетентності майбутніх бакалаврів комп’ютерних наук у процесі фахової підготовки: дис. … канд. пед. наук. Дніпро: ДУАН, 2021.
Abrahams D. Trauma-informed leadership. Access mode: URL: https://artherapyforce.com.ua/resource/lektsiyadarrena-abrahamsa-travma-informovaneliderstvo
Kennedy, A. Evaluation and evidence to a fairinformed approach. URL: https://artherapyforce.com.ua/ en/resource/angela-kennedy-s-lecture-on-evaluationandevidence-for-trauma-informed-approaches/
Osborne N. Music and Trauma Recovery. London: Routledge. 2020.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Растригіна, А. (2025). ФОРМУВАННЯ АНАЛІТИКО-ПРОГНОСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНСТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 86-94. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-86-94