МЕТОДИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ВИВЧЕННЯ ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Ключові слова: методичний інструментарій, майбутні вихователі, дошкільна освіта, казки народів світу, інформаційно-комунікаційні технології, цифрові ресурси, міжкультурна компетентність, діти старшого дошкільного віку

Анотація

У статті розглянуто питання фахової підготовки майбутніх вихователів до вивчення дітьми старшого дошкільного віку казок народів світу в умовах інформаційно-комунікаційного простору. Автори обґрунтовують значення вивчення казок різних культур для всебічного розвитку дітей старшого дошкільного віку, формування їхнього світогляду, моральних якостей та міжкультурної компетентності. Досліджено ефективність інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес закладу дошкільної освіти, що значно підвищує його візуалізацію, інтерактивність та занурення у світ казки.

Особлива увага приділяється аналізу методичного інструментарію, який може бути використаний для формування у студентів дошкільної освіти необхідних знань, умінь і навичок щодо застосування ІКТ для візуалізації, інтерактивного представлення та творчого опрацювання казкового матеріалу. Висвітлено досвід авторського колективу у контексті підготовки здобувачів вищої освіти до використання потенційних можливостей ІКТ у формуванні міжкультурної компетентності дітей старшого дошкільного віку, зокрема презентовано приклади застосування цифрових ресурсів для вивчення казок народів світу дітьми старшого дошкільного віку (інтерактивні електронні книги, освітні відео, аудіоказки, ігрові освітні платформи), а також інноваційні сервіси, такі як Animated Drawings та Google Earth Voyager. У науковому доробку представлено результати опитування студентів, у якому було виявлено їхній інтерес до інтеграції ІКТ в освітній процес, а також визначено ключові аспекти, які потребують посиленої уваги при підготовці. З’ясовано, що студенти вбачають важливість формування вмінь адаптувати цифрові ресурси до вікових особливостей дошкільнят та використовувати їх для розвитку міжкультурної комунікації.

Обґрунтовано структуру методичного інструментарію підготовки майбутніх вихователів, що охоплює теоретичну, практичну, методичну, проєктну складові. Узагальнено, що інтеграція казок народів світу за допомогою ІКТ є стратегічно важливим напрямом у підготовці майбутніх вихователів нової генерації. Визначено перспективи подальших наукових розвідок щодо дослідження впливу ІКТ на розвиток міжкультурної компетентності майбутніх вихователів та, відповідно, і дошкільнят, а також створення чітких критеріїв та інструментів для оцінки готовності майбутніх вихователів ефективно використовувати ІКТ для організації казкотерапії з дітьми дошкільного віку, а також для діагностики їхнього емоційного стану та розвитку.

Посилання

важливий засіб мовленнєвого розвитку дитини дошкільного віку. Інноваційні процеси в дошкільній освіті: теорія, практика, перспективи. URL: http://eprints.zu.edu.ua/37660/1/%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%82%d1%82%d1%8f%20%d0%92%d0%b8%d1%88%d0%bd%d1%96%d0%b2%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%be%d1%97.pdf.
Лісневська Н. Казкотерапія як психо-терапевтичний метод впливу на психічний стан дітей дошкільного віку. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. Вип. 3. 2023. С. 264–275.
Коврей Д. Обґрунтування педагогічних умов формування міжкультурної компетентності майбутніх вихователів у процесі навчання в коледжах. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 43. Том 2. С. 180–184.
Коврей Д. Принципи та підходи до формування міжкультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти під час навчання в коледжах: методичні та практичні аспекти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 78. С. 45–49.
Пихтіна Н. П. Комп’ютерні технології у роботі з дітьми. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 87 с.
Фамілярська Л. Л. Інтеграція цифрових техно-логій в освітнє е-середовище закладу дошкільної освіти. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. №11. С. 174–183.
Літіченко О. Д., Проценко Т. В. Цифровий освітній контент для дітей раннього і дошкільного віку. International scientific journal «Grail of Science». 2023. №33. С. 358–364.
Монке О. М Світова література для дітей дошкільного віку: морально-ціннісні імперативи: навчальний посібник. Одеса: Чорномор’я 2018. 214 с.
Шик Л. А. Казкотерапія в роботі з дошкільниками. Київ : Видавнича група «Основа», 2012. 240 с.
Мардарова І. К., Баранова В. М. Підготовка майбутніх вихователів до розвитку мовлення дошкільників засобами ІКТ. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1(64). С. 161–166.
Мардарова І. Підготовка майбутніх вихователів до використання інноваційних технологій у полі-культурному середовищі ЗДО. Актуальні проблеми філології і професійної підготовки фахівців у полікуль-турному просторі: Міжнародний журнал. Випуск 5. Харбін : Харбінський інженерний університет, 2019. С. 104–106.
Омеляненко А. В. Методичний супровід підго-товки майбутніх вихователів-методистів до формування мовленнєвої компетентності. Наукові записки Бердян-ського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ : БДПУ, 2023. Вип. 2. С. 391–399.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Ніколаєску, І., Соловей, Ю., & Панченко, О. (2025). МЕТОДИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ВИВЧЕННЯ ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 68-75. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-68-75