ДОСЛІДНИЦЬКИЙ АНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧОГО РЕГУЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Ключові слова: дослідницький аналіз, право, Закон України «Про освіту», державна освітня політика, освітній процес, початкова школа, інституційний аудит, моніторинг якості освітньої діяльності

Анотація

У статті йдеться про результати дослідження змісту статей Закону України «Про освіту» з метою розкриття правової сутності феномена «освітній процес», визначення законодавчо урегульованих організаційних особливостей освітнього процесу на рівні здобуття початкової освіти, конкретизації чинників подальшого розвитку законодавчого регульовання освітнього процесу в початковій школі. Встановлено, що феномен «освітній процес» набув правової визначеності з 1 вересня 2018 року. У законодавчо урегульованому визначенні терміна «освітній процес» значущості набуває як система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей, так і складові процесу (організація, забезпечення, реалізація), охопленість видів освіти (формальна та/або неформальна освіта), функціональна основа (діяльність субʼєкта освітньої діяльності) та якість освітньої діяльності. Державною освітньою політикою утверджено: невтручання в освітній процес політичних партій та релігійних організацій; надання свободи у виборі видів, форм, темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності. До законодавчо урегульованих організаційних особливостей освітнього процесу на рівні здобуття початкової освіти слід віднести: 1) мовну визначеність; 2) варіативність форм здобуття початкової освіти та способів об’єднання учнів у класи (групи); 3) організацію освітнього процесу за циклами; 4) забезпечення в освітньому процесі інклюзивності, академічної свободи та академічної доброчесності; 5) забезпечення в освітньому процесі дотримання прав та обов’язків учасників освітнього процесу; 6) реалізацію освітнього процесу в безпечному й здоровому освітньому середовищі та з використанням паперової та електронної навчальної літератури, яка відповідає урегульованим вимогам; 7) комплексну зовнішню та внутрішню перевірку та оцінювання якості освітнього процесу. Чинники подальшого розвитку законодавчого регульовання освітнього процесу в початковій школі визначено в полі суспільних змін та актуальних подій.

Посилання

Гуревич Р. С. Інтегративні тенденції змісту освіти в підготовці вчителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в під-готовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 66-72.
Драновська С. Реформування базової середньої освіти: нормативно-правове регулювання викладання предметів громадянської та історичної освітньої галузі. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2025. 43(1). С. 78-85. URL: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310
Каленюк І. Сучасні тенденції розвитку освіти у глобальному середовищі. Університетська освіта. 2011. № 1. С. 20-28.
Козир А. Основні тенденції розвитку мистецької освіти на сучасному етапі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». 2016. Вип. 3. С. 25-37.
Кондратюк М. В., Дятленко Н. М., Гончарен-ко А. М. Освітній процес в Україні (2022-2023): проблеми, виклики, тренди. Академічні візії. 2023. № 19.
Конституція України від 28 червня 1996 року / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Кузніченко О., Ільченко М. Конституційне право на освіту та його захист в умовах євроінтеграції. Південноукраїнський правничий часопис. 2023. № 1. С. 28-35.
Мієр Т. І. Нормативно-правові основи про-фесійної діяльності вчителя початкової школи : нав-чальний посібник. Київ : Київський університет ім. Бориса Грінченка, 2020. 304 с.
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Савченко О. Я. Закон України «Про освіту»: коментар у контексті проблем реформування початкової освіти. Початкова школа. 2018. № 1. С. 1-4.
Тицька Я. О. Державна політика у сфері освіти: правовий аспект. Прикарпатський юридичний вісник. 2018. 2(23). С. 55-60.
Шаповал Р. В. Конституційне право людини і громадянина на освіту в Україні. Право і безпека. 2011. № 1(38). С. 29-35.
Яровенко Т. С. Тенденції та проблеми розвитку освіти в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політех-нічний інститут». 2016. № 12. С. 167-172.
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Мієр, Т., Бондаренко, Г., Шпіца-Павлюк, Р., & Ярмоленко, К. (2025). ДОСЛІДНИЦЬКИЙ АНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧОГО РЕГУЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 58-64. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-58-64