ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ
Анотація
Говорячи про якість освіти, ми, в першу чергу, розуміємо характеристику ступеня досягнення мети вищої освіти, яка визначає здатність системи вищої освіти задовольняти встановлені і передбачені освітні та освітньо-професійні потреби певної особи чи суспільства й віддзеркалює здатність системи вищої освіти задовольняти потреби окремої особистості чи всього суспільства. У Берлінському комюніке (2003 р.) зазначається, що необхідно привести у відповідність структуру порівнянних кваліфікацій для національних систем вищої освіти, зважаючи на результати навчання й компетентності. Адже результати навчання, які відображені мовою компетентностей, передбачають шлях до розширення академічного й професійного визнання й мобільності, до збільшення порівнянності й сумісності дипломів і кваліфікацій, а також дають змогу вивчити кращий досвід освітнього простру країн Європи та поділитися своїми напрацюваннями з метою його імплементації у вищій школі України.
Науковий доробок у площині визначеної тематики стосується широкого кола взаємозв’язаних проблем. Тому автори статті зосередили свою увагу на вивченні питань підготовки до викладання у провідних європейських закладах вищої освіти, звернувши увагу на проблеми формування: а) викладацьких компетентностей у здобувачів та удосконалення професійних компетентностей викладачів-практиків; б) змісту освітніх програм підготовки, форм і методів роботи, які мають практичну спрямованість і потребують певного досвіду викладання.
Важливою складовою підготовки фахівця у магістратурі є стажування у своїй країні або за кордоном. Неодмінною умовою для викладання є педагогічна підготовка в процесі навчання у бакалавраті, яка включає різні види практики. Зокрема, для викладачів, які планують працювати у ліцеях, передбачено стажування у закладах вищої освіти. Завдяки практиці майбутні викладачі більше розуміють способи організації освітнього процесу та шляхи реалізації навчальних цілей, які притаманні саме тим закладам освіти, де планується майбутня робота здобувача освіти.
Посилання
Byndas, O.M. (2015). Stratehichnyi rozvytok mahistratury u vyshchykh navchalnykh zakladakh Avstrii. [Strategic development of master’s degrees in higher education institutions in Austria]. V: Innovatsiinyi rozvytok vyshchoi osvity: hlobalnyi ta natsionalnyi vymiry zmin : mater. II mizhnar. nauk.-prakt. konf., T.1. Sumy. S. 78–80. [in Ukrainian]
3.Biletska, V.V., Polianychko, O.M., Komotska, O.S. (2018). Tendentsii rozvytku vyshchoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu. [Trends in the development of higher education in the countries of the European Union]. Molodyi vchenyi. № 4.3 (56.3). S. 10–14. [in Ukrainian]
Zaiats, L.I. (2015). Rozvytok suchasnoi universytetskoi osvity u Niderlandakh: avtoref. dys. kandydata ped. Nauk. [The development of modern university education in the Netherlands: author’s abstract of the dissertation of the candidate of pedagogical sciences]. Kyiv. 24 s. [in Ukrainian]
Krystopchuk, T. Ye. (2014). Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: avtoref. dys. doktora ped. nauk. [Trends in the development of pedagogical education in the countries of the European Union: author’s abstract of the dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. 42 s. [in Ukrainian]
Lebedyk, L. (2017). Dosvid pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury u krainakh Yevropy. [Experience in training higher education teachers in the context of a master’s degree in European countries]. Ukrainska profesiina osvita. № 2. S. 72–78. [in Ukrainian]
Protsenko, O. B. (2015). Profesiina pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly v mahistraturi: dosvid yevro-peiskykh krain. [Professional training of higher education teachers in the master’s degree program: experience of European countries]. Osvitolohichnyi dyskurs. № 3 (11). S. 238–247. [in Ukrainian]
Sakhno, M. V. (2013). Profesiina pidhotovka maibutnikh vykladachiv u mahistraturi universytetiv Velykoi Brytanii. [Professional training of future teachers in the master’s degree program at universities in the United Kingdom]. Porivnialna profesiina pedahohika. №1. S. 256–261. [in Ukrainian]
Sokal, V.A. (2018). Rozvytok profesiinoi pedahohichnoi osvity u Pivnichnii Yevropi. [Development of professional teacher education in Northern Europe]. Molodyi vchenyi. № 4.1 (56.1). S. 68–72. [in Ukrainian]
Sbruieva, A. A., Kozlova, O. H. (2014). Stratehii doslidno-oriientovanoho navchannia v universytetakh rozvynenykh krain. [Strategies of research-oriented education in universities of developed countries]. V: Sbruieva, A. A., ta Kozlova, O. H., red. Teoretychni ta metodychni zasady mahisterskoi pidhotovky vykladacha vyshchoi shkoly: monohrafiia. Sumy : Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Maka-renka. S. 334–362. [in Ukrainian]
Kharchenko, T.H. (2013). Humanizatsiia suchasnoi pedahohichnoi osvity u Frantsii: teoriia i praktyka: monohr. [Humanization of modern pedagogical education in France: theory and practice: monograph]. Luhansk. 560 s. [in Ukrainian]
PSL Université Paris, [online]. URL: https://www.psl.eu/en/education/master-s-degree-physics. [in English]
13.Ludwig-Maximilians-Universität. Das masterstudium an der lmu münchen, [online]. URL: https://www.uni- muenchen.de/studium/studienangebot/studiengaenge/abschluesse/download/masterstudium.pdf [in English]
University of Kent, [online]. URL: https://www.kent.ac.uk/courses/postgraduate/239/higher-education#structure. [in English]
University of Cambridge, [online]. URL: https://www.training.cam.ac.uk/cppd/course/cppd-self7. [in English]
Keele University. Academic mentors: code of practice, [online]. URL: www.keele.ac.uk/depts/ed/TLHEP/mentors.html; London City. [in English]